Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Kupnja “zelenih bodova”: Novi biznis model europske autoindustrije

Autor: Sara Kekuš
23. listopad 2025. u 16:05
Podijeli članak —
FOTO: Unsplash

Kazne Europske unije, za koje su sami proizvođači procijenili, bi mogle doseći i do 15 milijardi eura.

Proizvođači automobila formirali su saveze kako bi izbjegli visoke kazne Europske unije zbog emisija ugljikovog dioksida, i to kupovinom “kredita” od tvrtki koje proizvode isključivo električna vozila.

Prema izvještajima agencije Reuters, nekoliko tradicionalnih proizvođača suočava se s potencijalnim kaznama jer se tranzicija na električna vozila u Europi posljednjih godina pokazala sporijom od očekivane.

Kazne i pravila igre

Kazne Europske unije, za koje su sami proizvođači procijenili da bi mogle doseći i do 15 milijardi eura, prvotno su bile predviđene za razine emisija u 2025. godini.

Međutim, Europska komisija je u ožujku popustila pod pritiskom automobilske industrije i dopustila da se usklađenost temelji na prosječnim emisijama ostvarenim u razdoblju od 2025. do 2027. godine.

Svi trenutni sporazumi o savezima, poznati pod nazivima “upravitelja grupe” (pool managers), istječu krajem ove godine, no očekuje se njihovo obnavljanje u godinama koje dolaze.

Pregled ključnih saveza

Kako bi zadovoljili stroge propise, proizvođači su se udružili u nekoliko ključnih grupa.

Nissan i BYD

Japanski Nissan je u listopadu formirao savez s kineskim gigantom u proizvodnji električnih vozila, tvrtkom BYD.

KG Mobility i Xpeng

Još jedan savez formiran je krajem rujna, a čine ga južnokorejski KG Mobility (bivši SsangYong) i kineski proizvođač električnih vozila Xpeng.

Tesla kao predvodnik najveće grupe

Američki div Tesla je u siječnju formirao grupu s impresivnim popisom članova: Stellantis, Toyota, Ford, kineski Leapmotor, Mazda i Subaru. U ožujku su se ovoj grupi pridružili i japanski proizvođači Honda i Suzuki.

Mercedes i veza s Geelyjem

Ova grupa također je formirana u siječnju, a uključuje Mercedes, Volvo Car, proizvođača električnih vozila Polestar i Smart Automobile. Važno je napomenuti snažnu povezanost s kineskim Geelyjem – Volvo Car i Polestar su pod njegovim okriljem, predsjednik Geelyja Li Shufu drži 9,69% udjela u Mercedesu, dok je Smart Automobile zajednički projekt Mercedesa i Geelyja.

Prognoze za tržište električnih vozila

Prema podacima konzultantske tvrtke AlixPartners, električna vozila su prošle godine činila 12% ukupne prodaje lakih vozila u Europi, a očekuje se da će ove godine dosegnuti 15%.

Predviđa se da će njihov tržišni udio porasti na 24% do 2027. godine i na čak 40% do kraja desetljeća, što jasno ukazuje na smjer u kojem se kreće automobilska industrija.

Autor: Sara Kekuš
23. listopad 2025. u 16:05
Podijeli članak —
Komentari (1)
Pogledajte sve

<p>zeleni diabolicni eu debilni divlajci iz sotonske eu komisije. Treba razvaliti vise ta eu bolesna smeca iz eu dijabolicne komisije !  Bit ce uakoro kao sto laze Sveto Pismo   “neće se održati” </p>

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close