Autoškole tvrde da je zasad 20 posto više kandidata za vozača nego prije pandemije, ali ni to nije dovoljno

Autor: Tomislav Pili , 06. rujan 2021. u 05:33
Autoškolama cvjeta posao/REUTERS

U Britaniji za vozače kamiona uče piloti aviona i ‘izgorjeli’ financijaši

Nedostatak vozača kamiona u Velikoj Britaniji motivirao je neke profesije koje su do sada bile neuobičajene u prijevozničkoj branši da se okušaju za volanom.

Kako piše Reuters, piloti putničkih zrakoplova koji su ostali bez posla i “izgorjeli” financijaš iz londonskog Cityja neki su od kandidata koji pokušavaju naučiti voziti 40-tonski kamion u autoškoli Laurencea Boltona u južnom Londonu.

“Dolaze nam kandidati iz svih branši, koje nikada nisam vidio prije 2020. godine. Više je kandidata koji su nekada radili u trgovini te iz ugostiteljstva”, kaže Bolton. Kako britansko gospodarstvo izlazi iz krize izazvane pandemijom koronavirusa, autoškolama cvjeta posao.

Akutna nestašica

Naime, Ujedinjeno Kraljevstvo suočilo se sa akutnom nestašicom vozača teretnih vozila, a prijevozničke tvrtke nude veće početne plaće te čak i jednokratni bonus prilikom sklapanja ugovora o radu. Sve kako bi privukle vozače.

Laurence Bolton, ujedno i direktor Nacionalnog centra za osposobljavanje vozača, kaže kako je trenutno 20 posto više kandidata za vozača kamiona nego prije pandemije. No, ni povećani interes za to zanimanje nije dovoljan. Procjene britanske udruge cestovnih prijevoznika govore o nedostatku oko 100.000 vozača.

30.820

funti iznosila je lani prosječna plaća vozača kamiona u Velikoj Britaniji

Posljedice činjenice da tisuće kamiona nemo tko voziti već mogu vidjeti i krajnji potrošači – u supermarketima su poluprazne police, u pivnicama nedostaje piva, a McDonald’s je u svojim restoranima privremeno prestao nuditi milkshakeove.

Ovaj problem prisutan je i u drugim velikim svjetskim gospodarstvima, poput SAD-a i Njemačke, iako u manjem opsegu nego u Britaniji.

No, ekonomisti ističu kako je to jedan od generatora inflacije. Naime, vozači kamiona imaju središnju ulogu u globalnom gospodarstvu. Ako ih nema dovoljno, nedostajat će i robe, što rezultira rastom cijena.

Banka Engleske očekuje da će stopa inflacije u Ujedinjenom Kraljevstvu ove godine dosegnuti najvišu razinu u 10 godina od 4 posto. Koliko će brzo inflacija pasti ovisi dijelom o dinamici kojom će se radnici koji su ostali bez posla u ostalim sektorima tijekom pandemije prekvalificirati za vozače.

Nedovoljno ‘svježe krvi’

Jedan od njih je Wesley Van Tonder, nekadašnji dostavljač hrane Uber Eatsa i Deliverooa, koji je prodao svoj motocikl kako bi platio tečaj za vozača kamiona u Boltonovoj autoškoli. “Sada se sve opet počinje otvarati i više je prometa na cestama, a na motoru je relativno opasno. Radije ću voziti kamion”, kaže Van Tonder.

Udruga cestovnih prijevoznika kaže kako je nakon 1. siječnja i konačnog izlaska iz Europske unije britanska prijevoznička branša ostala bez 20.000 vozača iz europskih država.

U Britaniji je nekada 40.000 ljudi godišnje položilo ispit za vozača kamiona, no taj je broj lani srezan za dvije trećine jer su autoškole zbog protuepidemijskih mjera bila zatvorene.

“Ne dobivamo dovoljno ‘svježe krvi’. To je pozicija u kojoj se sada nalazimo. I postat će gora do Božića”, kaže Rod McKenzie, direktor udruge prijevoznika. Istoga je mišljenja i Laurence Bolton. “Ljudi očekuju da sva roba koju su naručili preko interneta može biti u njihovim domovima već sutra.

No, dobavni lanci ne mogu to izdržati s brojem vozača koji je preostao”, kaže Bolton. Britanska vlada odbila je pozive prijevoznika da omogući dolazak stranih vozača te je pozvala na povećanje plaća. Tako su plaće vozača početnika između veljače i srpnja porasle 5,7 posto, nasuprot 0,8 posto prosječnog rasta plaća.

Prema službenim podacima, prosječna plaća vozača lani je iznosila 30.820 funti godišnje (268.500 kuna). To je prosječna plaća u zemlji, no treba znati da vozač u prosjeku tjedno odradi 47 sati, nasuprot 37,5 sati u drugim zanimanjima.

Komentirajte prvi

New Report

Close