Dvije velike kompanije imaju najviše aduta na tržištu cjepiva vrijednom 40 milijardi dolara

Autor: Tomislav Pili , 15. prosinac 2020. u 06:44
Ljestvicu najprodavanijih cjepiva u 2021. predvodit će Pfizer/BioNTech, Moderna i AstraZeneca/SHUTTERSTOCK

Novavax namjerava iduće godine kombinirati cjepivo protiv gripe i koronavirusa u jednom proizvodu, a velika prednost Johnson & Johnsona je cjepivo od jedne doze.

Nakon što je Ujedinjeno Kraljevstvo prošloga tjedna započelo cijepiti stanovništvo protiv koronavirusa, a ovih dana prve doze stižu u SAD i Kanadu, utrka među farmaceutima je na vrhuncu.

Naime, procjene govore da će globalno tržište cjepiva protiv bolesti COVID-19 iduće godine vrijediti 40 milijardi dolara. Iako je američki farmaceutski div Pfizer prvi plasirao svoje cjepivo koje je razvio s njemačkom tvrtkom BioNTech, analitičari smatraju da taj dvojac ipak nije najbolje pozicioniran na globalnom tržištu.

Kako piše financijski portal Motley Fool, analitičari smatraju da najviše aduta ima kompanija Novavax sa 350 zaposlenih te daleko veći Johnson & Johnson (J&J).

Odobrenje do kraja lipnja

Novavax trenutno zaostaje u razvoju za američkim kompanijama, ali kasna faza ispitivanja potencijalnog cjepiva NVX-CoV2373 dobro napreduje u Velikoj Britaniji gdje je treća faza započela u rujnu. Kompanija procjenjuje da će privremene rezultate britanskog ispitivanja objaviti početkom 2021. godine.

Također, u Novavaxu se nadaju da će klinička ispitivanja u SAD-u krenuti u idućih nekoliko tjedana. Ako sve prođe po planu, Novavax bi regulatorna odobrenja za svoje cjepivo u SAD-u, Britaniji i Europskoj uniji mogao dobiti u prvom polugodištu iduće godine.

U tom bi slučaju došao na četvrto mjesto najprodavanijih cjepiva u svijetu u 2021., procjenjuju analitičari, nakon Pfizerova i BioNTechova, Modernina te AstraZenecina. Iako će na tržište doći sa zakašnjenjem od nekoliko mjeseci u odnosu na Pfizer, procjene govore da će globalna potražnja za cjepivom biti tolika da će Novavax bez problema ugrabiti solidan tržišni udjel.

3037

posto u 2020. porasla je vrijednost dionice Novavaxa koji od cjepiva očekuje 3,5 milijardi dolara prihoda

Naime, na prodaji cjepiva bi ta kompanija osnovana 1987. mogla zaraditi oko 3,5 milijardi dolara. Međutim, Novavax ima jedan „as u rukavu“, a to je NanoFlu. Radi se o eksperimentalnom cjepivu protiv gripe koje pokazuje obećavajuće rezultate. Američki je farmaceut stoga najavio da će ispitati mogućnost kombinacije NanoFlua i cjepiva protiv koronavirusa.

Taj novi proizvod koristio bi se u postpandemijskom razdoblju, a imajući u vidu dubinu sadašnje zdravstvene krize, postoji vjerojatnost da će potražnja za cjepivima koja istodobno preveniraju i COVID i gripu postojati i u daljoj budućnosti.

Tržišni potencijal prepoznali su i burzovni investitori, pa je dionica Novavaxa uvjerljivo najveći dobitnik ovogodišnje „COVID groznice“ na burzi. Naime, cijena je skočila sa 4 dolara početkom godine na sadašnjih 125 dolara, odnosno uvećana je za 3037 posto.

Trenutak nije ključan

Za usporedbu, Nasdaq indeks biotehnoloških kompanija ove je godine ojačao malo manje od 25 posto. Vrijednost dionica J&J-a porasla je ove godine tek 2 posto, no to ne znači da ta kompanija nema šansi na tržištu COVID cjepiva.

Upravo suprotno, ima jednu veliku prednost nad konkurentima. Kandidat za cjepivo J&J-a u trećoj je fazi ispitivanja, a kompanija je jesenas izgubila nekoliko tjedana nakon što je iznenadna nuspojava kod ispitanika zaustavila istraživanje.

Nakon što se ustanovilo da nuspojava nije povezana s cjepivom, J&J je nastavio s istraživanjima. Kompanija je najavila da privremene rezultate ispitivanja u trećoj fazi očekuje u siječnju, a regulatorno odobrenje zatražit će najranije u veljači 2021. godine.

No, trenutak lansiranja cjepiva na tržište neće biti ključan za J&J jer njezin kandidat ima nešto što nitko od konkurenata u trećoj fazi nema: cjepivo od jedne doze.

Kompanija je u ranoj fazi ispitivanja razmatrala cjepivo od jedne i dvije doze, a nakon što je jedna doza pokazala snažan imunosni odgovor, fokusirala se na njegov daljnji razvoj.

Pojedinačno najveći prihod od 14,3 milijarde dolara uzet će dvojac Pfizer/BioNTech sa svojim cjepivom BNT162b2. Američki div nije javno objavio kako će dijeliti prihode s njemačkim partnerom, no vjerojatno će BioNTech uprihoditi najmanje nekoliko milijardi dolara tijekom ove godine.

Ta očekivanja odražava i skok vrijednosti BioNTecha na burzi dosegnuvši 30 milijardi dolara. Naime, vrijednost dionica njemačke kompanije u 2020. porasla je za 276 posto. Pfizer bilježi mnogo skromniji rast na burzi od 5 posto.

Američki biotehnološki startup Moderna očekuje 11 milijardi dolara godišnje zarade od cjepiva mRNA-1273, a većina tog očekivanog prihoda već je ugrađena u cijenu dionice koja je ove godine skočila 702 posto.

No, analitičari smatraju da će cjepivo Moderni poslužiti samo kao odskočna daska s obzirom da je izvršni direktor Stephane Bancel najavio ulaganje velikog dijela zarade u širenje ispitivanja do 50 drugih lijekova.

Novartisov lijek nije učinkovit

Švicarski Novartis objavio je u ponedjeljak da klinička ispitivanja lijeka ruksolitiniba nisu pokazala poboljšanje kod teških slučajeva oboljenja od COVID-19. „Studija treće faze nije imala očekivani rezultat smanjivanja broja hospitalizacija kod pacijenata s teškim komplikacijama“, kaže se u priopćenju Novartisa. „Nastavit ćemo raditi s medicinskoj zajednicom kako bismo analizirali rezultate i bolje razumjeli COVID-19 i inhibitore Janus kinaze“, pojasnio je John Tsai, koji je na čelu odjela za razvoj lijekova u Novartisu.

Komentirajte prvi

New Report

Close