Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Kolumna

TESCREAL kao ideološki kompas suvremenog tehnološkog pejzaža – ideologija budućnosti ili tehnoutopijski izazov?

TESCREAL funkcionira kao deskriptivni okvir koji omogućuje prepoznavanje ponavljajućih obrazaca mišljenja, etičkih pretpostavki i sociopolitičkih orijentacija u tehnološkoj kulturi Silicijske doline.

Autor: Romano Bolković
04. prosinac 2025. u 22:00
Ideja ’optimizacije čovjeka’ nosi povijesno problematične konotacije, povezane s pokušajima stvaranja ‘boljih’ ljudi kroz selektivne ili tehnički intervencije/Julien de Rosa

U posljednja tri desetljeća tehnološki razvoj – osobito na području umjetne inteligencije, biotehnologije i digitalne infrastrukture – proizveo je duboke promjene u načinu na koji se konceptualizira budućnost čovječanstva.

Pojava naprednih modela umjetne inteligencije, uključujući one koji teže statusu opće umjetne inteligencije (AGI), potaknula je intenzivne rasprave o mogućim transformacijama društva, ekonomije i ljudske biologije. Paralelno s tehnološkim napretkom, razvila se i kompleksna skupina ideja, vrijednosti i normativnih pretpostavki koje strukturiraju način na koji pripadnici tehnološkog sektora – osobito oni s pozicija znatne ekonomske i epistemološke moći – promišljaju o “budućnosti inteligencije”.

Konfiguracija ideja

U takvom kontekstu pojavljuje se pojam TESCREAL, akronim koji okuplja sedam međusobno povezanih ideoloških pozicija: transhumanizam, ekstropijanizam, singularitarianizam, kozmizam, racionalizam, efektivni altruizam i longtermizam. Taj su pojam u akademski diskurs uveli autori poput Timnit Gebru i Émilea P. Torresa, koji ga koriste kako bi opisali specifičnu konfiguraciju ideja karakterističnih za dio AI/tech zajednice. Nastao je kao termin 2023. godine, prvenstveno kroz rad istraživačica u području umjetne inteligencije, kako bi se opisala mreža uvjerenja koja naglašavaju tehnološki napredak, nadilaženje ljudskih ograničenja i dugoročno preživljavanje čovječanstva. TESCREAL se pritom ne odnosi na formaliziranu doktrinu koju netko eksplicitno zagovara; on funkcionira kao analitički, deskriptivni okvir koji omogućuje prepoznavanje ponavljajućih obrazaca mišljenja, etičkih pretpostavki i sociopolitičkih orijentacija u tehnološkoj kulturi Silicijske doline i njezinih globalnih ekstenzija.

Ovaj ideološki splet uključuje niz širokih i dugoročno projektiranih pretpostavki: da se ljudska biologija može i treba unaprijediti tehnološkim sredstvima; da će umjetna inteligencija prije ili kasnije nadmašiti ljudske kognitivne kapacitete te izazvati društveno-civilizacijsku singularnost; da moralno vrednovanje treba uključiti i hipotetske buduće generacije u planetarnim i kozmičkim razmjerima te da se kompleksni društveni problemi mogu optimizirati primjenom racionalističkih metodologija i utilitarističkih kalkulacija. Premda se ove ideje često predstavljaju kao politički neutralne ili znanstveno zasnovane, njihova povijesna geneza i društveni učinci otvaraju pitanja o kontinuitetu s eugeničkim tradicijama, o dinamici moći unutar tehnoloških elita i o zanemarivanju strukturnih društvenih problema.

Prvi i možda najupečatljiviji element TESCREAL-a je transhumanizam i njegov izvedeni pravac – ekstropijanizam.

