Oni koji rade od kuće mogli bi se suočiti s novim velikim problemom

Autor: Poslovni.hr , 13. veljača 2024. u 12:04
Foto: Igor Soban/PIXSELL

Kompanije gledaju na prilike za povećanje proizvodnje i smanjenje troškova, pokazalo je novo istraživanje.

Radnici na daljinu mogli bi se suočiti s nižim plaćama u europskim kompanijama, budući da kompanije gledaju na prilike za povećanje proizvodnje i smanjenje troškova, pokazalo je novo istraživanje.

Udaljene radne pozicije brzo nestaju da bi bile zamijenjene hibridnim otvaranjem, dok kompanije, uključujući tehnološke gigante širom svijeta, dolaze na naslovne strane zbog zahtjeva zaposlenima da se vrate u kancelarije, u preokretu trenda za koji su mnogi mislili da će se zadržati.

Nedavna studija koju je objavila platforma za upravljanje potrošnjom Pleo sugerira da gotovo jedno od pet europskih malih i srednjih poduzeća (MSP) razmatra smanjenje plaća za udaljene radnike. MSP inače predstavljaju 99% svih poduzeća u EU, piše Investitor.me

Thorbjørn Fink, izvršni direktor kompanije Pleo, rekao je za Euronews Business da će kompanije “biti fokusirane na smanjenje troškova tijekom 2024. godine”.

“Naš izvještaj pokazuje da 1 od 4 ispitanika ovo vidi kao temu za 2024. godinu”, dodao je.

“Ali odakle će doći takve uštede, neizvjesno je. Neki od ispitanika, njih oko 20% spominju smanjenje plaća radnika na daljinu kao način za smanjenje troškova”.

Fink je također napomenuo da bi mnoge od anketiranih kompanija mogle poboljšati svoju svijest o vlastitom financijskom zdravlju i “stegnuti remen” na druge načine koji ne uključuju smanjenje plaća radnika na daljinu.

“Neke kompanije se zapravo zalažu za više prakse rada na daljinu kako bi smanjile troškove poslovnog prostora”, rekao je on, dodajući da je od ključnog značaja da ova mala i srednja poduzeća dobiju “precizan pregled načina na koji se potrošnja događa i donose odluke zasnovane na podacima”.

Euronews Business se obratio uredu europskog povjerenika za poslove i socijalna prava Nikolasa Schmita kako bi pitao o bilo kakvim širim implikacijama takvog poteza, ali nije odmah dobio odgovor.

Kako bi smanjenje plaća udaljenih radnika utjecalo na europsko tržište rada?

Ideja da se radnicima na daljinu plaća manje nije nova, ali debata je i dalje u tijeku, a jedna strana tvrdi da nedostatak putovanja na posao i sloboda udaljenih radnika da žive gdje žele može rezultirati manjom plaćom.

Drugi kažu da su radnici na daljinu jednako produktivni kao i njihove kolege na licu mjesta i čak smanjuju troškove za poslodavce, pa bi njihov rad trebao biti jednako nadoknađen.

Nizozemska multinacionalna konzultantska tvrtka za ljudske resurse Randstad rekla je za Euronews Business da je vrlo važno da se prema svim zaposlenima odnosimo ravnopravno, bez obzira na njihovu lokaciju.

“Moramo se pobrinuti da stvorimo jednake uvjete za sve, gdje se svi radnici tretiraju na pravedan način kako bi se postigli bolji rezultati i za pojedince i za organizacije”, kažu iz kompanije.

Mnogi poslovni lideri su glasno izrazili prezir prema radu od kuće. Britanski poslovni magnat Lord Alan Sugar, poznat po svom stavu protiv rada od kuće, rekao je još 2022. da bi oni koji rade na daljinu trebali biti manje plaćeni. Drugi izvršni direktori su također bili vrlo otvoreni o lošim stranama rada na daljinu, a izvršni direktor Goldman Sachsa, David Solomon je to nazvao “aberacijom”.

Tehnološki gigant IBM nedavno je pozvao menadžere da se vrate u kancelarije ili napuste posao; Dell i SAP su naložili svojim zaposlenima da se vrate u poslovni prostor, barem djelomično; L’Oréal je odlučio da je petak u kancelariji obavezan dva puta mjesečno.

“U 2023. godini došlo je do porasta razgovora između zaposlenih i poslodavaca u vezi s fleksibilnim radom i ova debata će se nastaviti do 2024.”, rekao je Randstad.

“Naši podaci pokazuju da se sada očekuje da će više od trećine (35%) radnika biti u uredu više nego prije šest mjeseci, a nešto manje od polovine (41%) je prijavilo da je njihov poslodavac u prošlosti postao stroži u pogledu dolaska u urede”, kaže.

Kako sve više kompanija počinje gubiti poslove na daljinu, agencije za zapošljavanje upozoravaju da su time kompanije u riziku da izgube najbolje zaposlene.

Prema najnovijem LinkedIn-ovom izvještaju ‘Globalno stanje udaljenog i hibridnog rada‘, potražnja za daljinskim radom od strane potencijalnih zaposlenih značajno je nadmašila rast ponude. Njihova anketa provedena krajem 2023. sugerira da 50% radnika preferira hibridne i udaljene radne pozicije od onih “na licu mjesta”.

I možda neće ugroziti svoju radnu poziciju. Prema Randstadu, mlađe generacije cijene ravnotežu između posla i privatnog života jednako visoko kao i plaću i imaju snažnu želju za fleksibilnošću.

“Jasno je da neki poslodavci vraćaju zaposlene u kancelariju, ali postoji značajan rizik, jer ovaj pritisak može dovesti do toga da kompanije izgube radnike koji nisu voljni odustati od fleksibilnosti”, rekla je tvrtka .

“Otkrili smo da bi više od trećine (37%) radnika razmislila o napuštanju posla kada bi se od njih tražilo da provode više vremena u uredu. Četvrtina njih (25%) je čak i postupila po ovom pitanju i dala otkaz jer poslodavac nije pružao fleksibilnost.”

Konzultantska kuća za ljudske resurse rekla je da bi se “poslodavci trebali pozabaviti fleksibilnošću na način koji promovira kulturu, učinak i angažman”.

Usprkos velikom broju onih koji traže posao, a koji odbijaju napraviti kompromis u vezi s udaljenim pozicijama, poslodavci se povlače i okreću se hibridnim ponudama, kao svojevrsnom kompromisu između željene fleksibilnosti zaposlenih i cilja kompanije za fizičkim prisustvom zaposlenih.

U prosincu 2023. taj omjer u SAD-u je bio relativno nizak, s udaljenim mogućnostima koje su iznosile jednu desetinu ukupnog broja pozicija i hibridnih uloga od 13%.

U Europi je, međutim, taj omjer bio prilično visok: u Velikoj Britaniji 43% pozicija su bile hibridne opcije, dok ih je Francuska imala 31%. U Njemačkoj je 31% poslova objavljenih na LinkedIn-u oglašeno kao hibridne pozicije.

U međuvremenu, udaljene radne pozicije primaju skoro pet puta veći udio prijava u odnosu na dostupne poslove, prema platformi društvenih medija usmjerenoj na poslovanje.

Komentirajte prvi

New Report

Close