Poslovati digitalno više ne jamči uspjeh u sektoru trgovine

Autor: Tomislav Pili , 22. siječanj 2020. u 22:00
Većinu prihoda Amazon i dalje ostvaruje od trgovine/SHUTTERSTOCK

Za razliku od Amazona, vrijednost eBayja zbog gubitka relevantnosti i dalje pada dok se druge strane Walmart probio u prvih 10.

Internetski trgovac Amazon zadržao je titulu najvrednijeg svjetskog brenda, no e-trgovina više nije uvjet za uspjeh u tom sektoru, ako je suditi po ulasku Walmarta među prvih 10, objavio je u srijedu Brand Finance.

Kako stoji u izvješću Brand Finance Global 500 za ovu godinu, vrijednost Amazonova brenda povećana je 17,5 posto i dosegnula je 220,8 milijardi dolara. Osim što je već treću godinu najvredniji svjetski brend, Amazon je i prvi u povijesti s vrijednošću iznad 200 milijardi dolara. 

Upitan globalni status
Iako je posljednjih godina ušao i u druge sektore, poput računalstva "u oblaku", umjetne inteligencije, potrošačke elektronike, digitalnog streaminga i logistike, Amazon je i dalje najveća svjetska internetska platforma za trgovinu. Stoga većinu prihoda kompanija ostvaruje od trgovine. Prema mišljenju analitičara, izazovi u rastu prihoda od temeljnog poslovanja mogli bi u budućnosti rezultirati stagnacijom vrijednosti brenda.

Primjerice, u studenom prošle godine Nike je objavio kako neće više svoje tenisice prodavati putem Amazona već će formirati vlastite internetske prodajne kanale. No, na vrijednost brenda mogli bi se negativno odraziti i pritisci zaštitara okoliša u Europi, otpor lokalnih trgovaca u Indiji te konsolidacija kineskog tržišta e-trgovine predvođena Alibabom i njegovim tvrtkama-kćerima. To bi na globalnom planu moglo uzdrmati status koji Amazon uživa na matičnom, američkom tržištu.

Međutim, poslovati na digitalnom tržištu danas ne jamči uspjeh u sektoru trgovine. To dokazuje eBay čija vrijednost brenda nastavlja padati. Na najnovijoj ljestvici Brand Financea smanjena je za dodatnih 9 posto na 8,2 milijarde dolara. Naime, unatoč povećanju broja korisnika na impresivnih 183 milijuna, eBay je sve manje relevantan u sektoru trgovine.

S druge strane, poznati američki trgovački lanac Walmart povećao je svoju vrijednost za 14 posto na 77,5 milijardi dolara čime je skočio za tri mjesta i zauzeo 8. poziciju na ljestvici. Kako pojašnjavaju u Brand Financeu, Walmart se fokusirao na inovativnu digitalizaciju kroz partnerstvo s Microsoftom te uvođenjem robota koji velikom brzinom slaže robu naručenu putem interneta. Što se tiče najbližih Amazonovih pratitelja, na drugo mjesto probio se Google s rastom vrijednosti za 12 posto dosegnuvši 159,7 milijardi dolara. Apple je s drugog pao na treće mjesto nakon gubitka više od 8 posto vrijednosti koja sada iznosi 140,5 milijardi dolara.    

Razočarali investitore
Međutim, na ovogodišnjoj listi jasni su znaci usporavanja rasta vrijednosti. Naime, ukupna vrijednost brendova porasla je na godišnjoj razini manje od dva posto. Dok je vrijednost 244 brenda porasla, smanjila se kod njih 212, od čega kod 95 za najmanje 10 posto. To je posebno uočljivo kod tehnoloških brendova koji nisu uspjeli ispuniti početna visoka očekivanja investitora.

Primjerice, kineska softverska kompanija Baidu zabilježila je najveći pad vrijednosti brenda od 54 posto na 8,9 milijardi dolara. Kompanija je lani objavila prvi kvartalni gubitak od izlaska na burzu 2005. godine, a zajedno sa sve intenzivnijom konkurencijom, na Baidu se negativno odražava stroža regulativa internetskog oglašavanja. Među pet brendova s najvećim padom vrijednosti je i Uber koji bilježi pad od 32 posto na 15,3 milijarde dolara.

Suprotan primjer je proizvođač električnih automobila Tesla čija je vrijednost skočila 65 posto na 12,4 milijarde dolara. Iako nije sigurno da će kompanija uspjeti dohvatiti ambiciozne ciljeve isporuke vozila, brend "živi" od trenda električnih automobila i raste u vrijednosti i snazi. 

Komentirajte prvi

New Report

Close