‘Često mijenjanje pravila igre odbija ulaganja u automobilsku industriju’

Autor: Marko Biočina , 24. listopad 2013. u 18:43
Patrick Blain na čelu je Međunarodne organizacije proizvođača automobila

Ulaganja u autoindustriju često su pozamašna, pa se o njima ne može odlučivati na temelju promjenjive gospodarske okoline.

U Dubrovniku danas u organizaciji Hrvatske gospodarske komore počinje dvodnevna Generalna skupština Međunarodne organizacije proizvođača automobila (OICA), koja okuplja udruženja proizvođača, zastupnika i distributera motornih vozila iz 35 zemalja. Njezin predsjednik Patrick Blain za Poslovni dnevnik govori o trendovima u automobilskoj industriji, o ulagačkim prilikama u tom sektoru i tehničkim inovacijama koje će na nj utjecati.

Što je ključno za privlačenje ulaganja u automobilsku industriju? Na temelju kojih kriterija tvrtka odlučuje gdje će otvoriti tvornicu?
Upravo je to tema Okruglog stola 25. listopada. Cilj je analizirati iskustvo koje su neki proizvođači stekli u nekim zemljama, a zatim bismo te zaključke objavili u obliku nacrta za razvoj politike koji bi pojedine zemlje mogle uzeti u obzir. Treba nam stabilna i predvidiva financijska i društvena okolina. Nijedna industrija ne može trpjeti stalne promjene pravila igre jer takve trajne promjene narušavaju bilo kakvu srednjoročnu i dugoročnu viziju. Ulaganja u autoindustriju često su pozamašna i stoga se o njima ne može odlučivati na temelju promjenjive gospodarske okoline.

Kako je globalna kriza utjecala na automobilsku industriju?    
Kao i na mnoge druge, na automobilsku industriju utječe gospodarska siguracija na državnoj, regionalnoj, pa čak i globalnoj razini. No, smatram da ne možemo govoriti o globalnoj krizi jer se kriza jako različito manifestira u svakoj zemlji i regiji. 

Statistike pokazaju da se tržišni rast prodaje vozila seli na istok Rusije i Daleki istok. Koje će promjene dovesti do tog trenda? 
Goleme su razlike u stopi motorizacije. Na tzv. zrelim tržištima, koja su više "zamjenska" nego tržišta rasta, stopa je vrlo visoka. S druge strane, razvija se velik broj novih tržišta s rastućom srednjom klasom i većim potrebama u vidu mobilnosti. Stopa motorizacije u tim je državama i dalje vrlo niska, jasno je da će upravo te zemlje i regije predvoditi rast prodaje vozila na svjetskom tržištu. 

Autoindustriju pritišću i vrlo visoke cijene goriva u posljednjih nekoliko godina. Kako se autoindustrija može prilagoditi tom trendu? 
Automobilska je industrija jedna od najinovativnijih i stalno se razvijaju poboljšanja u dizajnu vozila i motora. Zbog toga je potrošnja goriva u modernim dizelskim i benzinskim motorima znatno niža nego prije nekoliko godina. Usto, nove pogonske tehnologije poput električnih vozila i hibrida već su na tržištu. Taj će se trend u sljedećih nekoliko godina nastaviti i ubrzati, a očekuje se i dostupnost vodikova pogona. Takve tehničke revolucije podrazumijevaju opsežna istraživanja, razvoj i materijalne troškove, no kao što je slučaj sa svakom novom tehnologijom, očekujem da će se troškovi vremenom drastično smanjiti. 

Hoće li pad prodaje na tradicionalnim tržištim utjecati na novi ciklus koncentracije među "velikim" proizvođačima?
Restrukturiranje će, čini se, biti nužno zbog spomenutih golemih troškova, što u vidu istraživanja i razvoja, što u vidu proizvodnje. Potrebna je kritična masa da se ta ulaganja isplate, a jako je izgledno da će se povećati suradnja proizvođača. No, to ne podrazumijeva prava spajanja i preuzimanja drugih tvrtki, već se može temeljiti na određenim zajedničkim ulaganjima ili projektima.

Očekujete li da će kineski i indijski proizvođači u budućnosti više utjecati na tržišta EU i SAD-a?
Iako je indijsko tržište u padu, i jedna i druga država u uzlaznom su trendu. No, to znači da su izvozne aktivnosti indijskih i kineskih proizvođača i dalje skromne jer domaća tržišta apsorbiraju velik dio proizvodnje. Njihov će se izvoz i dalje usmjeravati prema novim tržištima, a ne prema zrelim tržištima, osobito EU. 

Budućnost električnih vozila

Automobilska je industrija oduvijek bila pokretač globalnog tehničkog razvoja. Koja će aktualna tehnologija utjecati na automobilski sektor u bliskoj budućnosti?
Veliku pozornost zaokupljaju motori budućnosti. Razvijaju se, međutim, i nove sigurnosne tehnologije. S gledišta sigurnosti i zaštite okoliša, vidljivo je da se industrija intenzivno bavi povezanim vozilima i autonomnom vožnjom s različitim stupnjevima automatizacije, što će na kraju dovesti do razvoja visokog ili samostalnog stupnja automatizirane vožnje. 

Što mislite, kako će rasti prodaja električnih vozila? 
Teško je prognozirati, no vlada načelno mišljenje da će do 2020. električna vozila preuzeti od 5 do 10 posto tržišta. Veće prodiranje električnih vozila na tržišta uvelike će ovisiti o nekoliko čimbenika, kao što su trošak vozila tijekom njegova životnog vijeka, infrastruktura napajanja, poboljšanja u trajnosti akumulatora te, što je vrlo važno, potrošač.

Komentirajte prvi

New Report

Close