Pariški kaos baca u očaj trgovce, Uber i BlaBlaCar grcaju u poslu

Autor: Tomislav Pili , 22. prosinac 2019. u 22:00
Sindikate je na ulice izveo prijedlog mirovinske reforme/REUTERS

Na godišnjoj razini promet trgovina srezan je za trećinu, ali platforme za prijevoz bilježe veliki skok prometa.

Štrajk francuskih sindikata zbog mirovinske reforme predsjednika Emmanuela Macrona izazvao je prekid javnog prijevoza i posljedične goleme prometne gužve što je praktički uništilo predblagdansku zaradu pariških trgovaca i ugostitelja.

S druge pak strane, tvrtke koje se bave prijevozom, poput Ubera i BlaBlaCara trljaju ruke. Kako piše Financial Times, pariške trgovine gotovo se prazne, iako već na izlozima oglašavaju zimska sniženja. "Prodaja je ovoga prosinca gotovo prepolovljena. Uobičajeno je da je ovo najbolji mjesec u godini po prometu. Ovo je noćna mora", ističe za britanski poslovni list Alexandre Akil, vlasnik trgovine koju je otvorio njegov djed još 1954. godine. 

Hoteli plaćaju cijenu
Kako štrajk desetaka tisuća članova sindikata ulazi u treći tjedan, poremećaji u prometu francuske prijestolnice sve su veći, a cijenu su počeli plaćati tamošnji hoteli, restorani i trgovine svih veličina. Zbog kolona dugih više stotina kilometara većina stranih turista počela je zaobilaziti Pariz. Stanovnici pariških predgrađa i građani koji žive u mjestima izvan glavnog grada sve se teže probijaju do središta grada.

 

40 posto

manji je promet pariških trgovina u odnosu na 2017.

Probleme osjećaju čak i kazališta, poput Théâtre des Mathurins u neposrednoj blizini Akilove trgovine. Osoblje kazališta tvrdi kako je prodaja ulaznica u padu, a tijekom predstava trećina mjesta u gledalištu je prazna. Inače, u ovo doba godine za predstave se proteklih godina u pravilu tražila karta više. "Publika tvrdi kako je vrlo teško vratiti se kući ako predstava završi u 23 sata", kazao je FT-u jedan od zaposlenika koji je želio ostati anoniman. Valja naglasiti kako su Francuzi tradicionalno tolerantni prema štrajkovima i prosvjedima.

Nedavno ispitivanje javnog mnijenja koje je proveo Ifop pokazuje da više od polovice ispitanika podržava štrajk. I to unatoč činjenici da dvije trećine ispitanika podržava i Macronovu reformu. No, poduzetnici moraju progutati gorku pilulu, već drugu u samo godinu dana. Naime, krajem prošle godine Parizom su haračili "žuti prosluci" gnjevni zbog Macronove ekonomske politike. I zbog toga već oglašavaju zvono na uzbunu. 

 

9 posto

niža je prodaja u trgovinama u prosincu na nacionalnoj razini

"Ovo je drugi prosinac zaredom", kaže Emmanuel Le Roch, čelnik organizacije Procos koja predstavlja 300 trgovaca sa 60.000 trgovina širom Francuske. "Glavni fenomen ovih prosvjeda je štrajk u javnom prijevozu zbog čega ljudi moraju planirati kako se vratiti kući nakon posla, a turisti ne dolaze", naglašava Le Roch. Članicama Procosa prodaja je u dosadašnjem dijelu prosinca smanjena za 9 posto na nacionalnoj razini. Ako se pogleda samo Pariz, prodaja bilježi smanjenje od 25 do 30 posto u odnosu na lanjski, također problematični prosinac. "U odnosu na 2017. godinu, prodaja u Parizu srezana je za približno 40 posto", dodaje Le Roch.

Prijetnja sindikata
Trgovci su prošle godine ipak uspjeli koliko-toliko spasiti blagdanski promet jer su prosvjedi "žutih prsluka" bili najžešći početkom prosinca, pa je pauza bila dovoljna da privuče kupce u božićnu kupovinu. No, to se ove godine očito neće dogoditi ako moćni sindikat CGT i njegovi saveznici ostvare prijetnju štrajkom i nakon Nove godine. Dok vlada traži kompromis sa sindikatima, mali poduzetnici smatraju da bi im država trebala dati porezne olakšice kako bi lakše prevladali ovo razdoblje i upozoravaju da će Francuska zbog ovog poremećaja postati manje privlačna investitorima.

Parižani se koriste cijelim nizom sredstava da bi se othrvali prometnom kaosu. Dio građana koristi bicikle, a dio platforme za dijeljenje prijevoza. To ide na ruku kompanijama za prijevoz, poput Ubera, Kaptena i BlaBlaCara kojima je promet iznimno skočio. U BlaBlaCaru tvrde kako bilježe interes korisnika od 100.000 upita dnevno za rezervaciju mjesta u automobilima.  

Komentirajte prvi

New Report

Close