Nedavne vijesti o mogućem uvođenju stajaćih sjedala u niskotarifne zrakoplove ponovno su podsjetile javnost na brojne kontroverzne prijedloge kojima je Ryanair, pod vodstvom Michaela O’Learyja, godinama pokušavao smanjiti troškove i povećati profit. Kako prenosi Daily Mail Online, sjedala koja je predstavio talijanski proizvođač Aviointeriors mogla bi povećati kapacitet putnika za čak 20 posto. Iako je Ryanair demantirao planove za njihovo korištenje, O’Leary je poznat po svojoj dugogodišnjoj želji za implementacijom takozvanih “stajaćih mjesta”.
Još 2012. godine, O’Leary je izrazio želju da se u zrakoplove Boeing 737-800 uvede 10 redova stajaćih mjesta uz 15 redova tradicionalnih sjedala. Tada je sugerirao da bi karte za takva mjesta mogle koštati simboličnih 1 do 5 funti. No, ovo nije ni izbliza najkontroverznija ideja koju je O’Leary imao u posljednjih 40 godina poslovanja; 2007. je čak tvrdio da će Ryanair nuditi prekoatlantske letove za samo 6 funti.
Godine 2009. O’Leary je za BBC izjavio kako ozbiljno razmatra ugradnju automata za kovanice na vrata zrakoplovnih toaleta, čime bi putnici morali plaćati jednu funtu za njihovo korištenje. Tadašnji šef Ryanairovog odjela za odnose s javnošću, Steven McNamara, komentirao je kako ne vjeruje da će se to dogoditi u doglednoj budućnosti, ali je dodao: “Kada Michael nešto počne razmatrati, znate, uvijek je podložno raspravi.” O’Leary je kasnije priznao da je ideja neizvediva i protivna EU regulativama. Nakon toga, razmišljao je o uklanjanju dva od tri postojeća toaleta u zrakoplovima kako bi oslobodio prostor za dodatna sjedala, tvrdeći da bi to putnicima uštedjelo “nevjerojatne” 2 funte na zrakoplovnim kartama.
O’Leary je jednom prilikom čak predložio drastično smanjenje broja članova posade u pilotskoj kabini. “Zašto svaki zrakoplov ima dva pilota?” upitao je 2010. godine u intervjuu za Bloomberg BusinessWeek. “Uklonimo drugog pilota. Neka prokleto računalo upravlja.” Predlagao je da se član kabinskog osoblja obuči za preuzimanje kontrole nad zrakoplovom u slučaju da jedini pilot doživi hitan medicinski slučaj.
Kontroverzni Ryanair je 2009. godine najavio mogućnost uvođenja takozvanog “poreza na debljinu” za putnike s prekomjernom tjelesnom težinom. O’Leary je tada sugerirao da je ideja potekla od povratnih informacija samih putnika. Glasnogovornik zrakoplovne kompanije tada je pojasnio: “‘Porez na debljinu’ primjenjivao bi se samo na one zaista krupne putnike koji zauzimaju prostor putnika koji sjede do njih. Ove naknade, ako se uvedu, mogle bi djelovati i kao poticaj nekim našim vrlo krupnim putnicima da izgube na težini i nadamo se, osjećaju se lakše i zdravije.”
U studenom 2011. godine, Michael O’Leary je izjavio da Ryanair radi na razvoju aplikacije za zabavu tijekom leta koja bi nudila plaćeni sadržaj, uključujući pornografiju i online kockanje. “Bilo bi dostupno na ručnim uređajima. Hoteli diljem svijeta to imaju, pa zašto ne bismo i mi?” rekao je tada za The Sun. Na sreću mnogih, ova ideja nikada nije realizirana.
Jedan od rijetkih preostalih elemenata minimalne udobnosti na Ryanairovim sjedalima su nasloni za ruke. Međutim, 2012. godine kompanija je objavila planove za njihovo potpuno uklanjanje kako bi se dodatno smanjila ukupna težina zrakoplova i time postigla ušteda goriva. Drugi tada spominjani “inovativni” trikovi za uštedu goriva uključivali su smanjenje količine leda koja se unosi u zrakoplov, smanjivanje formata Ryanairovog putnog časopisa te korištenje lakših kolica za posluživanje pića i grickalica.
Ryanair danas nudi putnicima dodatnu opciju koja uključuje veću dopuštenu količinu prtljage, brzi ukrcaj (fast-track) i takozvana “premium” sjedala – što su zapravo samo sjedala smještena bliže prednjem ili stražnjem dijelu zrakoplova, ili u redu uz izlaz s nešto više prostora za noge. Prvotno se ova marketinški privlačna opcija zvala “Business Plus”, iako nije nudila temeljne pogodnosti poslovne klase poput pristupa posebnim salonima u zračnim lukama, besplatnu hranu i piće tijekom leta, niti odvojenu putničku kabinu. Zbog očiglednog nesrazmjera između naziva i usluge, riječ “Business” je kasnije izbačena iz naziva paketa.
Sve ovo dolazi u svjetlu nedavne vijesti da je Ryanairu sudskim putem naloženo da jednom putniku refundira iznos od 124 funte zbog neosnovane naplate ručne prtljage. Presedanska sudska odluka donesena u Salamanci, Španjolska, ranije ovog mjeseca, utvrdila je da se ručna prtljaga smatra bitnim dijelom zračnog putovanja te kao takva ne bi trebala podlijegati naplati dodatnih naknada. Putniku u spomenutom slučaju bit će nadoknađen trošak od 124 funte (približno 147 eura) za naknade za ručnu prtljagu koje su mu naplaćene na pet letova u razdoblju između 2019. i 2024. godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu