Svađa u njemačkoj vladi oko ulaska države u vlasništvo dviju posrnulih kompanija

Autor: Tomislav Pili , 19. studeni 2020. u 22:00
Ministar gospodarstva Peter Altmaier i financija Olaf Scholz razilaze se u mišljenjima/REUTERS

Ministri iz CDU-a žele ‘tihu’ dokapitalizaciju bez preuzimanja dionica, dok su socijaldemokrati skloniji reprizi spašavanja zračnog prijevoznika Lufthanse.

Model državne pomoći za dvije kompanije čija bi propast značajno utjecala na lokalnu politiku unijela je razdor u njemačku vladu. No, rasprava u Berlinu pokazuje da bi upliv države u najveće europsko gospodarstvo u narednim godinama mogao biti mnogo veći.

Kancelarka Angela Merkel nedavno je sugerirala da bi vlada mogla pomoći turoperatoru TUI-u te industrijskom divu Thyssenkruppu da prebrode potonuće prihoda uslijed krize izazvane koronavirusom. Obje kompanije ušle su u pregovore s vladom o mogućoj pomoći.

Nekadašnji simbol moći

TUI očekuje između jedne i dvije milijarde eura pomoći s obzirom da je pandemija ove godine praktički uništila globalni sektor turizma i putovanja. Sličan iznos očekuje i Thyssenkrupp za svoje i prije krize problematično poslovanje s proizvodnjom čelika.

Međutim, upućeni izvori Bloomberga otkrivaju kako se spominje iznos pomoći i do 5 milijardi eura. Thyssenkrupp posebno je značajan za njemačku politiku. Ovaj konglomerat nekada je bio jedan od simbola njemačke industrijske moći, a korijene vuče unazad dva stoljeća.

1

milijardu eura gubitka ove će godine zabilježiti Thyssenkrupp, a najavio je otpuštanje 11.000 radnika

U kompaniji radi više od 100.000 radnika i sistemski je važan poslodavac u Sjevernoj Rajni-Vestfaliji, najmnogoljudnijoj saveznoj pokrajini čiji je premijer Armin Laschet jedan od favorita za preuzimanje kormila Kršćansko-demokratske unije (CDU) od Angele Merkel.

Thyssenkrupp jučer je najavio otpuštanje dodatnih 5000 radnika kako bi ublažio utjecaj krize na svoje poslovanje. Ovaj posljednji val otkaza uslijedio je nakon što je prošle godine podijeljeno 6000 otkaza. Od ukupno 11.000 otpuštanja, trećina je već realizirana, objavila je kompanija, a prenosi Reuters.

Preostala radna mjesta bit će ugašena u iduće tri godine. Unatoč krizi, kompanija očekuje da će gubitak u ovoj fiskalnoj godini smanjiti s lanjskih 1,6 milijardi eura na približno milijardu eura.

Kako navodi Bloomberg, vladajuća koalicija koju čine CDU i socijaldemokratski SPD podijeljena je u mišljenju koliko utjecaja na buduće poslovanje vlada mora imati u tim kompanijama nakon što im ubrizga nekoliko milijardi eura novca poreznih obveznika.

Tko plaća, taj i glasa

Ministar gospodarstva Peter Altmaier sklon je „tihoj“ dokapitalizaciji u kojoj vlada ne bi stekla udjele u kompanijama niti mjesta u nadzornom odboru. Altmaieru se protivi SPD-ov ministar financija Olaf Scholz koji smatra da bi vlada nakon dokapitalizacije morala dobiti i glasačka prava. SPD bi želio reprizirati model pomoći zrakoplovnoj kompaniji Lufthansa gdje je vlada ljetos zauzvrat ubrizganih 9 milijardi eura dobila petinu udjela te dva mjesta u nadzornom odboru.

„Onaj tko plaća, mora imati pravo glasa“, ističe SPD-ov zastupnik Andreas Schwarz, član odbora koji nadzire rad državnog fonda za pomoć gospodarstvu. Naoko ideološki sukob ima i svoju praktičnu političku pozadinu – SPD se još prisjeća bijesa javnosti nakon što su 2008. proračunskim novcem spašene banke.

Na svojoj strani socijaldemokrati imaju i sindikate koji djeluju u Thyssenkruppu. Oni u ulasku države u vlasničku strukturu kompanije vide jamstvo da menadžment neće tako olako smanjivati broj radnika i gasiti podružnice.

„Trenutna situacija pokazuje koliko je hitna potreba vladinog preuzimanja udjela u Thyssenovoj proizvodnji čelika“, izjavio je u utorak sindikalni čelnik Knut Giesler nakon što je potencijalni kupac Thyssenkruppove proizvodnje građevinskog čelika odustao od daljnjih pregovora.

TUI je već dobio 3 milijarde eura kredita, ali si zbog velike zaduženosti ne može dopustiti nastavak takve vrste financijske pomoći. Izvršni direktor Friedrich Joussen izjavio je tjedniku Der Spiegel da ne može odbaciti ulazak države u vlasničku strukturu iako kompanija od investitora potražuje milijardu eura kroz dokapitalizaciju.

Komentirajte prvi

New Report

Close