Bojkot Facebooka prijeti da mreži otkine četvrtinu prihoda

Autor: Tomislav Pili , 29. lipanj 2020. u 22:00
Kompanija je najavila izmjene politike sadržaja kako bi oslabila širenje bojkota/REUTERS

Kampanja se širi i na Europu, no analitičari smatraju da ipak neće uzrokovati značajne financijske probleme Facebooku.

Bojkot oglašivača zbog Facebookovih propusta u sprečavanju govora mržnje prelijeva se i na Europu, no analitičari smatraju kako ipak neće znatnije ugroziti financijsku situaciju najveće društvene mreže na svijetu.

Nakon što se prošlog tjedna div u segmentu robe široke potrošnje Unilever pridružio kampanji “Stop govoru mržnje zbog profita” kao prva “blue chip” kompanija, to je potom učinila i telekomunikacija kompanija Verizon, zatim proizvođači gaziranih pića Pepsi i Coca-Cola, pa Levi’s, Starbucks i proizvođač alkoholnih pića Diageo.

Globalni pritisak

Oglase na Facebooku više ne želi plaćati oko 160 kompanija. Dio kompanija je najavio da će bojkotirati Facebook tijekom srpnja, dok je dio najavio da njihovih oglasa neće biti sve do kraja godine. Jedan od organizatora bojkota, tvrtka Common Sense Media, najavila je Reutersu da će uskoro početi pozivati velike europske kompanije da se pridruže.

“Sljedeća stanica je globalni pritisak”, izjavio je izvršni direktor Jim Steyer dodavši kako se nada da će kampanja motivirati regulatore na stroži pristup Facebooku. Podsjetimo, Europska je komisija nedavno objavila nove smjernice za tehnološke kompanije, među kojima je i Facebook, o slanju mjesečnih izvješća u kojima će navesti kako suzbijaju neprovjerene informacije oko koronavirusa.

70

milijardi dolara godišnje uprihodi Facebook od oglašavanja, a glavnina tih prihoda dolazi od malih kompanija

Unilever je jedan od najvećih Facebookovih “blue chip” klijenata koji je samo u prva tri tjedna ovoga mjeseca potrošio preko pola milijuna dolara za oglašavanje na društvenoj mreži.

Najavio je da će do kraja godine otkazati i oglase na Twitteru jer ga brine širenje agresivnog sadržaja uoči američkih predsjedničkih izbora. Pokušavajući zaustaviti kampanju koja se zahuktava, izvršni direktor Mark Zuckerberg krajem prošloga tjedna je najavio izmjene u Facebookovoj politici i bolju zaštitu skupina poput imigranata od govora mržnje.

Prema njegovim riječima, ulaganja u umjetnu inteligenciju rezultirala su time da se 90 posto nepućudnog sadržaja uoči prije nego što ga prijave korisnici. Najavio je da će mreža početi označavati objave koje krše pravila o sadržaju, ali da će i dalje biti vidljive ako su “u javnom interesu”, poput objava političara.

Kap koja je prelila čašu

Podsjetimo, kap koja je prelila čašu strpljenja građanskih udruga bila je objava američkog predsjednika Donalda Trumpa koji je – osvrćući se na prosvjede zbog policijskog ubojstva Georgea Floyjda – koristio frazu “kada započne pljačka, započne i pucnjava”. Facebook nije reagirao dok je Twitter na istu tu objavu stavio upozorenje zbog “glorificiranja nasilja”.

Proširenje kampanje izvan SAD-a otkinut će Facebooku veći dio oglašivačkog “kolača”, ali analitičari smatraju da neće uzrokovati značajne financijske probleme. Primjerice, Unileverova odluka utjecat će na tek 10 posto njegova godišnjeg proračuna za oglašavanje na društvenim mrežama koji se procjenjuje na 250 milijuna dolara, kaže za Reuters Richard Greenfield iz konzultantske kuće LightShed Partners.

Facebook godišnje uprihodi 70 milijardi dolara od oglašavanja, a četvrtina tog iznosa dolazi od velikih kompanija, poput Unilevera. Glavnina ipak dolazi od malih poduzeća. Međutim, bojkot se negativno odražava na kretanje vrijednosti kompanije. U petak je cijena njezinih dionica pala više od 8 posto čime je tržišna kapitalizacija smanjena za 56 milijardi dolara.

Komentirajte prvi

New Report

Close