Upravo stoga koncept TESCREAL postaje koristan za analizu suvremenih tehnopolitičkih procesa. On omogućuje razumijevanje načina na koji određene vrijednosti i vizije – iako često implicitne – utječu na prioritete u razvoju umjetne inteligencije, formiranje istraživačkih agendi, raspodjelu resursa i oblikovanje globalnih diskursa o egzistencijalnim rizicima. Nadalje, TESCREAL pruža teorijski okvir za kritičko promišljanje ambivalentnosti tehnološkog futurizma: s jedne strane, on potiče inovacijske impulse i dugoročno planiranje; s druge strane, njegova normativna logika može proizvesti društvene, etičke i političke napetosti koje zahtijevaju ozbiljnu analitičku pažnju.

TESCREAL treba razumjeti kao koherentni, premda neformaliziran, ideološki sklop koji suštinski utječe na smjer razvoja tehnologije, osobito umjetne inteligencije, ali koji istovremeno generira niz značajnih rizika. Pogledajmo njegovo podrijetlo, sastavne elemente, normativne ambicije i praktične implikacije, kao i kritike koje mu se upućuju iz perspektive povijesne sociologije, političke teorije i etike tehnologije.

Definicija i podrijetlo

Pojam TESCREAL ušao je u akademski i javni diskurs kao analitička konstrukcija namijenjena opisivanju skupa ideja koje oblikuju način na koji dio tehnološkog sektora promišlja o budućnosti umjetne inteligencije i čovječanstva. Iako se akronim sastoji od sedam ideoloških komponenti, važno je naglasiti da TESCREAL nije program ili manifest koji bi pojedinci eksplicitno slijedili. Umjesto toga, riječ je o pojmu koji su uveli autori poput Émilea P. Torresa i Timnit Gebru kako bi imenovali i povezali skup pretpostavki, vrijednosti i aspiracija koje, prema njihovoj analizi, strukturiraju svjetonazor određenog dijela AI zajednice. TESCREAL je stoga primarno deskriptivan koncept: on ne označuje formalnu ideologiju, nego služi kao okvir za prepoznavanje obrazaca mišljenja koji se, unatoč svojoj raznolikosti, često pojavljuju u istim kontekstima i kod istih aktera.

Ovo nije samo teorijski okvir za razumijevanje budućnosti, nego i poziv na promišljeno upravljanje moći.

Podrijetlo pojma treba smjestiti u širi povijesni razvoj tehnološkog futurizma i kritičkih studija tehnologije. Transhumanizam i ekstropijanizam, čiji počeci sežu u osamdesete i devedesete godine, već su tada iskazivali ambiciju da redefiniraju ljudsku prirodu kroz biotehnologiju, digitalne sustave i kognitivna poboljšanja. Singularitarianizam je početkom dvijetisućitih dodatno radikalizirao taj horizont, uvodeći pretpostavku da će umjetna inteligencija ne samo nadmašiti ljudske kognitivne mogućnosti nego oblikovati novi, postljudski civilizacijski poredak. Racionalističke online zajednice i kasniji razvoj efektivnog altruizma i longtermizma dali su toj skupini ideja etičku i metodološku dimenziju. Iako se radi o raznorodnim tradicijama, Torres i Gebru uočavaju da ih u praksi često povezuje zajednički način promišljanja tehnološkog napretka, moralnih prioriteta i daleke budućnosti – upravo ono što TESCREAL kao pojam pokušava obuhvatiti.

Nastanak TESCREAL-a također treba razumjeti u okviru specifične društvene i kulturne dinamike Silicijske doline. Ondje se već desetljećima prepliću kontrakulturni ideali tehnološkog oslobođenja, neoliberalna uvjerenja o tržištu kao optimalnom mehanizmu rješavanja društvenih problema i duboka vjera u tehnološke inovacije kao središnji motor civilizacijskog napretka. Ova kombinacija stvara okruženje u kojem se radikalno futurističke vizije lako naturaliziraju i dobivaju status razumnog razvoja, osobito kada ih podržava ekonomski iznimno moćna skupina tehnoloških poduzetnika, fondacija i istraživačkih laboratorija. Iz te se perspektive TESCREAL pojavljuje kao način da se ta prešutna, ali utjecajna ideologija učini vidljivom i predmetom analitičke rasprave.

