Krivo poslovanje dovelo ih je do duga od preko 30 milijardi eura

Autor: Poslovni dnevnik , 24. svibanj 2023. u 15:32
Foto: Shutterstock

Prošle godine je kasnila trećina vlakova državne njemačke željeznice.

Što god se događalo u Njemačkoj, izvan te zemlje opstaje klišej da se ovdje zna red i posebno cijeni točnost te da, recimo, vlakovi stižu u minutu točno!, piše Deutsche WelleAli to već duže vrijeme nije tako.

Prošle godine je kasnila trećina vlakova državne njemačke željeznice (Deutsche Bahn). Kvota kašnjenja se povećava iz godine u godinu. Nisu ljuti samo putnici po peronima, nego i logističke kompanije pucaju od srdžbe jer teretni vlakovi Deutsche Bahna kasne.

Veliki dug
Takvo poslovanje dovelo je ovu divovsku željezničku tvrtku do duga od preko 30 milijardi eura. Putnici, osim zbog kašnjenja kukaju zbog visokih cijena karata i krcatih regionalnih vlakova.

Na sve to ove godine su došli povremeni štrajkovi osoblja, koje traži znatna povećanja plaća u jeku općih poskupljenja. Štrajk u trajanju od 50 sati trebao je početi u nedjelju 14. svibnja, ali je u posljednjem trenutku otkazan.

Ni u Deutsche Bahnu nemaju iluzija. “Trenutna operativna situacija nije prihvatljiva za nas, putnike i željezničke kompanije”, rekao je jedan glasnogovornik Željeznice za DW. Jon Worth, analitičar željezničkog prometa iz Berlina, kaže da je najveći problem nedostatak investicija u infrastrukturu.

2,6

milijardi putnika prevezao je Deutsche Bahn godinu prije pandemije

“Željeznice su došle do krajnjih granica”, kaže Worth za DW. “Ovdje puno vlakova prometuje po staroj i trošnoj infrastrukturi, naprosto se nije ulagalo u pruge, mostove ili signalizaciju onoliko koliko je potrebno da se ponudi pouzdana usluga.”

S time se slaže i Karl-Peter Naumann, počasni predsjednik aktivističke skupine PRO Bahn, koja se zalaže za bolji željeznički promet. “Za klijente to znači kašnjenja i, kao izravnu posljedicu, propuštanje idućeg vlaka.” Ne samo da se mreža pruga održava loše, već se i – smanjuje. Ukupna dužina pruga je od 1994. smanjena za 20 posto, bitno je smanjen i broj skretnica.

Kako kaže Jon Worth, to znači da su postojeće pruge krcate do krajnjih granica i da nema alternativa. Kad stane jedan vlak, staju i svi iza njega. U Deutsche Bahnu priznaju da je infrastruktura najveći problem i objašnjavaju to činjenicom da godinama nisu odvajali za to dovoljna financijska sredstava, a rast potreba putnika je velik. “Željeznička mreža više ne može izdržati”, kaže glasnogovornik tvrtke, “djelomice je zastarjela, sklona kvarovima i premalog kapaciteta.”

Prema Worthu, odgovornost za probleme se taložila desetljećima. “Nevolje potječu iz odluka koje su napravljene prije dvadeset godina”, kaže on. Naumann se slaže, kaže premalo je ulagano u širenje i održavanje mreže. U ožujku je Državna revizorska služba objavila razorni izvještaj u kojem se zbog “permanentne krize” željeznice kritiziraju prošle njemačke Vlade i Deutsche Bahn.

Kritizirana je gomila dugova kompanije, koja se u posljednjih sedam godina uvećava za pet milijuna eura – dnevno. “Potrebne su temeljite reforme kako bi željeznički sustav mogao odigrati ulogu u prijevozu i klimatskoj politici”, rekao je šef revizorske službe Kay Scheller.

Deutsche Bahn i aktualna Vlada su počele poduzimati neke korake. U ožujku su odobrena ogromna ulaganja od 45 milijardi eura do 2027. godine. Željeznica je ključni dio plana njemačkih vlasti da zemlja do 2045. godine postane klimatski neutralna.

“Do 2030. godine bit će stvorena vrlo efikasna željeznička mreža”, tvrdi glasnogovornik Deutsche Bahna. Nade se polažu i u takozvani Deutschlandticket, mjesečnu pretplatnu kartu po cijeni od 49 eura koja važi za sav gradski i regionalni promet u cijeloj Njemačkoj. Vožnja uz te karte počela je od ovog svibnja.

Brzi vlakovi
Analitičar prometa Jon Worth primjećuje da su u tijeku veliki pothvati, poput gradnje nove brze pruge između Frankfurta i Mannheima ili nabave nove flote super-brzih vlakova ICE 3 Neo.

Worth kaže da je Deutsche Bahn i do sada odrađivao “pristojan posao pod vrlo, vrlo teškim okolnostima”, posebno zbog manjka investicija i činjenice da se broj putnika dramatično povećao posljednjih desetljeća.

U godini prije pandemije i pojačanog rada od kuće, Deutsche Bahn je prevezao 2,6 milijardi putnika naspram 1,8 milijardi iz 2005. godine. Brojke su potom pale ispod dvije milijarde ljudi godišnje, ali se očekuje da će ponovo rasti.

U Deutsche Bahnu kažu da su okrenuli novu stranicu i očekuju ove godine rekordan broj putnika u brzim vlakovima dugih pruga. “To nas potiče da postanemo bolji za naše mušterije što prije, jer Njemačka zaslužuje željeznicu koja je efikasnija i točnija”, dodaju u kompaniji.

Komentirajte prvi

New Report

Close