Zaobilaženjem brexit granice procvale francuske trajektne luke

Autor: Tomislav Pili , 16. veljača 2021. u 22:00
Brodarske kompanije značajno su pojačale linije iz Francuske prema Irskoj/REUTERS

Ključno je pitanje hoće li se takav volumen teretnog prometa održati i u idućim mjesecima, navode lučke vlasti.

Izlazak Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske unije preusmjerio je značajan dio teretnog prometa u francuske luke s izravnim trajektnim linijama prema Irskoj donijevši im procvat nakon što su desetke godina provele u zapećku.

Kako piše Financial Times, prije brexita vozači tegljača koji su robu iz kontinentalne Europe prevozili u Sjevernu Irsku ukrcavali su se na trajekte preko La Manchea te potom vozili preko Engleske do luka na Irskom moru. Tom rutom godišnje je prolazilo oko 150.000 kamiona.

Međutim, tegljači sada čekaju na ukrcaj u normandijskoj luci Cherbourg odakle polazi izravna trajektna linija prema Irskoj. Plovidba traje 17 sati, ističe vozač Patrick Kirwan. “Tako izbjegavamo papirologiju”, pojašnjava Kirwan.

Skok potražnje

Sjeverna Irska, dio Ujedinjenog Kraljevstva, ostala je u trgovinskom području Europske unije, prema sporazumu dogovorenom u prosincu prošle godine. No, izlazak Velike Britanije 1. siječnja i završetak prijelaznog razdoblja kojim su uvedene carinske i zdravstvene kontrole na granici s EU odmah su preusmjerile teretni promet prema Irskoj.

Tako trajekt iz Cherbourga prema irskoj luci Rosslare isplovljava pun, s više od stotinu tegljača na palubi. S druge strane, nema gužve na trajektu za engleski Portsmouth koji napušta francusku luku s jedva 20 posto popunjenih kapaciteta.

9000

kamiona prošlo je tijekom siječnja kroz Cherbourg što je četvrtina godišnjeg prometa prije pandemije

Osim Cherbourga, skok potražnje za linijama prema Irskoj donio je “brexit procvat” i francuskim lukama Dunkirk i Roscoff, kao i irskom Rosslareu. “S brexitom se dogodilo golemo preusmjeravanje prometa”, ističe za FT Glenn Carr, generalni direktor luke Rosslare.

Carr ističe kako Rosslare “dugi niz godina nije vidio rast prometa”, no iznenadni skok prometa i teretnog volumena donio je brzi razvoj luke. “Od nekadašnje tri linije narasli smo na 16 linija tjedno”, kaže Carr. Broj uplovljavanja u siječnju je bio 37 posto viši nego u istom lanjskom razdoblju.

No, teretni promet iz kontinentalne Europe skočio je 447 posto. Slična iskustva imaju i dužnosnici francuskih lučkih vlasti te predstavnici brodarskih kompanija.

“Spremili smo se na ovakav scenarij i očekivali udvostručenje prometa, ali se promet utrostručio”, ističe Yannick Millet, direktor luke Cherbourg. Kako dodaje, pitanje je sada hoće li se takav promet održati i u idućim mjesecima.

Orijentacija na Irsku

Tijekom siječnja kroz Cherbourg je prošlo više od 9000 kamiona što je gotovo četvrtina godišnjeg prometa prije izbijanja pandemije. Prije brexita poslovanje te luke bilo je podjednako razdijeljeno između Irske i Velike Britanije. No, Cherbourg se sada orijentira prema Irskoj, ističe Millet za Reuters.

Stena Line, najveći trajektni operater na Irskom moru udvostručio je broj isplovljavanja na liniji Rosslare-Cherbourg, privremeno obustavljajući dio isplovljavanja prema Britaniji nakon što je teretni promet pao 60 posto u prvoj polovici siječnja. Pojačavanje svojih kapaciteta najavile su i kompanije Irish Ferries i Brittany Ferries. Međutim, nitko ne zna radi li se o promjeni koja će ostaviti trajne posljedice.

Irski ured za pomorski razvoj, vladino tijelo za promociju pomorskog prijevoza, smatra da će povratak logističkih lanaca kakvi su postojali prije brexita ovisiti o brzini carinskih formalnosti prilikom tranzita kroz Englesku.

Eddie Burke, viši dužnosnik irskog ministarstva prometa kaže kako će se kopnene rute kroz Ujedinjeno Kraljevstvo nesumnjivo opet vratiti.

No, brodari se odveć ne zabrinjavaju takvim scenarijem. “U tom slučaju jednostavno ćemo dio brodova preusmjeriti na nekadašnje linije i vratiti se na stari sustav”, kaže Ole Bockmann, Stenin direktor operacija u Cherbourgu.

Komentirajte prvi

New Report

Close