Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Zbog skupljeg goriva, troškovi Jat Airwaysa povećani za 22 mil. eura

Autor: Rato Petković
30. lipanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —

Menadžment Jat Airwaysa ugovorio je više letova nego što Jat može osigurati zbog čega avioni kasne i po pet sati

Iako je povećala cijene prijevoza, zrakoplovna kompanija Jat Airways ove će godine ostvariti manju zaradu za oko 20 milijuna eura. Razlog su povećani troškovi zbog poskupljenja goriva. Prema procjenama menadžmenta, Jat Airways tijekom godine će za gorivo morati izdvojiti 59 milijuna eura, dok je na početku godine planirano da ti troškovi iznose 37 milijuna eura.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Nezadovoljni putnici
Jat Airways je tijekom godine povećao broj prevezenih putnika za 9,1 posto, pa je iskorištenost kapaciteta njegovih zrakoplova veća za 4,8 posto, ali se na početku turističke sezone suočio s teškoćama zbog zastarjele flote. Ugovoreno je više prijevoza s turističkim agencijama nego što njegovi zrakoplovi mogu obaviti letova do pojedinih odredišta. Zbog toga zakazani letovi kasne i do pet sati, što izazviva golemo nezadovljstvo putnika. Stari avioni se često kvare, a već dva su izbačena iz prometa. S njih se skidaju dijelovi kojima se drugi popravljaju. Jat Airways ima samo jedan zrakoplov u rezervi koji nije dovoljan da zamijeni avione koji su u kvaru. Zbog toga putnici moraju čekati na njihov popravak. Na redovnim linijama koristi se 12 zrakoplova, dok se dva upotrebljavaju za čarter letove. Da bi se koliko-toliko uspostavio redovan promet, Jat Airways je prisiljen privremeno otkazati pojedine linije, što pokazuje da se kompanija nije dobro pripremila za obavljanje usluga u vrijeme turističke sezone. Srpska tvrtka suočava se sa spomenutim teškoćama uoči objavljivanja natječaja o njegovoj prodaji. Vlada u ostavci odlučila je objaviti natječaj s pozivom zainteresiranim kupcima da se jave do polovice srpnja, a nova, čiji se izbor očekuje u četvrtak, kako je najavljeno, potvrdit će takvu odluku. Razlog tome je što će u privatizaciji glavnu riječ imati, kao i dosad, Mlađan Dinkić, ministar ekonomije, koji će taj posao obavljati i u novom ministarskom kabinetu. Ruska kompanija Aeroflot ponovila je da je zanima preuzimanje Jat Airwaysa, a osim nje za kupovinu su zainteresirane i kompanije s Islanda i iz Indije. Prema ocjeni upućenih, Aeroflot ima najveće izglede postati većinskim vlasnikom iako prodaja neće proći bez teškoća. Srpske vlasti nastoje prodati Jat Airways uz zadržavanje statusa nacionalne zrakoplovne kompanije, što može smanjiti zainteresiranost kupaca. Na prodaju će biti ponuđeno 51 posto kapitala Jat Airwaysa, s tim da ako kupac bude iz država članica Europske unije, prodaja može biti povećana na 75 posto.Aeroflot ne može kupiti više od 49 posto kapitala, jer Rusija, za razliku od Srbije, nije potpisnica sporazuma o liberalizaciji europskog zračnog prometa. Zbog toga bi Aeroflot prethodno morao angažirati neku europsku kompaniju s kojom bi, kao konzorcij, kupio Jat. Ta bi kompanija u kupnji sudjelovala sa simboličnih dva posto.

Iako je povećala cijene prijevoza, zrakoplovna kompanija Jat Airways ove će godine ostvariti manju zaradu za oko 20 milijuna eura. Razlog su povećani troškovi zbog poskupljenja goriva. Prema procjenama menadžmenta, Jat Airways tijekom godine će za gorivo morati izdvojiti 59 milijuna eura, dok je na početku godine planirano da ti troškovi iznose 37 milijuna eura.

