Kineski proizvođači plastičnih božićnih jelki i drugih blagdanskih ukrasa kažu da su narudžbe od američkih klijenata, koje su ključne za njihovo poslovanje, već trebale početi pristizati. No, zbog naglog porasta uvoznih carina, to se još nije dogodilo, prenosi Reuters. Naime, američki predsjednik Donald Trump ove je godine povećao carine na kineski uvoz na 104 posto, u sklopu eskalacije trgovinskog rata koji prijeti velikim gubicima za najvećeg svjetskog izvoznika industrijskih dobara.
Američki trgovci gotovo u potpunosti ovise o Kini kada je riječ o božićnim ukrasima, iz Kine nabavljaju 87 posto tih proizvoda, ukupne vrijednosti oko 4 milijarde dolara. Kineske tvornice s druge strane snažno ovise o američkom tržištu, gdje prodaju polovicu svoje proizvodnje. Ako Amerikanci ove godine požele nove božićne ukrase, morat će ih platiti znatno više, ako ih uopće uspiju pronaći na policama.
Novinari Reutersa razgovarali su s kineksim prodavačima te prenose: „Do sada ove godine nijedan moj američki kupac nije ništa naručio“, rekla je Qun Ying, koja vodi tvornicu umjetnih božićnih jelki u istočnom gradu Jinhua, koja tvrdi da do sredine travnja sve narudžbe inače budu zaključene, ali sada… teško je znati hoće li uopće išta stići. Možda američki kupci ove godine neće kupovati ništa.“ U Shaoxingu, otprilike 160 kilometara udaljenom od Jinhue, vlasnik tvornice Liu Song uvjeren je da se njegovo poslovanje može prilagoditi povećanjem prodaje Rusiji, Europi i jugoistočnoj Aziji, koje već sada zajedno čine 75 posto njegova izvoza, prenosi Reuters. „Zabrinuti smo da će narudžbe iz SAD-a pasti“, rekao je, ali je dodao: „Sigurno ćemo pobijediti u ovom trgovinskom ratu.“ Jessica Guo, koja također vodi tvornicu božićnih jelki u Jinhui, rekla je da ju je važan američki kupac upravo obavijestio da pauzira narudžbu vrijednu 3 milijuna juana (408.191 dolara), za koju je već potrošila 400.000 juana na materijal. Očekuje da će narudžba uskoro biti otkazana i brine se za svoje poslovanje. „Moji kolege i ja ovisimo o američkim narudžbama da bismo opstali“, rekla je Guo. „To će neizbježno pogoditi puno ljudi. Nitko neće ostati pošteđen.“
Ekonomisti procjenjuju da će trgovinski rat ove godine smanjiti kineski gospodarski rast za 1 do 2 postotna boda, pogoršati problem industrijskih viškova, ugroziti radna mjesta i dodatno potaknuti deflacijske pritiske. Kako kineski izvoznici budu prodavali manje SAD-u, koji je prošle godine kupio robu u vrijednosti većoj od 400 milijardi dolara, morat će sve žešće konkurirati cijenama na drugim tržištima. To će dodatno smanjiti njihove ionako tanke profitne marže i prisiliti ih na rezanje troškova kod kuće, kažu ekonomisti.
Guoina tvornica, površine 10.800 četvornih metara, redovito zapošljava 140 ljudi, ali taj broj tijekom vrhunca proizvodnje ljeti zna narasti i do 200. Ove godine, kaže, ne očekuje da će trebati dodatne radnike.„Gubitak američkog tržišta sigurno će utjecati na radna mjesta mnogih ljudi“, rekla je Guo. Domaća potražnja za božićnim ukrasima u Kini, dodaje, zanemariva je. Nabava iz drugih zemalja osim Kine bit će vrlo zahtjevna. Drugi najveći izvoznik božićnih ukrasa u SAD je Kambodža, koja proizvodi 5,5 posto takvih proizvoda, a Trump je prošlog tjedna uveo carinu od 49 posto na kambodžanski uvoz.
Premještanje proizvodnje u SAD, što je jedan od Trumpovih ciljeva uvođenja carina Kini i gotovo svim drugim državama, nije izvedivo, kaže Jami Warner, izvršna direktorica Američkog udruženja za božićna drvca. „Jednostavno ih se ne može proizvoditi u SAD-u. Ne postoji proizvodnja, nemamo potrebnu tehnologiju, a ni radnu snagu“, rekla je Warner. Warner očekuje znatne, iako teško procjenjive, poskupljenja. Navodi da je 80 posto svih božićnih jelki u SAD-u umjetno, a većina njih dolazi s ugrađenom rasvjetom – takve jelke proizvode se isključivo u Kini. Kaže da njezina industrija postaje kolateralna žrtva geopolitičkog sukoba. „Ono što naši članovi proizvode i prodaju nisu strateški proizvodi“, rekla je Warner. „Mi ne predstavljamo prijetnju. Mi smo sretna, radosna industrija. Voljeli bismo i ostati takvi.“
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu