Spektakularnim izlaskom na burzu Airbnb nadoknadio gubitke iznajmljivača

Autor: Tomislav Pili , 13. prosinac 2020. u 22:00
Vrijednost Airbnb-a prvog dana trgovanja dosegla je 86 milijardi dolara/REUTERS

Kompanija u proljeće nije htjela nadoknaditi trošak otkazanih rezervacija, ali je sada ponudila kupnju dionica što su mnogi prihvatili.

Zahvaljujući najvećem izlasku koji se na američkoj burzi dogodio ove godine i skoku cijene dionice, Airbnb je elegantno riješio problem nadoknade gubitaka koje su iznajmljivači pretrpili u koronakrizi.

Međutim, udvostručenje cijene dionice u samo jednom danu potaknulo je i pitanja je li ta internetska platforma za najam turističkog smještaja najavila reprizu burzovnog balona internetskih dionica.

Kompanija je u početnoj ponudi dionica (IPO) vrednovanih na 68 dolara prikupila 3,5 milijarde dolara, a većinu izdanih dionica kupili su veliki investicijski fondovi i drugi institucionalni ulagači.

Isplativa odluka

Međutim, Airbnb je izdvojio 238 milijuna dolara vrijedne dionice za svoje iznajmljivače, piše Reuters pozivajući se na dokumente koji su pratili IPO. Iznajmljivači su mogli kupiti najviše 200 dionica, a onima koji su pristali sudjelovati u IPO-u, ta se odluka isplatila već prvoga dana trgovanja.

Naime, cijena dionica skočila je u četvrtak 112,8 posto i zaustavila se na 144,71 dolar. Burzovna vrijednost Airbnb-a time je narasla na 86 milijardi dolara, što je dvostruko više od vrijednosti najveće svjetske hotelske grupacije Marriott.

„To je bio dobar potez Airbnb-a, jer je iznajmljivačima pokazao da cijeni njihovu uključenost u poslovanje“, izjavila je za Reuters Jenn Schreck, iznamljivačica iz Atlante. Schreck je odlučila sudjelovati u IPO-u, pa je prvi put u životu kupila dionice.

238

milijuna dolara vrijedne dionice Airbnb je izdvojio za svoje iznajmljivače koji su mogli kupiti najviše 200 dionica

Uložila je 13.600 dolara kupivši maksimalnih 200 dionica. Nakon prvog dana trgovanja, ostvarila je dobit veću od 15.000 dolara, a kaže da će dionice držati dok ne postignu cijenu od 200 dolara.

Iako je većina iznajmljivača odlučila sudjelovati u IPO-u, za sada je nepoznato koliko ih je točno kupilo dionice. Oni koji su odlučili riskirati na taj su način planirali nadoknaditi gubitke nastale otkazivanjem rezervacija kada je izbila pandemija koronavirusa.

Gostima su u proljeće morali vratiti uplaćenu rezervaciju, ali je njima Airbnb odbio nadoknaditi taj trošak. Neki iznajmljivači odlučili su zbog toga pravdu potražiti na sudu. „Nisu svi bili sretni kako je Airbnb tretirao rezervacije na početku pandemije“, kaže Jenn Schreck.

S druge strane, Ryan Danz, izvršni direktor tvrtke Air Concierge koja upravlja s 500 nekretnina oglašenih na Airbnb-u i drugim platformama, smatra da je dobit ostvarena na burzi tek djelić gubitka zabilježenog između ožujka i svibnja.

Valja naglasiti kako Airbnb nije prva tehnološka kompanija iz takozvane gig ekonomije koja je u IPO-u ponudila dionice svojim „radnicima“. Slično su učinile i platforme za najam vozača Uber i Lyft.

Pomama investitora

Kada je već riječ o burzovnim uvrštenjima tehnoloških kompanija, izlazak Airbnb-a eskalacija je ovogodišnje pomame investitora za tim dionicama.

Primjerice, dan prije Airbnb-a na Wall Streetu se počelo trgovati dionicama američke kompanije za dostavu hrane DoorDash čije su dionice prvog dana trgovanja skočile 86 posto. Ipak, jedan od najvećih tehnoloških uspjeha na burzi dionica je „cloud“ kompanije Snowflake.

Njezina burzovna vrijednost prošloga je tjedna prešla 120 milijardi dolara čime je postala vrednija od nekad dominantnog tehnološkog diva IBM-a. Ovakva vrednovanja neizbježno potiču usporedbe s internetskim balonom koji je prsnuo prije 20 godina.

„I tada su vrednovanja internetskih dionica bila razdvojena od općenitog tržišta. Još jednom vidimo to razdvajanje“, kaže za Financial Times Jay Ritter, stručnjak za IPO-e na sveučilištu Florida.

No, ne sve dijele svi analitičari takvo mišljenje. Richard Clarke, analitičar banke Bernstein, smatra kako Wall Street nije opet u 2000. godini jer je sadašnja tržišna euforija vezana isključivo za izlaske na burzu te za nekoliko „vrućih“ dionica, poput Tesle.

Prema njegovu mišljenju, potražnju za dionicama Airbnb-a prije svega je pokrenula procjena investitora da će se iduće godine globalni turizam snažno oporaviti od pandemijskog šoka.

U svakom slučaju, spektakularnim uvrštenjem Airbnb-a mnogo razloga za zadovoljstvo imaju njegovi osnivači. Izvršni direktor Brian Chesky trenutno posjeduje udjel vrijedan 11 milijardi dolara.

On i druga dva suosnivača, Joe Gebbia i Nathan Blecharczyk, prodali su u IPO-u 1,5 milijuna dionica za 106 milijuna dolara, ali će zadržati 42 posto glasačkih prava u kompaniji.

Komentirajte prvi

New Report

Close