Francuzi ponovno na nogama zbog mirovinske reforme

Autor: Ana Blašković , 19. siječanj 2023. u 22:00
Francuska vlada iznova pokušava produljiti radni vijek za dvije godine/Reuters

Diljem zemlje stali su vlakovi, zatvorene škole, blokirane rafinerije.

Francuska se u četvrtak probudila blokirana valom nacionalnih štrajkova; stali su vlakovi državnog SNCF-a, zatvorene škole, a rafinerijska proizvodnja zaustavljena u prosvjedima protiv mirovinske reforme.

Vlada ponovno pokušava pokrenuti žestoko osporavane reformu produljenja radnog vijeka za dvije godine da Francuzi u mirovinu mogu najranije sa 64 godine života. Za francuskog predsjednika Emmanuela Macrona ponovni je to pokušaj da provede svoju najvažniju reformu, ključnu za održivost mirovinskog sustava.

No, u zemlji čiju su građani tradicionalno vrlo osviješteni i vokalni po pitanju svojih građanskih prava, reforma je izuzetno nepopularna.

Kontrola nad potrošnjom
Tamošnji sindikati pred izazovom su mogu li pretvoriti protivljenje reformama i bijes zbog inflacije u masovne društvene prosvjede koji bi vladu natjerali da (opet) promijeni planove, piše Reuters. Prosvjedni skupovi zakazani su diljem zemlje.

“Danas će mobilizacija biti jaka, vrlo jaka… Ovdje smo kako bi se vladin projekt povukao”, rekao je Frederic Souillot, šef sindikata FO za Sud Radio. “Ima puno ljutnje”, rekao je Laurent Berger, šef najvećeg francuskog sindikata CFDT, za BFM TV. Očekuje se da će sindikati najaviti nove štrajkove i prosvjede, a sindikalni vođe rekli su da je četvrtak – tek početak.

“Nema ničeg dobrog u ovoj reformi”, odrješita je učiteljica Rozenn Cros iz Cannesa na jugu Francuske dok se s drugi kolegama priprema za štrajk noseći transparente na kojima, između ostalog, kratko stoji “Ne 64”.

64

godine života bila bi najranija dob za odlazak u mirovinu

Starenje populacije stvara sve više problema za mirovinske sustave u većini Europske unije jer stvara pritisak na njihovu dugoročnu održivost. Za Macrona bi ponovni neuspjeh značio udar na njegovu reputaciju reformatora u zemlji i kod kolega iz EU, ali i dovelo u pitanje kontrolu nad javnom potrošnjom.

Računica pokazuje da bi pomicanje dobi za umirovljenje za dvije godine i poduljenje razdoblja uplate donijeli 17,7 milijardi eura mirovinskih doprinosa u proračun godišnje što bi sustavu omogućilo da do 2027. postane održiv u smislu uplata i isplata, procjenjuje tamošnje Ministarstvo rad.

‘Oporezujte superbogate’
“Ta reforma je nužna i poštena”, rekao je ministar rada Olivier Dussopt za LCI TV. Sindikati smatraju da postoje drugi načini da se osigura održivost mirovinskog sustava, poput oporezivanja superbogatih ili povećanja doprinosa poslodavaca ili dobrostojećih umirovljenika.

Reforma još treba proći kroz parlament u kojem je Macron izgubio svoju apsolutnu većinu, ali se nada da će je usvojiti uz potporu konzervativaca. ”Ono što nitko ne može znati, pa čak ni sindikati ne znaju jesu li Francuzi dovoljno ljuti da blokiraju zemlju”, rekao je sveučilišni profesor Sciences Po Bruno Palier.

Javni prijevoz bio je četvrtak gotovo u potpunom prekidu. Funkcionirala je samo djelomično linije brzog vlaka TGV, dok su lokalni i regionalni vlakovi gotovo sporadično prometovali, rekao je željeznički operater SNCF. Na jednom od najprometnijih pariških kolodvora Gare du Nord putnici su žurili uhvatiti nekoliko prigradskih vlakova koji su još prometovali dok su zaposlenici u žutim prslucima pomagali putnicima koji su pokušavali pronaći put, ocrtava prometni kaos Reuters.

Zoheir Djema, koji je upravo stigao na kolodvor iz obližnjeg Chantillyja, rekao je da će se vratiti ravno kući nakon što je saznao da poslijepodne neće biti povratnih vlakova. Otprilike sedam od 10 učitelja u osnovnim školama najavilo je da će štrajkati, objavio je glavni sindikat učitelja.

Zbog štrajka je smanjena opskrba električnom energijom u osam nuklearnih reaktora i u dijelu hidroelektranama, a isporuke su blokirane u rafinerijama tvrtke TotalEnergies. Izvršni direktor TotalEnergiesa Patrick Pouyanne rekao je u srijedu da jedan dan štrajka neće poremetiti rad rafinerije, no da bi se to moglo promijeniti nastave li se prosvjedi.

Komentirajte prvi

New Report

Close