Bitka za Panamski kanal eskalira jer Kina zahtijeva nadzor nad prodajom luka BlackRocku

Autor: T. I. , 27. travanj 2025. u 14:27
Nova bitka na pomolu. Trump slavi, dok Kina pokušava vratiti utjecaj i nadzirati prodaju luka Photo: Enea Lebrun/REUTERS

Planirana prodaja luka CK Hutchisona izazvala geopolitičku buru između Washingtona i Pekinga, