Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Panamski kanal pod opsadom: Globalni dogovor od 23 milijarde dolara prijetnja je neutralnosti

Autor: Poslovni.hr
10. lipanj 2025. u 11:39
Podijeli članak —
Photo by Carl Juste/Miami Herald/MCT/ABACAPRESS.COM

Prodaja luka MSC-u i BlackRocku otvara pitanje neutralnosti, dok Panama, Kina i SAD vode bitku za globalnu trgovinsku moć

Prodaja dviju luka u blizini Panamskog kanala globalnom konzorciju predvođenom Mediterranean Shipping Companyjem (MSC) prijetnja je načelu neutralnosti kanala, upozorio je čelnik Panamske uprave za kanal Ricaurte Vásquez u razgovoru za Financial Times. “Postoji potencijalni rizik od koncentracije kapaciteta ako se dogovor provede na način kako je trenutačno strukturiran”, rekao je Vásquez u tekstu objavljenom u utorak, prenosi Reuters.

“Ako dođe do znatne koncentracije terminala u vlasništvu integrirane ili jedne brodarske kompanije, to će ići na štetu konkurentnosti Paname na tržištu i biti u suprotnosti s načelom neutralnosti”, istaknuo je Vásquez. Dodao je kako bi takva koncentracija vlasništva mogla dovesti do diskriminacije brodarskih kompanija: “Ako znatan broj terminala završi u vlasništvu jednog brodarskog diva, to će narušiti konkurentnost Paname i biti u suprotnosti s načelom neutralnosti.”

CK Hutchison iz Hong Konga prošlog je mjeseca potvrdio da je MSC, koji vodi obitelj talijanskog milijardera Gianluigija Apontea, glavni ulagač u grupi koja nastoji preuzeti 43 luke, uključujući dvije u Panami, u transakciji vrijednoj 22,8 milijardi dolara, piše Reuters. Ova potvrda dolazi nakon tjedana nadzora i kritika u Kini zbog Hutchisonova plana da proda luke konzorciju koji je ranije predvodila američka investicijska kuća BlackRock. BlackRock i dalje ostaje dio grupe.

Predložena prodaja privukla je pozornost i američkog predsjednika Donalda Trumpa, koji je više puta izrazio želju da se smanji kineski utjecaj oko Panamskog kanala. U travnju je glavni kineski regulator tržišta objavio da pomno prati planiranu prodaju CK Hutchisona te upozorio kako sudionici ne bi smjeli pokušavati zaobići antimonopolsku provjeru. U isto vrijeme ubrzava se i utrka za kontrolu logističkih ruta – danski brodarski div Maersk preuzeo je u travnju željezničku prugu uz kanal.

Vásquez smatra da bi Panamski kanal ovu situaciju trebao iskoristiti kao priliku da sam postane operater terminala, reaktivacijom projekta izgradnje terminala u luci Corozal na pacifičkoj strani kanala.

Rekordna suša iz 2023. godine ubrzala je planove diverzifikacije izvora vode i širenja poslovanja, a Vrhovni sud Paname vratio je upravi kanala dodatne prostore u blizini plovnog puta. Uprava razmatra i izgradnju naftovoda duž kanala za prijenos do milijun barela ukapljenog naftnog plina dnevno, čime bi se oslobodili kapaciteti za drugi teret poput LNG-a.

Trumpova administracija traži besplatan prolaz za američke vojne brodove, što Vásquez odbacuje: “Besplatan prolaz nije opcija. Spremni smo razgovarati, no sporazum je zakon u Panami. Nitko ne može nikoga prisiliti da prekrši zakon.”

Autor: Poslovni.hr
10. lipanj 2025. u 11:39
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close