U tom smislu TESCREAL nije samo akronim, nego i instrument kritičke genealogije. On povezuje suvremene tehnofuturističke narative s njihovim povijesnim pretpostavkama, uključujući utopijske vizije neograničenog napretka, ali i problematične tradicije poput eugenike ili tehnokratskog elitizma. Upravo zato se TESCREAL danas nalazi u središtu brojnih rasprava o razvoju umjetne inteligencije: kao koncept koji pomaže objasniti kako i zašto određene ideje postaju dominantne u tehnološkoj kulturi te kakve društvene i političke posljedice iz toga proizlaze.

Ideologiju koju TESCREAL opisuje u praksi često iniciraju i promoviraju tehnološki milijarderi, investicijske fondacije i istraživački laboratoriji s ogromnim resursima/Kim Hong-Ji

Sastavni elementi

TESCREAL predstavlja složenu mrežu ideoloških pozicija, od kojih svaka nosi vlastitu filozofsku i normativnu težinu, a istovremeno tvori sinergiju koja oblikuje način na koji tehnološka elita percipira i konstruira budućnost. Akronim TESCREAL označava konceptualni skup ideja koji opisuje emergentne sustave vjerovanja karakteristične za kontroverzna, AI-centrirana gledišta koja često izazivaju progresivne paradigme.

Prvi i možda najupečatljiviji element TESCREAL-a je transhumanizam i njegov izvedeni pravac – ekstropijanizam. Transhumanizam zagovara ideju da ljudska bića nisu konačni proizvod evolucije, nego polazna točka za kontinuirano nadograđivanje kognitivnih, fizičkih i emocionalnih kapaciteta kroz kombinaciju bioloških i sintetičkih tehnologija. Ekstropijanizam nadograđuje ovu viziju optimističkim i progresivističkim tonom: tehnološki napredak nije samo moguć, nego i moralno obvezujući, a čovjek ima intelektualnu i etičku odgovornost aktivno sudjelovati u vlastitoj transformaciji. Primjeri uključuju istraživanja u biotehnologiji, neuroenhancementu, genetskoj manipulaciji te razvoju umjetne inteligencije koja može radikalno augmentirati ljudske kapacitete. Popularizatori ovih ideja, poput Raya Kurzweila, ističu da tehnološki napredak ne samo da omogućava, nego i nameće evolucijski imperativ ljudske nadogradnje.

Kozmizam i racionalizam

Singularitarianizam unosi u TESCREAL radikalnu dimenziju anticipacije tehnološke budućnosti. Temeljna pretpostavka je da će umjetna inteligencija u skoroj ili srednjoročnoj budućnosti nadmašiti ljudsku inteligenciju, postajući ključni pokretač civilizacijskih promjena. Singularnost se ne promatra samo kao tehnički događaj, nego i kao etički i sociopolitički preokret, u kojem trenutačni normativni sustavi i institucije mogu biti sustavno transformirani. U okviru TESCREAL-a, singularitarianizam naglašava nužnost dugoročnog planiranja i anticipacije rizika, pozivajući na rigoroznu evaluaciju potencijalnih posljedica tehnološkog napretka.

Kozmizam proširuje moralni horizont izvan Zemlje i neposredne ljudske zajednice, projicirajući etičku odgovornost na kozmičke razmjere. Filozofska tradicija kozmizma, koju su razvili ruski mislioco poput Nikolaja Fjodorova, Konstantina Ciolkovskog i Vladimira Vernadskog, stavlja širenje inteligentnog života, kolonizaciju svemira i čak koncept uskrsnuća mrtvih u središte etičke obveze. Vernadskijeva ideja “Noosfere” i Ciolkovskijevi radovi o raketnoj fizici inspirirali su suvremene poduzetnike poput Elona Muska. U TESCREAL-u kozmizam legitimira dugoročno planiranje resursa, prioritetizaciju svemirskih inicijativa i razvoj umjetne inteligencije u udaljenim ekosistemima, proširujući time moralni horizont na razinu planeta i galaksija.

