Pokrenut kao ‘zafrkancija’ s večernje zabave koja je prerasla u okosnicu modernog života, Youtube bi nakon 20 godina postojanja brojem pretplatnika mogao premašiti američke kabelske televizije.
Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim, kolege iz financijske tehnološke tvrtke PayPal, osmislili su YouTube 2005. godine, navodno tijekom večere. Domena YouTube.com pokrenuta je na Valentinovo te godine. Mogućnosti prijenosa videozapisa dodane su 23. travnja, kada je Karim objavio prvi video pod nazivom “Evo mene u zoološkom vrtu”.
Tehnološka zvijer
Klip od 19 sekundi koji prikazuje Karima pred slonovima u zoološkom vrtu u San Diegu prikupio je 348 milijuna pregleda. Tijekom sljedećih 20 godina stranica je narasla do veličina nezamislivih 2005. godine.
YouTube su pokrenuli kolege iz svijeta tehnologije koji su željeli omogućiti uslugu ponovnog gledanja “odjevnog incidenta” pjevačice Janet Jackson kad su joj tijekom nastupa na Super Bowlu ‘ispale’ grudi, rekao je analitičar istraživačke tvrtke eMarketera Ross Benes.
“Sada je to najveća digitalna videousluga na svijetu po utrošenom vremenu i prihodima od oglasa – prava tehnološka zvijer.”
Rob Enderle: YouTube je bio dio oporavka od pada ‘dot-coma’, kad su ljudi shvatili da je zapravo važna monetizacija internetskih stranica.
YouTube je prošle godine dosegao više od 2,5 milijarde gledatelja diljem svijeta, a pretplatnici na glazbenoj i premium inačici dosegli su 100 milijuna, prema Statisti, alatu za praćenje tržišta. Korisnici diljem svijeta gledaju više od milijardu sati YouTube sadržaja dnevno samo na televizorima, izvijestio je Google.
“Da se vratite 20 godina unatrag, činilo bi se smiješno da će ova web stranica na kojoj klinci objavljuju parodije postati prijetnja Disneyju, ABC-u i CBS-u”, rekao je Benes. “Ali upravo su to uspjeli postići.”
YouTube je izazvao tradicionalne TV titane time što nema potrebu za studijem, niti ima produkcijskih troškova jer su korisnici ti koji stvaraju i prenose sadržaj. Platforma sadrži sve od isječaka s koncerata i reklama za političke kampanje do uputa za korištenje svega i svačega.
“Količina novih stvari koje se pojavljuju je izvor koji ne možete zaustaviti, tako da se ljudi uvijek priključuju”, rekao je Benes. Prema Googleu, više od 500 sati videa prenese se na YouTube svake minute.
Analitičari smatraju da je Googleova kupnja YouTubea 2006. za 1,65 milijardi dolara ključan trenutak, jer je tada ta platforma za dijeljenje videa sa strastvenim korisnicima uparena s Googleovom ekspertizom u području pretraživanja i oglašavanja.
Stalni rast prihoda
“YouTube je bio dio oporavka od pada ‘dot-coma’, kad su ljudi shvatili da je zapravo važna ‘monetizacija’ internetskih stranica, rekao je tehnološki analitičar Rob Enderle, misleći na pucanje mjehura tehnološkog rasta bez plana s kraja 1990-ih. “YouTube je postao primjer” kako su se internetske kompanije trebale graditi, “za razliku od onoga kako su se radile kasnih 1990-ih.”
Google je iskoristio svoje znanje o oglašavanju kako bi izgradio uspješan model, dijeleći prihode s kreatorima koji privlače značajnu publiku.
Procjenjuje se da je u 2024. godini YouTubeov prihod od oglašavanja činio približno 13,66 posto ukupnog prihoda Googlea. Te je godine godišnji prihod videoplatforme od oglasa iznosio 36,1 milijardu američkih dolara, u odnosu na 31,5 milijardi američkih dolara prethodne godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu