Nakon globalne financijske krize 2008. monetarna politika snosi većinu tereta održavanja agregatne potražnje, poticanjem rasta i sprječavanjem deflacije u razvijenim gospodarstvima. Fiskalna je politika bila ograničena velikim proračunskim deficitima i rastućom količinom javnog duga, dok su brojne zemlje provodile stroge mjere štednje u cilju osiguranja održivosti duga. Osam godina kasnije, vrijeme je za prepuštanje kormila drugim mjerama. Kao jedini izbor po pitanju ekonomskog stimulusa, središnje banke bile su primorane na usvajanje sve nekonvencionalnijih monetarnih politika. Ponajprije su srezale kamatne stope na nulu te uvele upravljanje očekivanjima (FG), obvezujući se na održavanje stopa na nuli tijekom produljenog razdoblja.
Manjak državnih obveznica?
U nizu uzastopnih mjera, središnje banke u razvijenim zemljama također su pokrenule kvantitativno popuštanje (QE), kupujući ogromne količine dugoročnih državnih vrijednosnica kako bi smanjile njihov prinos. Također su započele s politikom jeftinih kredita (credit easing) ili kupovinom privatnih vrijednosnica u cilju smanjenja troškova zaduživanja u privatnom sektoru. U najnovije vrijeme, neka nadležna monetarna tijela – uključujući Europsku središnju banku, japansku središnju banku i nekolicinu ostalih europskih središnjih banaka – dovele su kamatne stope u negativu. Dok su te politike potaknule cijene imovine i gospodarski rast, istovremeno sprječavajući deflaciju, one dosežu svoje granice. Doista, negativne kamatne stope monetarne politike mogu narušiti profitabilnost banaka te time i spremnost banaka za odobravanjem kredita.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu