Izgledi za osjetno niže cijene električnih vozila do 2026. godine sve su bolji, ponajviše zahvaljujući kontinuiranom padu cijena litij-ionskih baterija. Prema najnovijoj analizi BloombergNEF-a, globalnog istraživača tržišta sirovina, cijene baterija su u 2025. godini dosegnule rekordno nisku razinu, što otvara put pristupačnijoj električnoj mobilnosti za širi krug kupaca.
Analiza pokazuje da je prosječna cijena litij-ionskih baterijskih paketa pala za osam posto u odnosu na 2024. godinu, spustivši se na svega 108 dolara po kilovat-satu (kWh). Kada se promatraju isključivo baterije namijenjene električnim automobilima, cijena je još niža i iznosi 99 dolara po kWh. Kako prenosi HAK, ovo je druga godina zaredom da se cijena zadržala ispod važne psihološke granice od 100 dolara, što je ključan faktor za smanjenje ukupne cijene vozila.
Ono što ovu situaciju čini paradoksalnom jest činjenica da se pad cijena događa unatoč rastu cijena ključnih sirovih metala na svjetskim tržištima. Izvješće kao glavne razloge za pojeftinjenje navodi dva ključna faktora:
Ogroman višak proizvodnih kapaciteta na globalnoj razini, što stvara pritisak na proizvođače da snize cijene.
Tehnološki zaokret prema jeftinijim LFP (litij-željezo-fosfatnim) baterijama. Ove baterije, koje sve više koriste proizvođači poput Tesle i BYD-a, postaju sve dominantnije zbog niže cijene proizvodnje i veće sigurnosti.
Europsko tržište također je zabilježilo pad cijena od osam posto ove godine. To je djelomično posljedica novih trgovinskih barijera u SAD-u, koje su potaknule kineske proizvođače da preusmjere svoj izvoz prema Europi, povećavajući tako ponudu i konkurenciju.
Ipak, europski kupci i proizvođači i dalje plaćaju višu cijenu. Litijske baterije proizvedene ili kupljene u Europi i dalje su čak 56 posto skuplje nego u Kini. Glavni razlozi za to su viši troškovi proizvodnje na europskom tlu i velika ovisnost o uvozu gotovih baterijskih ćelija, za koje Kina, prema izvorima poput Blica, očito naplaćuje značajnu premiju.
Sve u svemu, budućnost izgleda obećavajuće za potencijalne kupce električnih automobila. Daljnji pad cijena baterija ključan je korak prema masovnom prihvaćanju električne mobilnosti. Međutim, za Europu ostaje izazov smanjenja proizvodnih troškova i strateške ovisnosti o uvozu kako bi postala konkurentnija na globalnom tržištu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu