Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Temu i Shein bježe iz SAD-a, no Europa im ne otvara vrata

Autor: Poslovni.hr
10. lipanj 2025. u 10:59
Podijeli članak —
Foto: Reuters

Stručnjaci tvrde da bi ti izazovi i potencijalno uvođenje carina EU-a na male pošiljke mogli biti znakovi dodatnih pritisaka koji tek dolaze za Temu i Shein.

Temu i Shein okreću se Europi jer im poslovanje u SAD-u trpi veliki udarac zbog nepovoljnih trgovinskih politika. No, aplikacije za jeftinu e-trgovinu, osnovane u Kini, možda neće naići na topli prijem na svojim novim tržištima, piše CNBC.

Posljednjih tjedana u EU su podnesene pritužbe protiv Temua i Sheina, optužujući ih za nepoštene poslovne taktike. To se događa u trenutku kada EU priprema uvođenje nove paušalne naknade od dva eura na male pakete iz internetskih trgovina poput Temua i Sheina, koji su dosad bili oslobođeni carine.
Stručnjaci kažu da bi ovi novi događaji mogli biti loši znaci za platforme, budući da je njihovo poslovanje već pretrpjelo štetu nakon što je u svibnju ukinut izuzetak od carine na male pakete u SAD-u, kao i uvođenjem novih pristojbi od 54% ili 100 dolara za pakete poslanu poštom.

“Kako se regulatorni i trgovinski pritisci u SAD-u pojačavaju, Temu i Shein sve više se okreću Europi i Ujedinjenom Kraljevstvu kao ključnim tržištima za rast,“ rekao je Anand Kumar, zamjenik direktora istraživanja u Coresight Researchu, za CNBC.

Međutim, Kumar kaže da se tvrtke sada suočavaju s regulatornim preprekama u Europi i Ujedinjenom Kraljevstvu koje podsjećaju na one s kojima su se već susrele u SAD-u.

“Predložena carinska pristojba EU-a od 2 eura nije samo manja nadoplata – to je strateški regulatorni potez usmjeren na suzbijanje nekontroliranog rasta ultra-jeftine prekogranične e-trgovine, i mogao bi promijeniti način na koji platforme poput Sheina i Temua posluju u Europi tijekom sljedeće 2–3 godine,“ dodao je Kumar.

Zaokret prema Europi

Temu i Shein povećali su potrošnju na oglašavanje u Europi, osobito u Ujedinjenom Kraljevstvu i Francuskoj, navodi Reuters, što odražava njihov odmak od američkog tržišta. Rastuća važnost EU-a i Ujedinjenog Kraljevstva za obje tvrtke vidi se i u podacima tvrtke Consumer Edge Research, koja prati potrošačke trendove putem uzorka podataka s kreditnih i debitnih kartica.

Prema podacima koje su poslali CNBC-u, potrošnja američkih potrošača na Temu pala je u svibnju za oko 36% u odnosu na godinu ranije, dok je za Shein pad iznosio 13% u istom razdoblju. Dodano je i da njihovi podaci pokazuju kako su neki američki kupci Temua i Sheina počeli više trošiti u tradicionalnim robnim kućama i trgovinama brze mode. Ti trendovi podudaraju se s podacima tvrtke Sensor Tower koji pokazuju da se korištenje aplikacija Temu i Shein u SAD-u znatno usporava.

Međutim, u Ujedinjenom Kraljevstvu i EU primijećeni su suprotni trendovi. U svibnju je godišnji rast potrošnje potrošača iznosio 63% u EU i 38% u Ujedinjenom Kraljevstvu. Shein je zabilježio rast od 19% u EU i 42% u Ujedinjenom Kraljevstvu. Za Temu, podaci Consumer Edgea pokazuju da je rast bio osobito izražen u Francuskoj, drugom najvećem gospodarstvu Europe.

