Težak ‘sudar’ španjolske autoindustrije s COVID krizom

Autor: Tomislav Pili , 28. prosinac 2020. u 22:00
S traka 17 španjolskih tvornica u prvih devet mjeseci sišlo je tek 1,22 milijuna auta/REUTERS

Studija središnje banke pokazala je većina kompanija u sektoru bilježi negativan povrat na imovinu, a između 20 i 30 posto je pred stečajem.

Kriza izazvana koronavirusom nanijela je ozbiljne štete španjolskoj automobilskoj industriji, a time i cijelom gospodarstvu s obzirom na veliki značaj te branše u izvozu i zapošljavanju.

„Teško je zamisliti išta gore od tvornice u kojoj je rad zaustavljen… COVID je paralizirao sve naše tvornice u Španjolskoj“, kaže za Financial Times María Helena Antolín, predsjednica tamošnje udruge proizvođača automobilskih dijelova Sernauto.

O razmjerima krize koja je autoindustriju pogodila mnogo snažnije od ostalih proizvođačkih sektora španjolskog gospodarstva govori i podatak da je njezinoj obiteljskoj kompaniji Grupo Antolín proizvodnja u ožujku i travnju pala za 85 posto. Za ilustraciju, kompanija je lani u cijelom svijetu prodala robe za 5 milijardi eura.

Potpuni oporavak tek 2023.

Antolín ističe da preko 1000 tamošnjih proizvođača dijelova koji su lani uprihodili 36 milijardi eura ove godine bilježe pad prodaje između 20 i 30 posto. Osim toga, od 365.000 radnih mjesta, između 6 i 8 posto moralo je biti ugašeno. S obzirom da se iduće godine u tom sektoru očekuje rast od 10 posto, gubici iz 2020. neće biti nadoknađeni do 2023., smatra Antolín.

Španjolska je po broju vozila koja silaze s traka tamošnjih 17 tvornica drugi najveći proizvođač automobila u Europskoj uniji, odmah nakon Njemačke. Prema podacima europske udruge proizvođača automobila ACEA, u prvih devet mjeseci s proizvedenih 1,22 milijuna auta Španjolska bilježi pad proizvodnje od 25 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje.

80

posto vozila i 58 posto dijelova odlazi na strana tržišta, pa autoindustrija sudjeluje sa 17 posto u izvozu

Lošiji rezultat bilježi još samo Francuska gdje je proizvodnja doslovno prepolovljena te Italija, Poljska i Njemačka gdje se minus kreće malo iznad 30 posto.

S obzirom da 80 posto proizvedenih vozila i 58 posto dijelova odlazi na strana tržišta, automobilska industrija sudjeluje s čak 17 posto u španjolskom izvozu.

„Automobilska industrija po udjelu u dodanoj vrijednosti, izvozu i zapošljavanju važnija je za Španjolsku nego u bilo kojem drugom velikom europskom gospodarstvu, s izuzetkom Njemačke“, pojašnjava Oscar Arce, direktor ekonomskih istraživanja središnje banke Banco de España (BdE).

„To je stup industrijskog sektora, sa školovanom radnom snagom i značajnom ulogom u oporavku od prethodne krize“, dodaje Arce. Nedavno istraživanje BdE-a pokazalo je da je automobilska industrija – uz ugostiteljstvo i turizam – najgore pogođeni dio gospodarstva u koronakrizi.

Sručili se problemi

Studija je ustanovila da većina kompanija u toj branši, uključujući i proizvođače dijelova, bilježi negativan povrat na imovinu, a kod četvrtine je taj minus i iznad 30 posto.

K tome, više od 60 posto poduzeća u sektoru ne može uredno otplaćivati kamate na zaduženja, a između 20 i 30 posto kompanija prijeti stečaj. Arce ističe kako se na sektor sručio cijeli niz problema, od strožih ekoloških normi, preko pada domaće potražnje do smanjene kupovne moći mlađe populacije.

Vlada u Madridu očekuje da će pad BDP-a ove godine iznositi više od 11 posto, a u skladu s time pada i broj novoregistriranih automobila.

Tamošnja udruga proizvođača automobila prognozira da će ove godine u zemlji biti prodano najviše 850.000 vozila proizvedenih u domaćim tvornicama, što je 35 posto manje nego 2019.

Kako bi se izvukla iz gliba, branša apelira na vladu da dio od 72 milijarde eura koliko će Španjolska dobiti iz 750 milijardi eura teškog europskog fonda za oporavak iskoristi za projekte razvoja baterijske tehnologije, pogona na vodik i „pametnih“ tvornica.

Josep Maria Recasens, direktor za strategiju u Seatu, kompaniji u Volkswagenovu vlasništvu, ističe kako u Španjolskoj električni automobili čine tek 2 posto svih registriranih vozila.

„Moramo učiti iz lekcija iz krize 2008. kada je Španjolska bila jedna od država s najsporijim oporavkom. Države poput Španjolske snažno ovise o uslugama, a malo o proizvodnji“, kaže Recasens.

Komentirajte prvi

New Report

Close