Novi aerodrom Ryanair proglasio glupošću, evo zašto misle da je to ‘blistava katedrala usred ničega’

Autor: Tomislav Pili , 04. listopad 2018. u 08:16
Direktor Lota Rafal Milczarski kaže kako nacionalni prijevoznik, poljska država i cijela srednja Europa trebaju prikladno zračno čvorište/Reuters

Aerodrom od 19 milijardi dolara za šefa irskog prijevoznika je ‘blistava katedrala usred ničega’.

Na inicijativu zrakoplovne kompanije LOT koja pokušava povećati promet Poljska kreće u gradnju divovske zračne luke pored Varšave koja će, kada u potpunosti bude završena, po kapacitetu biti veća od londonskog Heathrowa.

Novi aerodrom gradit će se 40 kilometara istočno od glavnog grada, u selu Baranow koje, prema pisanju Bloomberga, ima tek trgovinu mješovite robe, crkvu i školu koja nosi ime pape Ivana Pavla II.

Projekt u četiri faze
Umjesto malenih farmi, predsjednik Uprave poljskog nacionalnog zračnog prijevoznika LOT Rafal Milczarski u Baranowu vidi poletno-sletne piste, putničke terminale i grmljavinu avionskih motora. Kako je kazao za Bloomberg, LOT i Poljska trebaju moderno zračno čvorište koje će opsluživati dvomilijunsku Varšavu. "Srednja Europa treba prikladno zračno čvorište. LOT se uključuje u planiranje i izgradnju tog čvorišta", dodao je Milczarski.

Projekt će se odvijati u četiri faze, a samo prva faza stajat će 35 milijardi zlota (9,5 milijardi dolara). Kada bude potpuno dovršen, stajat će vrtoglavih 70 milijardi zlota, odnosno 19 milijardi dolara kada se uračuna i cijena izgradnje pristupnih autocesta i nove željezničke pruge. Od glavnog varšavskog kolodvora do aerodroma vlakom će trebati tek 15 minuta. Početni kapacitet zračne luke bit će 45 milijuna putnika, a završetkom četvrte faze narast će na 100 milijuna čime će prestići i Heathrow, najprometniji europski aerodrom.

Nakon što vlada otkupi zemljište u Baranowu i okolnim mjestima, gradnja bi trebala započeti 2021. godine, a prvi zrakoplovi poletjet će 2027. godine. Nova zračna luka ključna je u LOT-ovim planovima utrostručenja putničkog prometa i povećanja broja linija prema Aziji te Sjevernoj i Južnoj Americi.

S planiranih devet milijuna putnika ove godine, LOT zauzima tek 19. mjesto na ljestvici europskih zrakoplovnih kompanija. Međutim, ima nekoliko prednosti pred konkurentima. Jedan je od rijetkih nacionalnih prijevoznika u regiji koji je i dalje neovisan, a posluje u zemlji sa 38 milijuna stanovnika koja ima višemilijunsku emigraciju koja nije zaboravila domovinu.

U LOT-ovoj floti od 73 zrakoplova nalazi se i 11 dugolinijskih Boeinga 787 Dreamliner koji lete prema američkim gradovima s brojnom poljskom zajednicom, poput New Yorka, Chicaga i Los Angelesa. "Od svih istočno europskih prijevoznika, LOT ima najviše šanse za uspjeh. Obiteljske veze i dalje su prilično snažne", smatra John Grant, direktor konzultantske kuće JGAviation Consultants. Međutim, LOT čak i nije najveći prijevoznik u Poljskoj jer niskotarifni prijevoznici Ryanair i Wizz dovoze više putnika.

Puno megalomanstva
Izvršni direktor Ryanaira Michael O'Leary ideju novog varšavskog aerodroma nazvao je "glupošću" i "blistavom katedralom usred ničega". Protiv gradnje oglasili su se i stanovnici Baranowa. Marcin Swiecicki, bivši varšavski gradonačelnik i član najveće oporbene stranke Građanska platforma ističe kako u tom projektu vidi više megalomanstva nego bilo kakve realne analize.

Iako je postojeći aerodrom Frederic Chopin moderniziran 2012., vlada tvrdi kako nema smisla ulagati u njegovo širenje jer je sputan granicama Varšave. Lani je kroz Chopin prošlo 16 milijuna putnika, a za četiri godine trebalo bi ih biti 20 milijuna. 

Komentirajte prvi

New Report

Close