Zbog troškova aviokompanije ugrađuju rabljene dijelove i rastavljaju stare avione

Autor: Ana Blašković , 14. travanj 2023. u 07:11
U nedostatku dovoljne količine novih dijelova zrakoplovne kompanije odgađaju popravke zrakoplova, a cijenama karata prijeti rast/Shutterstock

Alternative novim dijelovima čine djelić godišnjih troškova održavanja, ali ubrzano rastu.

Suočene s rastućim troškovima i problemima u nabavi, zrakoplovne kompanije i radionice za tehničko održavanje u Sjevernoj Americi sve se više oslanjaju na rabljene i neoriginalne dijelove kako bi avioni mogli letjeti.

Takve alternative novim originalnim dijelovima uz certifikate da su sigurni, zasad čine tek djelić od procijenjenih 35 milijardi dolara koji se godišnje troše na rezervne dijelove, no prodaja raste, piše Reuters.

Smirivanjem pandemije i oporavkom potražnje dobavljači zrakoplovne industrije pod povećanim su pritiskom da ispune nove narudžbe u uvjetima manjka radne snage i problema u proizvodnji. Rast troškova i nedostatna količina novih dijelova odgađaju popravke zrakoplova i mogle bi se preliti u povećane cijene karata.

Traže se alternative
Stoga su se zrakoplovne kompanije i servisne radionice okrenule alternativama, oko 20 do 40 posto jeftinijima od novih dijelova, kažu upućeni. Kompanije, poput General Electrica, od toga bi mogle imati koristi jer prodaje i rabljene dijelove, što se u industriji zove rabljeni servisni materijal.

Vrijedi to i za neke proizvođače aviona, poput Bombardiera, koji rastavljanjem dijelova pribavlja resurse za svoj rastući segment poslovanja usmjeren na održavanje i popravke aviona. Zrakoplovne kompanije potrošile su u 2019. godini oko 35 milijardi dolara na popravke i remonte letjelica, uključujući 5 milijardi dolara na rabljene dijelove i 725 milijuna dolara na neoriginalne (generičke) komponente, procjenjuje Naveo Consultancy.

Iako odbija otkriti brojke za kasnije godine, obilježene pandemijom i problemima s uskim grlima u dobavnim lancima, potvrđuju da je potražnja za alternativama novim dijelovima u porastu.

Honeywell Aerospace Trading, kompanija s rabljenim dijelovima za zrakoplovstvo, jedna je od onih koja bilježi veću potražnju od 2021. Procjene su da će se povećana potražnja nastaviti barem do prve polovine 2024. dok se opskrbni lanac oporavlja, kaže Heath Patrick zadužen za postprodajni segment.

Iako tržište novih neoriginalnih dijelova sa žigom Savezne uprave za zrakoplovstvo SAD-a (FAA) predstavlja samo 2 do 3 posto ukupne potrošnje, njegov rast nadmašuje tržište, kaže direktor konzultantske tvrtke Alton Adam Guthorn. Neovisni dobavljač novih dijelova odobrenih od FAA-e koje ne proizvodi izvorni proizvođač, kompanija HEICO, očekuje da će se potražnja nastaviti.

“Rast će biti jači nego prije pandemije” idućih nekoliko godina, rekao je potpredsjednik tvrtke Patrick Markham. Dobit tvrtke u prethodnoj godini porasla je 16 posto na rekordnih 351,7 milijuna dolara.

Manjak radnika muči sve
Tvrtkama poput GE-a prijeti gubitak dijela potražnje prema tim neovisnim tvrtkama koje proizvode certificirane komponente s jednakim funkcijama jer su jeftinije i dostupnije u aktualnom okruženju. Istodobno, tržište certificiranih rabljenih i neoriginalnih dijelova ima svoja ograničenja, poput manjka radne snage koji muči sve tvrtke.

Nakon velikog skoka cijena u 2022., očekuje se da će povećanje cijena dijelova ove godine biti umjerenije iako su troškovi i dalje iznad pretpandemijskih razina. Tvrtke pokušavaju pronaći dijelove na bilo koji način, uključujući i rastavljanje zastarjelih aviona.

Iz Bombardiera za Reuters kažu da su pribavili ključne dijelove poput motora iz 11 starijih poslovnih mlažnjaka u vlasništvu kupaca koji su rastavljeni na temelju ranijeg neobjavljenog sporazuma iz 2018. U segmentu rastavljanja Bombardier cilja na 2 milijarde dolara do 2025., u odnosu na 1,5 milijardi dolara ostvarenih 2022.

Komentirajte prvi

New Report

Close