Filozofska tradicija kozmizma, koju su razvili ruski mislioci poput Nikolaja Fjodorova, Konstantina Ciolkovskog i Vladimira Vernadskog, stavlja širenje inteligentnog života, kolonizaciju svemira i čak koncept uskrsnuća mrtvih u središte etičke obveze/Kristina Kormilitsyna

Racionalizam u TESCREAL-u služi kao epistemološki i metodološki temelj. Formalni modeli odlučivanja, algoritamske procedure i utilitarističke kalkulacije percipiraju se kao primarni alati za maksimizaciju dobrobiti i minimizaciju rizika. U praksi to znači ne samo korištenje kvantitativnih metoda optimizacije, nego i filozofsku pretpostavku da razum može služiti kao univerzalni vodič moralnog i društvenog djelovanja. Racionalističke zajednice, poput LessWronga, funkcioniraju kao inkubatori ovih ideja, spajajući epistemološku rigoroznost s vizijama tehnološkog napretka, ali i ponekad razvijajući hijerarhije i ponašanja koja podsjećaju na kultove.

Efektivni altruizam nadopunjuje racionalizam moralnim imperativom. Njegova ideja nije tek čin davanja, nego sustavna analiza kako učiniti što više dobra s ograničenim resursima, često s fokusom na intervencije koje maksimiziraju dobrobit za velik broj ljudi ili cijelu planetarnu populaciju. Primjeri uključuju filantropske inicijative usmjerene prema projektima s najvećim očekivanim utjecajem, poput aktivnosti Sam Bankman-Frieda ili Will MacAskilla. Tako efektivni altruizam povezuje utilitarističke kalkulacije racionalizma s dugoročnom etikom planiranja i odgovornosti.

Longtermizam

Longtermizam usmjerava TESCREAL-ovu etiku prema dalekoj budućnosti, uključujući generacije koje tek trebaju postojati. Ova perspektiva postulira da moralna odgovornost obuhvaća ne samo sadašnje živote, nego i stotine ili tisuće budućih generacija. U praksi to znači da maksimalizacija budućih inteligencija – bioloških i umjetnih – postaje prioritet, ponekad nadmašujući neposredne izazove poput klimatskih promjena, siromaštva ili socijalne nejednakosti.

Sastavni elementi TESCREAL-a međusobno se sinergijski nadopunjuju: transhumanizam i ekstropijanizam daju viziju unapređenja i evolucijskog napretka, singularitarianizam i kozmizam proširuju moralni horizont i anticipiraju civilizacijske preokrete, racionalizam i efektivni altruizam nude epistemološki i etički okvir, dok longtermizam određuje vremenski fokus i normativne prioritete. Skup ovih elemenata čini TESCREAL koherentnim ideološkim paketom, u kojem se tehnološki optimizam, etička rigoroznost i futuristička vizija isprepliću u sustavan, međusobno povezan okvir.

Analiza kritika pokazuje da TESCREAL nosi značajne društvene, etičke i političke rizike – primjena često proizlazi iz koncentracije resursa i moći, što može dovesti do elitizma i tehnokracije.

Argumenti u prilog

TESCREAL, unatoč brojnim kritikama, sadrži niz elemenata koji se u teorijskoj i praktičnoj perspektivi mogu smatrati argumentirano opravdanima, osobito kada se razmatraju dugoročni rizici i potencijalni benefiti tehnološkog razvoja. Prvi temeljni argument leži u oslanjanju na znanstvene i tehnološke kapacitete kao pokretače civilizacijskog napretka. Povijest tehnologije pokazuje da su inovacije u energetici, medicine, računalstvu i komunikacijama sustavno mijenjale strukture moći, ekonomske modele i društvene norme. TESCREAL, sa svojom vjerom u transformativni potencijal umjetne inteligencije i biotehnologije, predstavlja formaliziranu refleksiju ovog principa: ideja da aktivno i planski oblikovanje tehnologije može unaprijediti ljudsku egzistenciju i otvoriti nove horizonte za znanost, zdravlje i životne kapacitete.

