Trumpova zabrana letova iz Europe ‘udarac u bradu’ Lufthansi i Air Franceu

Autor: Tomislav Pili , 12. ožujak 2020. u 22:00
Zabrana je došla dan nakon što je Lufthansa objavila otkazivanje 23.000 letova od 29. ožujka do 24. travnja
REUTERS

Njemački i francuski prijevoznik dominantni su na tržištu zračnih veza između kontinentalne Europe i Amerike i najviše će osjetiti restrikcije, smatraju analitičari

Američki prekid zračnih veza sa 26 europskih država prenerazio je Europsku komisiju, a bez sumnje dodatno će otežati poslovanje zrakoplovnih kompanija – već izmučenih rezanjem linija zbog epidemije koronavirusa – posebice njemačke Lufthanse i francusko-nizozemskog Air France-KLM-a. Radi se o prijevoznicima najizloženijima američkom tržištu.

Gnjevni Bruxelles

“Da novi zaraženi ne bi ušli u našu zemlju, obustavit ćemo sva putovanja iz Europe u SAD u idućih 30 dana”, rekao je Trump u srijedu navečer u televizijskom obraćanju u Bijeloj kući. Poručio je i da se ograničenja putovanja ne odnose na Ujedinjeno Kraljevstvo, gdje je do sada potvrđeno 460 slučajeva oboljelih od koronavirusa. Bijela kuća je nakon Trumpova govora precizirala da se zabrana odnosi na sve države članice Schengenske zone. To znači da je Irska isključena iz te zabrane jer nije jedna od 26 zemalja Schengenske zone, kao ni Bugarska, Hrvatska i Rumunjska.

Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen i čelnik Europskog vijeća Charles Michel u zajedničkoj izjavi u četvrtak su istaknuli da je koronavirus globalna kriza, nije ograničena na bilo koji kontinent i zahtijeva suradnju, a ne jednostrano djelovanje. “Europska unija ne odobrava jednostranu odluku SAD-a o zabrani putovanja koja je donesena bez savjetovanja”, stoji u izjavi. Iz branše zračnog prijevoza upozoravaju da će se snažne negativne posljedice osjetiti s obje strane Atlantika. Prema podacima portala FlightAware, prosječno se svakog dana zabilježi oko 400 letova između SAD-a i Europe. Više od 72 milijuna putnika letjelo je iz SAD-a u Europu u godinu dana do kraja lanjskog lipnja, a Amerikancima je “stari kontinent” najdraža međunarodna destinacija, pokazuju podaci američkog ministarstva prometa.

Nicholas E. Callio, predsjednik strukovne udruge Airlines for America, ističe za Reuters da će zabrana pogoditi američke prijevoznike, njihove zaposlenike i putnike “iznimno snažno”. On ističe kako njegova organizacija poštuje potrebu uvođenja izvanrednih mjera, ali je zato čelnica udruge stjuardesa Sarah Nelson ocijenila zabranu “neodgovornom”.

“Nema objašnjenja kako će to pomoći u borbi protiv širenja virusa. Pomalo je besmisleno s obzirom da je virus već u SAD-u”, izjavila je Nelson. William Reinsch, nekadašnji dužnosnik američkog ministarstva trgovine, a trenutno analitičar Centra za strateške i međunarodne studije kaže da će restrikcije biti “enormno disruptivne” za zračne prijevoznike, hotelijere i ugostitelje, a koji već zbog koronavirusa proživljavaju udarac na poslovanje.

Potonuće na burzi

U ožujku prošle godine europski posjetitelji činili su 29 posto u stranim dolascima u SAD te su potrošili 3,4 milijarde dolara. Trumpova ograničenja posebno će teško podnijeti Lufthansa i Air France-KLM, zrakoplovne kompanije koje dominiraju tržištem zračnih veza između kontinentalne Europe i SAD-a, smatraju analitičari. Podsjetimo, Lufthansa je objavila u srijedu da će drastično smanjenje njezinih kapaciteta zbog epidemije koronavirusa izazvati otkazivanje 23.000 letova od 29. ožujka do 24. travnja.

Lufthansa je objavila u petak smanjenje do 50 posto svojih kapaciteta letenja, tj. broja putnika koji mogu letjeti na vezama njemačke zrakoplovne kompanije, zbog drastičnog pada rezervacija koji se pripisuje širenju virusa COVID-19. Iz Lufthanse su poručili Reutersu kako još proučavaju utjecaj američke zabrane na poslovanje, dok iz Air Francea nisu odgovarali na upite. A da utjecaj nimalo neće biti blag pokazuje snažan pad vrijednosti dionica tih kompanija. Dok je njemački burzovni indeks DAX u četvrtak oko 13 sati gubio 6,5 posto, Lufthansina dionica pojeftinila je za gotovo 8 posto i njima se trgovalo po 9,39 eura. Vrijednosnica francuskog prijevoznika gubila je istovremeno 6,5 posto, malo više od slabljenja pariškog CAC-a od 6,1 posto.

Daniel Lacalle, glavni ekonomist u tvrtki Tressis Gestion smatra kako se radi o vrlo izazovnoj situaciji za prijevoznike. “Golemi je problem što zrakoplovne kompanije moraju imati gotovo punu popunjenost kapaciteta da bi pozitivno poslovale, a vrlo brzo počnu gubiti novac ako postanu besposlene”, kazao je Lacalle za CNBC. S druge pak strane Daniel Röska, stariji analitičar u Bernstein Researchu smatra kako će kriza pokazati da je europski zrakoplovni sektor u boljem stanju nego što neki 
misle.

Komentirajte prvi

New Report

Close