Orban ispunjava davnu želju nacionalizacije aerodroma u Budimpešti

Autor: Tomislav Pili , 11. listopad 2020. u 22:00
Foto: Reuters

Konzorcij u kojem je i naftna kompanija Mol predao ponudu za preuzimanje zračne luke Ferenc Liszt, jedne od najbrže rastućih u svijetu u segmentu srednje velikih zračnih čvorišta.

Budimpeštanska zračna luka, jedna od najbrže rastućih u svijetu u segmentu srednje velikih zračnih čvorišta, na meti je konzorcija u kojem je i naftna kompanija Mol. No, iza ideje o povratu zračne luke u domaće vlasništvo stoji premijer Viktor Orban koji je preko obiteljskih veza neizravno uključen u ovo preuzimanje.

Kako piše Bloomberg pozivajući se na upućene izvore, s obzirom da je pandemija koronavirusa značajno srezala promet na aerodromu „Ferenc Liszt“, a time i njegovu tržišnu vrijednost, Orbanovi saveznici iz svijeta gospodarstva, među kojima je i Mol – djelomično u državnom vlasništvu – poslali su ponudu za kupnju. Iznos koji su ponudili za sada nije poznat.

Vlasnici ne bi prodali

Hoće li ponuda biti prihvaćena, također nije poznato. Naime, tri sadašnja vlasnika – singapurski državni investicijski fond GIC, kanadski mirovinski fond Caisse de Depot et Placement du Quebec (CDPQ) te njemačka kompanija AviAlliance, također u vlasništvu kanadskih mirovinskih fondova – nemaju namjeru prepustiti vlasništvo. GIC i CDPQ nisu odgovorili na upit, dok je AviAlliance priopćio da je „dugoročno orijentirani privatni investitor i upravitelj zračnih luka“.

„Vjerujemo u ekonomski potencijal i dugoročni rast našeg ulaganja“, stoji u odgovoru AviAlliancea poslanog Bloombergu. A potencijal je, posebice prije pandemije, bio izrazito velik.

Zahvaljujući rastu imidža Mađarske kao privlačne turističke destinacije, prihodi budimpeštanske zračne luke rasli su u posljednje tri godine iznad 40 posto godišnje. Lani su dosegli 331 milijun eura.

Izbijanje pandemije doslovno je zaustavilo globalni zračni prijevoz, pa zračna luka u mađarskoj prijestolnici ove godine očekuje pad putničkog prometa od 90 posto. No, to bi mogla biti prilika za mađarsku vladu predvođenu Orbanom koja je lani procijenila vrijednost zračne luke na 3 milijarde eura.

Naime, premijer već duže vrijeme ne skriva da bi volio vratiti vlasništvo nad zračnom lukom u domaće ruke, kao što je već učinio s medijima i energetskim sektorom, nazivajući aerodrom „strateškom imovinom“. Naime, još dok je bio oporbeni političar protivio se privatizaciji aerodroma 2005. godine i najavljivao je da će raditi na ponovnoj nacionalizaciji.

Počeli s podržavljenjem

Prema tvrdnjama Bloombergovih izvora, konzorcij predstavlja nekretninski poduzetnik Daniel Jellinek, poslovno povezan s Orbanovim zetom Istvanom Tiborczem.

331 milijun

eura iznosili su lanjski prihodi aerodroma u Budimpešti, a u posljednje tri godine rasli su iznad 40 posto

Inače, mađarska je vlada već počela s podržavljenjem zračnih luka u zemlji, kupivši 90 posto udjela u zračnoj luki pored Sarmalleka, odakle uglavnom njemački i ruski turisti odlaze u obližnje toplice u gradu Hevizu. U konzorciju posebno je uočljiva uloga Mola u kojem vlada drži 5 posto dionica, a vodi ga Zsolt Hernádi, blizak Orbanu.

Iako je kompanija počela s diverzifikacijom prihoda izvan naftne industrije, do sada još nije javno istaknula da je zanimaju ulaganja u zračne luke. Kako piše Blomberg, mađarska vlada nije odgovorila na pitanja o potencijalnom ulaganju u aerodrom i ulozi premijera. Mol i Daniel Jellinek nisu željeli komentirati ponudu.

Komentirajte prvi

New Report

Close