Drugi argument proizlazi iz anticipacije dugoročnih i egzistencijalnih rizika. Singularitarijanska komponenta TESCREAL-a, zajedno s longtermističkim imperativom, stavlja moralni fokus na scenarije koji bi mogli ugroziti opstojnost čovječanstva. Takva perspektiva opravdava ulaganja u istraživanje sigurnosti umjetne inteligencije, međunarodnu koordinaciju oko visokorizičnih tehnologija i kreiranje politika koje minimiziraju potencijalno katastrofalne ishode. Kritičari bi mogli tvrditi da je ova orijentacija pretjerana, no iz perspektive TESCREAL-a, pasivno zanemarivanje egzistencijalnih prijetnji predstavljalo bi etički propust jer posljedice eventualne katastrofe nadilaze sposobnost trenutnog društva da ih absorbuje.

Treći argument u prilog TESCREAL-u leži u poticaju inovacija i istraživačkog duha. Transhumanističke i ekstropijanske vizije, zajedno s kozmizmom, generiraju ambiciju koja nadilazi obične pragmatične ciljeve. Upravo ta aspiracija prema radikalnom poboljšanju ljudskih kapaciteta, kolonizaciji svemira i evolucijskoj transformaciji čovječanstva može pokretati istraživačke programe koji ne bi nastali unutar konvencionalnih društvenih i ekonomskih okvira. Na taj način, TESCREAL, iako u određenim segmentima spekulativan, potiče razvoj ideja koje mogu imati stvarnu, dugoročnu vrijednost za znanost i tehnologiju.

Četvrti argument proizlazi iz etičke dimenzije efektivnog altruizma i longtermizma. TESCREAL uvodi moralnu rigoroznost u razmišljanje o tehnologiji, koja se proteže izvan neposrednog ljudskog okruženja i trenutnih generacija. Ideja maksimiziranja dobrobiti, ne samo sadašnjim ljudima nego i hipotetskim budućim generacijama, omogućuje razvijanje strategija koje uključuju široku temporalnu i prostornu dimenziju. Takva etička orijentacija pruža racionalni okvir za alokaciju resursa i određivanje prioriteta u istraživanjima, a u teoriji može smanjiti rizik da kratkoročne koristi nadvladaju dugoročne interese čovječanstva.

Konačno, TESCREAL nudi epistemološki i metodološki instrument koji kombinira rigorozni racionalizam s normativnom refleksijom. Takav pristup omogućuje dosljednu evaluaciju složenih scenarija, modeliranje posljedica i sustavno planiranje, čime se stvara potencijal za odgovornije upravljanje tehnologijama visokog utjecaja. Iako ni ovaj argument nije imun na kritike, on pokazuje da TESCREAL nije tek zbirka futurističkih fantazija, nego složeni sustav vrijednosti i metoda koje nastoje uravnotežiti ambiciju, etiku i predviđanje rizika.

U tom smislu zagovornici TESCREAL-a ističu kako kombinacija tehnološkog optimizma, moralne rigoroznosti i dugoročnog planiranja stvara koherentan okvir za promišljanje budućnosti. Argumenti u prilog ovom konceptu temelje se na empirijskim lekcijama iz povijesti tehnologije, racionalnoj analizi rizika, normativnim etičkim principima i praktičnom poticanju inovacija. Iako se u realnom svijetu uvijek pojavljuju ograničenja i neizvjesnosti, TESCREAL nudi teoretski konzistentan i argumentirano podupiran pristup koji nastoji povezati moralnu odgovornost, strateško planiranje i tehnološki napredak u jedinstvenu viziju budućnosti.