Kako bi iskoristili taj zamah, Temu i Shein agresivno šire poslovanje po cijeloj regiji, povećavajući kapacitete skladišta, eksperimentirajući s lokaliziranim poslovnim modelima te znatno povećavajući digitalno oglašavanje u ključnim tržištima poput Ujedinjenog Kraljevstva, Francuske i Njemačke, kaže Kumar iz Coresighta.

“Ova ekspanzija nije samo oportunistička – ona signalizira strateški zaokret u tome kako ove tvrtke vide sljedeću fazu svojeg rasta, No, europsko tržište nije bez izazova. Regija ima strože propise o sigurnosti proizvoda, zaštiti potrošača i poštenoj konkurenciji, što od Temua i Sheina zahtijeva veća ulaganja u usklađenost i operativnu transparentnost,“ izjavio je Kumar.

Stručnjaci tvrde da bi ti izazovi i potencijalno uvođenje carina EU-a na male pošiljke mogli biti znakovi dodatnih pritisaka koji tek dolaze za Temu i Shein.

Povećan nadzor

Prema francuskim lokalnim medijima, tekst zakona protiv brze mode, o kojem se raspravlja u francuskom Nacionalnom saboru, nedavno je preformuliran tako da izričito cilja ultra-jeftine platforme poput Sheina i Temua. Zakon, koji je prvi put odobren u donjem domu francuskog parlamenta u ožujku prošle godine, nastoji kazniti proizvode brze mode zbog njihovog utjecaja na okoliš.

U međuvremenu je u četvrtak paneuropska potrošačka organizacija BEUC podnijela žalbu Europskoj komisiji protiv Sheina zbog korištenja obmanjujućih taktika, tzv. „mračnih uzoraka“ koji potiču pretjeranu potrošnju.

To dolazi nakon što je Europska komisija u veljači pokrenula vlastitu istragu o usklađenosti Sheina s europskim zakonima o zaštiti potrošača, a u svibnju pozvala Shein da ih poštuje. BEUC je također podnio žalbu protiv Temua, dok je 17 njezinih članica podnijelo istu žalbu svojim nacionalnim tijelima, navodi organizacija. Xiaomeng Lu, direktorica geopolitike u Eurasia Groupu, izjavila je za CNBC da najnoviji nadzor nad Temuom i Sheinom u EU podsjeća na onaj u SAD-u.

“Temu i Shein nude isplativa rješenja i učinkovit opskrbni lanac koji dobro funkcionira u svijetu brze mode. No, njihova radna praksa i standardi ljudskih prava možda nisu u skladu s vrijednostima tržišta kao što su EU i SAD,“ rekla je Lu.

Taj sukob i „rastući protekcionizam“ diljem svijeta glavni su pokretači ovih regulatornih reakcija, dodala je.
U SAD-u su se dužnosnici također usprotivili Temuu zbog navodnog nepoštivanja Zakona o sprječavanju prisilnog rada Ujgura (UFLPA), koji zabranjuje uvoz robe proizvedene prisilnim radom iz kineske regije Xinjiang. Prema Kumaru iz Coresighta, Europa sa svoje strane napreduje prema strožem nadzoru putem Direktive o korporativnoj dubinskoj analizi održivosti, To znači da će se Temu i Shein suočiti sa strogim zahtjevima za usklađenošću u EU, rekao je Kumar. Ipak, dodao je, regija i dalje nudi značajne prilike za širenje u sve protekcionističkijem globalnom trgovinskom okruženju.koju države članice EU moraju integrirati u svoje nacionalne zakone do srpnja 2026.

Ova direktiva bi obvezala tvrtke koje posluju u EU da identificiraju i ublaže kršenja ljudskih prava u svojim opskrbnim lancima, objavljuju podatke o utjecaju na okoliš i održivosti te snose pravne posljedice ako ne poduzmu odgovarajuće preventivne mjere.

Autor: Poslovni.hr
10. lipanj 2025. u 10:59
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close