Kineski dužnosnici i proizvođači automobila zainteresirani su njemačke tvornice koje su predviđene za zatvaranje, a posebno su zainteresirani za Volkswagenove lokacije, rekao je za Reuters izvor upoznat s razmišljanjima kineske vlade. Kupnja tvornice omogućila bi Kini jačanje utjecaja u cijenjenoj njemačkoj automobilskoj industriji, domu nekih od najstarijih i najprestižnijih automobilskih marki, dodao je izvor.
Kineske tvrtke već su ulagale u niz sektora u Njemačkoj, najvećem europskom gospodarstvu, od telekomunikacija do robotike, no još nisu osnovale tradicionalne tvornice automobila, iako Mercedes-Benz ima dva velika kineska dioničara.
Ovaj potez mogao bi predstavljati politički najosjetljivije kinesko ulaganje dosad. Volkswagen je dugo bio simbol njemačke industrijske moći, sada ugrožen globalnim gospodarskim usporavanjem i izazovima tranzicije na zelene tehnologije. Proizvodnja automobila u Njemačkoj za europsko tržište omogućila bi kineskim proizvođačima električnih vozila da izbjegnu EU carine na uvoz iz Kine, što bi dodatno ugrozilo konkurentnost europskih proizvođača.
Ponude bi mogle doći od privatnih tvrtki, državnih poduzeća ili zajedničkih ulaganja s inozemnim tvrtkama, dok kineske vlasti zadržavaju pravo odobriti određena inozemna ulaganja i vjerojatno bi bile uključene od samog početka. Odluke o ulaganjima ovisit će o stavu nove njemačke vlade prema Kini nakon izbora u veljači, rekao je izvor.
Ekonomski odnosi dviju zemalja produbili su se tijekom 16-godišnje vladavine Angele Merkel, zahvaljujući ulaganjima i izvozu njemačkih proizvođača automobila u Kinu. No odnosi su zahladili jer aktualna koalicija nastoji smanjiti ovisnost o Kini. Ministrica vanjskih poslova Annalena Baerbock opisala je predsjednika Xi Jinpinga kao “diktatora”, a Kinu kao rivala.
Volkswagen istražuje alternativne namjene za svoje tvornice u Dresdenu i Osnabrücku u sklopu programa smanjenja troškova i restrukturiranja njemačkih operacija. Prodaja u Europi najvećeg proizvođača automobila, vlasnika marki kao što su Porsche, Audi i Škoda, opada uslijed sve jače konkurencije kineskih tvrtki.
Vodstvo VW-a željelo je zatvoriti nekoliko tvornica, ali je naišlo na otpor sindikata. Prema dogovoru postignutom prije Božića, odlučeno je da se proizvodnja u Dresdenu, gdje radi 340 radnika na električnom ID.3, zaustavi 2025., a u Osnabrücku, gdje 2.300 zaposlenika proizvodi T-Roc Cabrio, 2027. godine.
Volkswagen bi bio spreman prodati tvornicu u Osnabrücku kineskom kupcu, rekao je izvor upoznat s razmišljanjem tvrtke. “Posvećeni smo pronalasku daljnje upotrebe za lokaciju. Cilj mora biti održivo rješenje koje uzima u obzir interese tvrtke i zaposlenika,” rekao je glasnogovornik, odbivši komentirati spekulacije o ponudi.

Kineske tvrtke zabrinute su kako bi ih prihvatili njemački sindikati, koji imaju polovicu mjesta u savjetodavnim odborima njemačkih tvrtki i traže opsežne garancije za lokacije i radna mjesta, rekao je izvor upoznat s kineskim razmišljanjima. Sindikalni predstavnik Stephan Soldanski izjavio je da radnici u Osnabrücku ne bi imali ništa protiv proizvodnje za jednog od VW-ovih kineskih partnera. “Mogu zamisliti da proizvodimo nešto za kineski joint venture … ali pod VW-ovim logom i prema VW-ovim standardima. To je ključni uvjet,” rekao je.
Glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova izjavio je da tvrtkama koje žele ulagati u Njemačku to treba omogućiti.
Prodaja tvornica mogla bi biti jeftinija za VW nego njihovo zatvaranje, rekao je bankar upoznat s poslovanjem tvrtke, dodajući da bi tvornice mogle doseći cijenu od 100 do 300 milijuna eura. VW nije komentirao vrijednost imovine.
Mnogi kineski proizvođači automobila traže lokacije za tvornice u Europi kako bi zaobišli carine koje je prošle godine uvela Europska komisija zbog, kako tvrdi, nepravednih subvencija u Kini. Većina ih je zasad odlučila graditi nove tvornice u zemljama s nižim troškovima, poput BYD-a u Mađarskoj i Turskoj, dok Leapmotor planira proizvodnju sa Stellantisom u Poljskoj, a Chery Auto ove godine kreće s proizvodnjom električnih vozila u bivšoj Nissanovoj tvornici u Španjolskoj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu