Sanjate o električnom automobilu? Tri su razloga zašto će uskoro biti jeftiniji

Autor: Vjekoslav Čulo , 17. prosinac 2023. u 08:24
FOTO: REUTERS/Vincent West

Čelnici automobilskih proizvođača istaknuli su visoke cijene kao najzaslužnije zašto opada zanimanje za e-vozila.

Električna vozila imaju poprilično velik problem, a to je njihova isplativost jer na tržištu nema mnogo jeftinih modela izuzmemo li manje, gradske modele poput VW-ova up!-a ili Renaultova modela Zoe ili Twingo.

Ako vas zanimaju veći, obiteljski modeli, primjerice Škoda Enyaq iV, neki od VW-ova modela ili Renault Astral E-Tech (Teslu, Mercedesove, BMW-ove i Audijeve modele nećemo ni spominjati), teško da ćete pronaći koji jeftiniji od 50 000 eura (bez državnih subvencija).

Čelnici automobilskih proizvođača istaknuli su visoke cijene kao najzaslužnije zašto opada zanimanje za e-vozila. Štoviše, neki su proizvođači čak i smanjili proizvodnju e-vozila zbog toga, pa je tako, primjerice, Ford odgodio ulaganje vrijedno 12 milijardi dolara u proizvodnju e-vozila, a General Motors je odustao od nauma da u prvoj polovici 2024. proizvede pola milijuna električnih modela.

Međutim, sve ovo moglo bi se uskoro promijeniti. Naime, prodaja e-vozila je u porastu i očekuje se da će ove godine na američkom tržištu biti prodano više od milijun e-vozila i sad udjel e-vozila u sveukupnom broju prodanih automobila na američkom tržištu čini rekordnih devet posto. Usporedbe radi, u Njemačkoj je u prvom tromjesečju 2023. udio e-vozila u sveukupnom broju prodanih vozila bio 35 posto.

Dodatni razlozi za optimizam i buduće pojeftinjenje električnih vozila su najave iz Tesle o proizvodnji jeftinijeg modela (najavljena cijena je oko 25 000 eura), ali i svakodnevni tehnološki napredak u proizvodnji e-vozila te sljedeća tri razloga.

Jeftinije baterije

Baterije su daleko najskuplji dio e-vozila i poskupljenje baterija je značajno utjecalo na automobilsku industriju. Međutim, dugoročno se očekuje da će baterije pojeftiniti. Da, cijena proizvodnje baterije rasla je 2022., ali očekuje se da će cijena litij-ionskih baterija značajno pasti do 2025.

Usto, svakodnevno se radi na razvoju novih vrsta baterija za e-vozila, među ostalim, natrij-ionskih baterija koje su održivije i jeftinije za proizvodnju od litijevih. Također, tu su i baterije s čvrstim elektrolitom koje su mnogo lakše i imaju veći doseg.

Toyota je najavila da su postigli velik napredak u razvoju tehnologije s čvrstim elektrolitom koji će dvostruko smanjiti masu takvih baterija. No, vjeruje se da ima još mnogo prostora za napredak na polju razvoja učinkovitijih baterija.

Više punionica

Drugi problem su punionice, odnosno njihov manjak. Pretpostavlja se da kad bi se mreža punionica dodatno razgranala, proizvođači bi se mogli usredotočiti na baterije slabijeg kapaciteta, odnosno dosega, pa bi e-vozila bila lakša i jeftinija za proizvodnju, a to, naposljetku, znači niža cijena za krajnjeg kupca.

Ekonomija razmjera

Ali glavna glavobolja za automobilsku industriju je ta što najbolji način smanjenja proizvodnje e-vozila jest da ih se proizvodi više, odnosno moraju doseći određenu razinu da počnu zarađivati na e-vozilima što će, posljedično, smanjiti cijenu njihove proizvodnje.

Jedan od načina smanjenja cijene je napredak tehnologije i bolja učinkovitost proizvodnog procesa, pa je tako, primjerice Tesla troškove proizvodnje e-vozila smanjila promjenom načina masovne proizvodnje vozila, takozvanim gigacastingom, odnosno proizvodnjom velikih dijelova karoserije ubrizgavanjem rastaljenog metala u visokostlačene kalupe.

I Toyota je počela upotrebljavati slične proizvodne postupke koji će joj omogućiti proizvodnju laganijih i jeftinijih vozila. Negativna strana tog postupka je teža zamjena oštećenih dijelova, odnosno veći troškovi održavanja i popravka.

Također, osim novih proizvodnih postupaka, svi veći automobilski proizvođači i dalje rade na povećanju proizvodnih traka za e-vozila, ali jednoglasno mišljenje svih proizvođača je isto – povećanje proizvodnje dugoročno će utjecati na smanjenje cijene e-vozila.

Komentirajte prvi

New Report

Close