Kritike i problemi

Iako TESCREAL nudi koherentan okvir za razmišljanje o dugoročnoj budućnosti čovječanstva i tehnologije, njegova primjena i implicitne pretpostavke izazivaju brojne kritike iz perspektive sociologije, etike i političke teorije. Jedna od najčešćih i najozbiljnijih kritika odnosi se na elitizam i tendenciju prema tehnokraciji. Ideologija koju TESCREAL opisuje, u praksi je često inicirana i promovirana od strane tehnoloških milijardera, investicijskih fondacija i istraživačkih laboratorija s ogromnim resursima. Takva koncentracija moći omogućuje da određene vizije budu privilegirane, dok se alternativni društveni, kulturni i politički interesi marginaliziraju. Kritičari tvrde da ovaj oblik elitističkog tehnokratizma implicitno normalizira koncentraciju moći i resursa u rukama relativno malog broja pojedinaca, čime se reprodukcija nejednakosti ne samo ne sprječava nego u određenim slučajevima i pojačava.

Drugi problem proizlazi iz naglašenog fokusa na daleku budućnost, što često dovodi do zanemarivanja akutnih društvenih i ekoloških izazova. Longtermizam i singularitarianizam mogu opravdavati ignoriranje aktualnih pitanja poput klimatskih promjena, siromaštva, rasne i rodne nejednakosti ili radničkih prava. Kritičari ističu da ovakva budućnosna orijentacija stvara disonancu između moralnih imperativa koji teoretski maksimiziraju dobro, i praktične odgovornosti prema ljudima koji trenutno žive i pate zbog društvenih nepravdi.

Transhumanizam i njegov bliski saveznik ekstropijanizam također izazivaju zabrinutost zbog potencijalne eugeničke logike. Ideja “optimizacije čovjeka” nosi povijesno problematične konotacije, povezane s pokušajima stvaranja “boljih” ljudi kroz selektivne ili tehnički intervencije. Iako moderni transhumanisti često naglašavaju individualnu autonomiju i dobrovoljnost, implicitne pretpostavke o superiornosti određenih kognitivnih, fizičkih ili moralnih osobina mogu reproducirati diskriminatorne norme, iako u sofisticiranijem i znanstveno obojenom obliku.

TESCREAL funkcionira kao deskriptivni okvir koji omogućuje prepoznavanje ponavljajućih obrazaca mišljenja, etičkih pretpostavki i sociopolitičkih orijentacija u tehnološkoj kulturi Silicijske doline.

Jedna od suptilnijih, ali ne manje značajnih kritika odnosi se na tehnološki determinizam. TESCREAL često implicitno pretpostavlja da tehnološki napredak vodi prema boljem društvu, podrazumijevajući da su inovacije same po sebi korisne i da će njihova primjena imati pozitivan učinak. Takva perspektiva zanemaruje ulogu društvenih institucija, političkih odnosa i kulturnih faktora u oblikovanju ishoda tehnologije. Povijest pokazuje da tehnički potencijal rijetko dovodi do automatskog poboljšanja društva, a TESCREAL-ov fokus na eksponencijalni napredak može stvoriti lažnu sigurnost u inherentnu dobrobit tehnoloških inovacija.

Konačno, mnogi elementi TESCREAL-a temelje se na spekulativnim predviđanjima i teorijskim modelima koji nisu empirijski utemeljeni. Pretpostavke o singularnosti, besmrtnosti ili kolonizaciji svemira ostaju u sferi visokih projekcija i filozofskih hipoteza, bez čvrstih dokaza o praktičnoj ostvarivosti. To znači da, iako TESCREAL nudi normativnu i metodološku koherenciju, njegova praktična pouzdanost u prognoziranju budućih događaja i oblikovanju politika ostaje upitna.

Sve ove kritike zajedno upozoravaju na ambivalentnost TESCREAL-a. S jedne strane, koncept pruža sofisticiran okvir za razmišljanje o dugoročnoj etici, sigurnosti i strateškom planiranju; s druge strane, njegova primjena može generirati društvene, etičke i političke probleme koji zahtijevaju kritičku refleksiju. Ideološki paket TESCREAL-a stoga treba promatrati ne samo kroz prizmu njegovih aspiracija i potencijala, nego i kroz prizmu ograničenja, rizika i nepredviđenih posljedica koje proizlaze iz koncentracije moći, spekulativne prirode ideja i sklonosti ignoriranju neposrednih društvenih problema. Kritičko razumijevanje tih dimenzija postaje ključno za svaku raspravu o etici tehnologije, regulaciji umjetne inteligencije i oblikovanju dugoročne vizije ljudske civilizacije.