Nezadovoljni putnici
Jat Airways je tijekom godine povećao broj prevezenih putnika za 9,1 posto, pa je iskorištenost kapaciteta njegovih zrakoplova veća za 4,8 posto, ali se na početku turističke sezone suočio s teškoćama zbog zastarjele flote. Ugovoreno je više prijevoza s turističkim agencijama nego što njegovi zrakoplovi mogu obaviti letova do pojedinih odredišta. Zbog toga zakazani letovi kasne i do pet sati, što izazviva golemo nezadovljstvo putnika. Stari avioni se često kvare, a već dva su izbačena iz prometa. S njih se skidaju dijelovi kojima se drugi popravljaju. Jat Airways ima samo jedan zrakoplov u rezervi koji nije dovoljan da zamijeni avione koji su u kvaru. Zbog toga putnici moraju čekati na njihov popravak. Na redovnim linijama koristi se 12 zrakoplova, dok se dva upotrebljavaju za čarter letove. Da bi se koliko-toliko uspostavio redovan promet, Jat Airways je prisiljen privremeno otkazati pojedine linije, što pokazuje da se kompanija nije dobro pripremila za obavljanje usluga u vrijeme turističke sezone. Srpska tvrtka suočava se sa spomenutim teškoćama uoči objavljivanja natječaja o njegovoj prodaji. Vlada u ostavci odlučila je objaviti natječaj s pozivom zainteresiranim kupcima da se jave do polovice srpnja, a nova, čiji se izbor očekuje u četvrtak, kako je najavljeno, potvrdit će takvu odluku. Razlog tome je što će u privatizaciji glavnu riječ imati, kao i dosad, Mlađan Dinkić, ministar ekonomije, koji će taj posao obavljati i u novom ministarskom kabinetu. Ruska kompanija Aeroflot ponovila je da je zanima preuzimanje Jat Airwaysa, a osim nje za kupovinu su zainteresirane i kompanije s Islanda i iz Indije. Prema ocjeni upućenih, Aeroflot ima najveće izglede postati većinskim vlasnikom iako prodaja neće proći bez teškoća. Srpske vlasti nastoje prodati Jat Airways uz zadržavanje statusa nacionalne zrakoplovne kompanije, što može smanjiti zainteresiranost kupaca. Na prodaju će biti ponuđeno 51 posto kapitala Jat Airwaysa, s tim da ako kupac bude iz država članica Europske unije, prodaja može biti povećana na 75 posto.Aeroflot ne može kupiti više od 49 posto kapitala, jer Rusija, za razliku od Srbije, nije potpisnica sporazuma o liberalizaciji europskog zračnog prometa. Zbog toga bi Aeroflot prethodno morao angažirati neku europsku kompaniju s kojom bi, kao konzorcij, kupio Jat. Ta bi kompanija u kupnji sudjelovala sa simboličnih dva posto.




Pritisak Bruxellesa
Iz Bruxellesa je sugerirano kako bi bilo najuputnije da Jat bude prodan nekoj od europskih kompanija. Međutim, osim islandske, nijedna nije pokazala zanimanje za njegovo preuzimanje. One su više zainteresirane za osvajanje tržišta. Dosad je Jat, kao monopolist, bio zaštićen, tako što su inozemnim kompanijama odobravane linije za Beograd na temelju reciprociteta. Liberalizacijom zračnog prometa svaka europska kompanija može upostaviti liniju sa Srbijom bez traženja suglasnosti domaćih vlasti.Aeroflot je zainteresiran za kupnju srpske kompanije najviše zbog toga što bi putem nje mogao ući na europsko zrakoplovno tržište. Zato je spreman ponuditi najbolje uvjete, koji se sastoje u obnovi flote novim i manjim zrakoplovima pogodnim za obavljanje zračnog prometa u Europi.

Gubitak Jat Airwaysa veći od 220 milijuna dolara

Još nije poznato kako će srpske vlasti regulirati nagomilane gubitke Jat Airwaysa tijekom proteklih godina, koji su narasli na oko 220 milijuna dolara, što je za 100 milijuna dolara više od cjelokupne imovine Jata. U vladi su procijenili da ukupna vrijednost avioprijevoznika iznosi 150 milijuna eura, što u znatnoj mjeri odstupa od procjene napravljane u kompaniji prema kojoj vrijednost iznosi oko 120 milijuna dolara. Zbog oklijevanja vlasti Jat Airways je u situaciji da hvata ‘posljednji vlak’ za stranim kupcem, i to u vrlo nepovoljnom trenutku, kada se zbog poskupljenja goriva zrakoplovne kompanije nalaze pred velikim financijskim teškoćama.

Autor: Rato Petković
30. lipanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close