Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Brodare muče prekomjerni kapaciteti i slabija kineska potražnja

Autor: Poslovni.hr/Hina
03. ožujak 2015. u 08:53
Podijeli članak —
Foto: Duško Marušić / Pixsell

Vozarine u pomorskom prijevozu potonule su na rekordno nisku razinu, pritisnute kroničnim problemom prevelikog broja brodova i slabijom potražnjom iz Kine, upozoravaju analitičari.

Vozarine u pomorskom prijevozu potonule su na rekordno nisku razinu, pritisnute kroničnim problemom prevelikog broja brodova i slabijom potražnjom iz Kine, upozoravaju analitičari.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Nikada se morem nije prevozilo više robe ali brodare muči višak brodova koje su naručili u dobrim vremenima, te slabija potražnja iz Kine, ističe agencija AFP.

Vozarine u pomorskom prijevozu potonule su na rekordno nisku razinu, pritisnute kroničnim problemom prevelikog broja brodova i slabijom potražnjom iz Kine, upozoravaju analitičari.

Nikada se morem nije prevozilo više robe ali brodare muči višak brodova koje su naručili u dobrim vremenima, te slabija potražnja iz Kine, ističe agencija AFP.

Indeks vozarina rasutog tereta BDI (Baltic Dry Index), koji prati cijene prijevoza robe poput ugljena, željezne rude i žitarica na 20 brodarskih ruta, potonuo je sredinom prošlog tjedna na samo 509 bodova, najnižu vrijednost od 1985. kada je uspostavljen.

Indeks BDI bio je nekada pouzdan pokazatelj zdravlja svjetskog gospodarstva odnosno prijeteće krize, ali je proteklih godina izgubio na važnosti. Analitičar Marc Pauchet tumači da je "proteklih godina indeks izbacila iz tračnica kombinacija pojačanih špekulativnih ulaganja na tržištima robe i prekomjerne opskrbljenosti brodovima".

Danas je BDI puki odraz odnosa ponude i potražnje za brodovima koji prevoze rasuti teret. Najvišu je vrijednost, od 11.793 boda, dosegnuo u svibnju 2008. kada su vlasnici počeli naručivati više brodova da bi udovoljili snažnoj potražnji. Potom je izbila kriza i tržište otada čeka oporavak.

"Ključno je da se potražnja za teretnim brodovima oporavila od 2009. ali još nije uhvatila korak s povećanjem ponude", tumači Julian Jessop iz Capital Economcsa.

Svaka naznaka poboljšanja generira više narudžbi od brodogradilišta uglavnom u Kini i Japanu, što iznova zaoštrava problem prekomjernih kapaciteta.

"Tržište nikako da izvuče pouku", ističe George Kalogeropulos iz SafBulka.

Četvrto tromjesečje 2014. bilo je posebno slabo za brodare koji inače najbolje posluju upravo u tom razdoblju. Dodatno je situaciju pogoršala kasna kineska nova godina, koja je pala u veljači, i tradicionalno mirno razdoblje prije tog praznika.

Kina je drugo svjetsko gospodarstvo i najveći potrošač ugljena i željezne rude, pa su brodari u velikoj mjeri ovisni o kineskoj potražnji. Azijski pak div usporava i prošle je godine porastao 'samo' 7,4 posto, što je najslabija izvedba u 24 godine.

Pritom će u predstojećem razdoblju kinesku potražnju za čelikom vjerojatno dodatno zakočiti ukidanje izvoznih olakšica, prognozira Pauchet.

"Kineske su čeličane koristile izvoznu olakšicu za prodaju svojih proizvoda u susjednim zemljama. Njezino ukidanje u siječnju pritisnulo je potražnju za kineskim čelikom, što se očitovalo u smanjenju uvoza željezne rude", tumači on.

U takvoj situaciji brodari odgađaju narudžbe novih brodova a od početka godine također učestalo šalju stare brodove u rezalište. Početkom prošle godine situacija je bila drugačija jer su očekivali oporavak tržišta.

Kalogeropulos upozorava na uzrok problema: "Stvar je jednostavna – svi brodovlasnici moraju trajno otpisati 15 posto cijele flote. To je jedino rješenje", tvrdi on.

Autor: Poslovni.hr/Hina
03. ožujak 2015. u 08:53
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close