Česi žele preko Radenske napasti Jamnicu

Autor: Jolanda Rak Šajn/VL , 15. srpanj 2013. u 19:40
Radenska je zlatna koka Pivovarne Laško

Tržište vode u regiji dosta je koncentrirano, a Radenska i Todorićeva Jamnica apsolutni su lideri u Sloveniji, Hrvatskoj i BiH.

Veličinom drugi češki proizvođač bezalkoholnih pića Kofola zainteresiran je za kupnju Radenske, najvećeg slovenskog proizvođača mineralnih voda, potvrdilo je češkim Hospodářskim novinyma i slovenskim Financama nekoliko neovisnih izvora.

Pregovori su, tvrde, u početnoj fazi. Radenska u sastavu Pivovarne Laško, osim vodećeg položaja u Sloveniji, ima i jake pozicije u Hrvatskoj i dobru distributivnu mrežu, što Česima može biti odskočna daska i za ostatak regije, pišu Hospodářske noviny, iako su čelnici dviju kompanija zasad oprezni u izjavama. "Strategija Laškog podrazumijeva prodaju svega osim osnovne djelatnosti proizvodnje pića. Te kompanije želimo zadržati, a o prodaji odlučuju vlasnici", kazao je ovih dana za Finance čelnik Uprave Pivovarne Laško Dušan Zorko. No banke, kojima Laško duguje još 370 milijuna eura, ne zanima stav Uprave i zahtijevaju prodaju. Privatni konzultant Drago Munjiza, nekadašnji čelnik Gastro Grupe i Konzuma, kaže kako je tržište vode u regiji dosta koncentrirano. Radenska te Todorićeva Jamnica apsolutni su lideri u Sloveniji, Hrvatskoj, BiH…

 

370milijuna

eura duguje Pivovarna Laško, u čijem sastavu je Radenska

"Čak ni Coca-Cola s Bistrom ili Podravka i Atlantic sa Studencem i Kalom ne uspijevaju osvojiti tržišni udio koji bi im omogućio profitabilnost, pa se Bistra ukida, a Studenac prodaje", tvrdi Munjiza.Radenska je druga priča. Tvrtkama poput Kofole značila bi najlakši ulaz na slovensko i regionalno tržište. No kako je isključivi motiv za prodaju dugovanje Laško grupe, Munjiza taj scenarij i ne drži realnim."Radenska je zlatna koka grupacije. Onaj tko drži tržišni udio kao Jamnica ili Radenska veoma je profitabilan i teško ga je ugroziti. Čak i značajni pad tržišnog udjela Radenskoj bi osiguravao dobru profitabilnost", kaže Munjiza. Po pitanju Studenca Lipik, kojemu su neki u EU predviđali rast prodaje i od 160%, smatra pak kako uz najpotentnije na tržištu poput Ivice Todorića i Emila Tedeschija treći igrač u nas nema nikakve šanse na duži rok – i teško da će nekome poput Kofole zapasti za oko.  

"Jamnica dominira tržištem, a Atlantic grupa napada s Kalom, za koju će se tek vidjeti hoće li, i uz velika ulaganja, za nekoliko godina postati profitabilna. Nije slučajno da Franck kalkulira s eksploatacijom izvora koje ima u koncesiji jer kome bi tu vodu sada prodavao", pita Munjiza.Tvrdi kako bi kupnja Studenca od Kofole bila moguća samo ukoliko bi se s Agrokorom napravio deal da Todorić svoje proizvode plasira u Češku, a on zauzvrat Studenu i Studenac uvrsti u asortiman."Bez ulistavanja u Konzum i Mecator, Studenac i Studena brandovi su koji stvaraju gubitke", tvrdi Munjiza. Dodaje kako je moguće da upravo Agrokor ili Atlantic kupe Studenac, premda se zasad u Coca-Coli i Aquavivi izjašnjavaju kako nisu zainteresirani.

Ili pak da se Studenac ugasi ili ga kupi netko tko nije dorastao Agrokoru i Atlanticu pa Todorić i Tedeschi podijele tržište. Nakon preuzimanja Mercatora Ivica Todorić je u intervjuu za Finance rekao kako "nisu ludi da uvoze Jamnicu u Sloveniju, kad se Radenska tako dobro prodaje". Bi li mu sada bila zanimljiva i ta akvizicija?"Naravno. No njemu je interesantan samo brend, a ne i prozivodni kapaciteti, iako je sigurno da sve regionalne biznise, u Sloveniji, Hrvatskoj, Mađarskoj, Austriji, Slovačkoj, Češkoj i sjevernoj Italiju, treba hitno koncentrirati i tako osnažiti", poručuje Munjiza. 

O Kofoli

Godišnji prihod od 307 milijuna eura

Kofola, koja je u komunizmu nastala kao odgovor na Coca-Colu, a potom je "recept" kupila grčka obitelj Samaras, prema nekim podacima godišnje ostvaruje oko 307 milijuna eura prihoda i ima sedam tvornica u Češkoj, Poljskoj, Slovačkoj i Rusiji. Uspjelo joj je probiti se i u Austriju i Njemačku, a iako joj je lani, kako pišu neki mediji, dobit pala 6,4%, na 104 milijuna eura, prihodi od 50 milijuna eura od bezalkoholnih pića u četiri mjeseca ove godine su za 20 milijuna eura veći od ukupnih godišnjih prihoda Radenske. Zanimljivo je da je tržište flaširane vode u Češkoj čak 150 milijuna dolara vrednije od tržišta gaziranih pića, a slično je i u Hrvatskoj. Zahvaljujući dobroj promidžbi "s hrvatskih izvora", ali i zajedničkoj distributivnoj mreži s Agrokorom Jamnica je lani držala 62,6 posto tržišta flaširane vode u Hrvatskoj te ostvarila 1,34 milijarde kuna prihoda i 135 milijuna kuna dobiti. Prihod Studenca lani je ostao gotovo isti kao i prethodnih godina i iznosio je 343,5 milijuna kuna, a dobit 10,4 milijuna kuna.

Komentirajte prvi

New Report

Close