Broj napada pomorskih pirata u 2012. smanjen je za 32 posto zahvaljujući nekolicini faktora, uključujući veću prisutnost oružanih snaga u pratnji brodova, objavio je Međunarodni pomorski ured u svom godišnjem izvješću. U prošloj je godini zabilježeno 297 napada, 142 manje nego prethodne godine. Učinak pirata nije bio velik: 28 je brodova oteto, a 585 putnika ili članova posade zarobljeno. Šestero njih izgubilo je život, a 32 je ranjeno ili ozlijeđeno. Prema tom izvješću, najviše se smanjio broj napada na najkritičnijoj pomorskoj ruti – u vodama pokraj Somalije, gdje se dogodilo samo 75 napada, triput manje nego 2011. "Prisutnost oružanih snaga duž istočne Afrike vitalna je za daljnje ograničavanje somalijskoga piratstva. No, ako bi se ratni brodovi povukli iz regije, pozitivan bi se trend mogao preokrenuti", istaknuo je Pottengal Mukundan, direktor Međunarodnoga pomorskog ureda. Najviše je piratskih napada zabilježeno u indonežanskom arhipelagu, sa 81 prijavom tijekom 2012. Ostale su opasne zone zapadnoafrička obala (58 napada) i nigerijska obala (27 napada).
Zaštitare koči administracija
O aktualnoj situaciji u pomorskom piratstvu razgovarali smo s Hérveom Jaubertom, bivšim francuskim mornaričkim časnikom i agentom francuske tajne službe DGSE, koji pokreće vlastitu zaštitarsku kompaniju za oružanu pratnju brodovima. Broj napada, prema njegovu mišljenju, smanjen je iz četiriju razloga: povećane prisutnosti naoružanih zaštitara, koji dosad imaju stopostotan uspjeh u sprječavanju otmica brodova; međunarodnih mornaričkih patrola; smanjenja broja pirata, kojih je više od tisuću uhapšeno ili ubijeno; i loša vremena. "Vlast se u posljednje vrijeme dobro nosi s problemom piratstva. Međunarodni pomorski ured (IMB), specijalni odjel Međunarodne trgovačke komore (ICC), održava bazu podataka radi opskrbljivanja pomoraca mapama i izvještajima o piratstvu. To nije jednostavan posao, jer prostranstvo oceana i broj pirata otežavaju njihov progon. Mornaričke su snage počele napadati pirate u njihovim uporištima, na obali, uništavajući im zalihe, skladišta goriva, matične brodove i druge pomoćne objekte. Brodovi sve češće angažiraju naoružane zaštitare, iako su dokumentacija i administrativni postupci i dalje komplicirani za brodove koji pristaju u luku s naoružanim stražarima. Volio bih kad bi ljudima bilo lakše da naoružani plove morima", kaže Jaubert, koji smatra da su privatne zaštitarske tvrtke najzaslužnije za uspjeh u borbi protiv pirata.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu