Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Neobični kupci španjolskih šešira

Autor: The New York Times
12. kolovoz 2012. u 22:00
Podijeli članak —

Od svojeg osnutka prije 127 godina tvornica Fernández y Roche, koja se nalazi na rubu andaluzijske prijestolnice, preživjela je svaku krizu koja je zadesila proizvođače šešira. Preživjela je modu bez šešira tridesetih godina prošlog stoljeća te sve manju popularnost bireta i rimskih šešira među rimokatoličkim svećenicima.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Danas preživljava pad domaće prodaje kordopskih šešira s krutim obodom, koji često nose konjanici i borci u koridi. No unatoč španjolskoj gospodarskoj krizi, ova tvrtka posluje s uspjehom zahvaljujući neočekivanom dohotku, a riječ je o prodaji tisuća crnih šešira hasidima iz Jeruzalema i Brooklyna. “Oni nas spašavaju od krize”, kaže tridesetpetogodišnji Miguel García Gutiérrez, glavni direktor tvornice Roche, službenog naziva Industrias Sombrereras Espa?olas, koja se nalazi u industrijskom parku u Salterasu, pokraj Seville. “Imamo veliko tržište tradicionalnih šešira, no u posljednje je tri godine prodaja te vrste šešira zbog krize opala za 20 do 30 posto. No izvoz nam raste zbog šešira koje prodajemo ortodoksnim židovima.” Satmari, jedna od najvećih hasidskih sekta koja ima više od 150.000 pripadnika, iz Mađarske i Rumunjske iselila je nakon Drugog svjetskog rata i naselila se u New Yorku. Španjolska je tvornica enklavama te skupine u Brooklynu šešire počela izvoziti 1980., nakon što je američki proizvođač šešira zatvoren, a trgovina šeširima Kova Quality Hatters iz Brooklyna počela tražiti novog proizvođača. Tvornica godišnje proda više od 12.500 običnih crnih pustenih šešira, a najveći dio kupi sve brojnija sekta Satmar. Preko 70 posto svih proizvedenih šešira izvoze u Ameriku, Englesku, Japan, Belgiju i Izrael. Tri najpopularnija modela pravi su modni izraz, što se vidi i u njihovim nazivima: Bent Up (sa svijenim obodom sprijeda), Snap Brim (sa svijenim obodom straga) i Clergy ili svećenički, koji nema udubljenje na tjemenu i ima obrub na obodu. Jedva zamjetne razlike na običnim crnim šeširima važni su pokazatelji, tvrdi Ester MuchawskySchnapper, kustosica popularne izložbe o životu i običajma hasida u Izraelskom muzeju u Jeruzalemu. “Različite se skupine prepoznaju po šeširima”, kaže. Posjet trgovini Kova običaj je već niz generacija židovskih obitelji. “Muški je identitet u našoj zajednici vrlo slojevit i dubok”’, ističe Simon Yisrael Feuerman, psihoterapeut iz New Jerseyja, koji nosi model Snap Brim. “Posjet Kovi jedini im je izraz taštine. Ne mogu skinuti pogled sa šešira”, kaže.

Od svojeg osnutka prije 127 godina tvornica Fernández y Roche, koja se nalazi na rubu andaluzijske prijestolnice, preživjela je svaku krizu koja je zadesila proizvođače šešira. Preživjela je modu bez šešira tridesetih godina prošlog stoljeća te sve manju popularnost bireta i rimskih šešira među rimokatoličkim svećenicima.

Danas preživljava pad domaće prodaje kordopskih šešira s krutim obodom, koji često nose konjanici i borci u koridi. No unatoč španjolskoj gospodarskoj krizi, ova tvrtka posluje s uspjehom zahvaljujući neočekivanom dohotku, a riječ je o prodaji tisuća crnih šešira hasidima iz Jeruzalema i Brooklyna. “Oni nas spašavaju od krize”, kaže tridesetpetogodišnji Miguel García Gutiérrez, glavni direktor tvornice Roche, službenog naziva Industrias Sombrereras Espa?olas, koja se nalazi u industrijskom parku u Salterasu, pokraj Seville. “Imamo veliko tržište tradicionalnih šešira, no u posljednje je tri godine prodaja te vrste šešira zbog krize opala za 20 do 30 posto. No izvoz nam raste zbog šešira koje prodajemo ortodoksnim židovima.” Satmari, jedna od najvećih hasidskih sekta koja ima više od 150.000 pripadnika, iz Mađarske i Rumunjske iselila je nakon Drugog svjetskog rata i naselila se u New Yorku. Španjolska je tvornica enklavama te skupine u Brooklynu šešire počela izvoziti 1980., nakon što je američki proizvođač šešira zatvoren, a trgovina šeširima Kova Quality Hatters iz Brooklyna počela tražiti novog proizvođača. Tvornica godišnje proda više od 12.500 običnih crnih pustenih šešira, a najveći dio kupi sve brojnija sekta Satmar. Preko 70 posto svih proizvedenih šešira izvoze u Ameriku, Englesku, Japan, Belgiju i Izrael. Tri najpopularnija modela pravi su modni izraz, što se vidi i u njihovim nazivima: Bent Up (sa svijenim obodom sprijeda), Snap Brim (sa svijenim obodom straga) i Clergy ili svećenički, koji nema udubljenje na tjemenu i ima obrub na obodu. Jedva zamjetne razlike na običnim crnim šeširima važni su pokazatelji, tvrdi Ester MuchawskySchnapper, kustosica popularne izložbe o životu i običajma hasida u Izraelskom muzeju u Jeruzalemu. “Različite se skupine prepoznaju po šeširima”, kaže. Posjet trgovini Kova običaj je već niz generacija židovskih obitelji. “Muški je identitet u našoj zajednici vrlo slojevit i dubok”’, ističe Simon Yisrael Feuerman, psihoterapeut iz New Jerseyja, koji nosi model Snap Brim. “Posjet Kovi jedini im je izraz taštine. Ne mogu skinuti pogled sa šešira”, kaže.

Doreen Carvajal

Autor: The New York Times
12. kolovoz 2012. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close