TESCREAL u praksi

Pojam TESCREAL ne ostaje samo u sferi teorijskih razmatranja, već ima vrlo konkretan odraz u oblikovanju tehnologije, politike i društvenih institucija. Njegov utjecaj posebno je vidljiv u sektorima umjetne inteligencije, gdje skup ideoloških pretpostavki i vrijednosti koje TESCREAL opisuje direktno utječe na prioritete istraživanja, regulativne pristupe i strateške odluke. Tehnološki milijarderi, filantropske fondacije i istraživački laboratoriji često djeluju u skladu s longtermističkim i singularitarijanskim imperativima, financirajući projekte koji se fokusiraju na minimizaciju egzistencijalnih rizika, sigurnost umjetne inteligencije i razvoj tehnologija koje bi potencijalno mogle nadmašiti ljudske kapacitete.

Primjeri takvog utjecaja mogu se vidjeti u modeliranju AI sigurnosti, gdje se velika sredstva usmjeravaju na istraživanja usmjerena na sprječavanje nekontroliranog razvoja superinteligentnih sustava. Ovi projekti, iako visoko spekulativni, postaju normativni orijentir u sektoru, utječući na razvoj standarda, preporuka i regulativnih okvira. Longtermistički pristup omogućuje anticipaciju scenarija koji bi inače bili marginalizirani u kratkoročnom planiranju, ali istovremeno može pomaknuti resurse i političku pažnju s neposrednih problema poput radne sigurnosti, pravedne distribucije tehnologije ili utjecaja AI-ja na socioekonomske nejednakosti.

TESCREAL-ov utjecaj vidi se i u načinu na koji tehnološki laboratoriji i think-tankovi strukturiraju svoju organizaciju i istraživačke agende. Institucije koje prate TESCREAL-ove principe često postavljaju rigorozne, kvantitativno orijentirane metode odlučivanja, koriste formalne modele za alokaciju resursa i definiciju prioriteta, te razvijaju strategije usmjerene na globalnu i generacijsku dimenziju etičkog utjecaja. Ovakav pristup, kombinirajući racionalizam, efektivni altruizam i longtermizam, oblikuje ne samo unutarnje procese organizacija nego i šire politike u području umjetne inteligencije, etike tehnologije i međunarodne koordinacije u regulaciji visokorizičnih sustava.

Primjeri utjecaja TESCREAL-a nisu ograničeni samo na financijske i institucionalne sfere. Ideološki horizonti ovog paketa oblikuju i kulturni diskurs unutar AI zajednica, potičući diskusije o moralnim imperativima, etičkim scenarijima i tehnološkim vizijama koje prelaze lokalne i nacionalne kontekste. Singularitarijanski i transhumanistički narativi, uz dugoročnu etičku orijentaciju, stvaraju kolektivnu imaginaciju u kojoj se tehnologija i moralna odgovornost pojavljuju kao nerazdvojni koncepti. Ova imaginacija potom postaje kriterij odabira projekata, strateških partnerstava i istraživačkih prioriteta.

Ideologije i tehnologije

Međutim, TESCREAL u praksi također generira kontroverze. Pitanje centralizacije moći u razvoju AI-ja, odnosno koncentracije resursa i odlučivanja u rukama relativno malog broja laboratorija i fondacija, postaje posebno vidljivo u kontekstu globalnog natjecanja za superiornu tehnologiju. Dok TESCREAL-ova logika racionalnog i dugoročnog planiranja može opravdavati koncentraciju resursa kao nužnu za smanjenje egzistencijalnih rizika, kritičari upozoravaju da takav pristup može dodatno marginalizirati društva i države s manje kapaciteta, produbljujući globalnu nejednakost i potencijalno stječući političku moć koja nadilazi tradicionalne demokratske mehanizme.

TESCREAL u praksi, stoga, ilustrira kompleksnu interakciju ideologije i tehnologije. Njegove ideje oblikuju ne samo tehničke odluke i institucionalne strukture, nego i etičke prioritete i društvene percepcije onoga što znači odgovorno razvijati moćne tehnologije. Istovremeno, praksa pokazuje da visoka futuristička ambicija i etička rigoroznost dolaze s inherentnim rizicima, uključujući elitizam, potencijalnu marginalizaciju sadašnjih društvenih potreba i spekulativnu prirodu dijela pretpostavki. Razumijevanje TESCREAL-a u kontekstu stvarnog sektora umjetne inteligencije stoga je ključno za analizu kako ideologija oblikuje tehnologiju i za kritičko preispitivanje odnosa između vizije, etike i moći u suvremenom tehnološkom pejzažu.

Refleksije i perspektive

TESCREAL predstavlja konceptualni okvir koji omogućuje analitičko razumijevanje ideologija koje oblikuju suvremeni tehnološki pejzaž, posebno u kontekstu umjetne inteligencije, transhumanizma i dugoročnog strateškog planiranja. Kroz sedam međusobno povezanih elemenata – transhumanizam, ekstropijanizam, singularitarianizam, kozmizam, racionalizam, efektivni altruizam i longtermizam – TESCREAL artikulira viziju budućnosti u kojoj ljudska civilizacija aktivno oblikuje svoj evolucijski put, anticipira egzistencijalne rizike i nastoji maksimizirati dobrobit za sadašnje i buduće generacije. Kao takav, TESCREAL nudi koherentnu metodološku i normativnu strukturu, koja u teoriji omogućuje rigorozno i sustavno razmišljanje o mogućnostima i opasnostima tehnologije visokog utjecaja.

Istovremeno, analiza kritika pokazuje da TESCREAL nosi značajne društvene, etičke i političke rizike. Njegova primjena često proizlazi iz koncentracije resursa i moći, što može dovesti do elitizma i tehnokracije. Naglasak na daleku budućnost može marginalizirati sadašnje društvene probleme i povećati socijalne nejednakosti. Pojedini aspekti, poput transhumanizma i ideja o optimizaciji ljudskih kapaciteta, nose implicitne eugeničke konotacije, dok tehnološki determinizam i spekulativna predviđanja o singularnosti ili kolonizaciji svemira ograničavaju empirijsku utemeljenost dijela TESCREAL-ovih pretpostavki.

Unatoč tim rizicima, TESCREAL je koristan kao konceptualni alat jer omogućuje kritički uvid u način razmišljanja tehnološke elite, filozofsku logiku dugoročne strategije i etičku rigoroznost koja nadilazi kratkoročne interese. Njegova vrijednost leži u sposobnosti da artikulira složene moralne, epistemološke i futurističke principe te da stimulira refleksiju o tome kako tehnologija može oblikovati ljudsku civilizaciju. Kritička interpretacija TESCREAL-a omogućuje razlikovanje između njegovih ambicioznih i inovativnih vizija te potencijalno problematičnih implikacija, čime se otvara prostor za zadržavanje pozitivnih elemenata – vizije, inovativnosti i dugoročne odgovornosti – bez reprodukcije elitizma, eugeničkih tendencija ili tehnološkog determinizma. TESCREAL je istodobno fascinantan i problematičan fenomen. Kao ideološki paket on artikulira ambiciju, viziju i etičku rigoroznost suvremene tehnološke misli, ali njegova primjena zahtijeva stalnu kritičku refleksiju, evaluaciju društvenih posljedica i promišljanje ravnoteže između dugoročnih aspiracija i trenutnih potreba. U tom smislu, TESCREAL nije samo teorijski okvir za razumijevanje budućnosti tehnologije, nego i poziv na promišljeno upravljanje moći, znanjem i etikom u eri koja će oblikovati sudbinu čovječanstva.

Autor: Romano Bolković
04. prosinac 2025. u 22:00
Podijeli članak —

New Report

Close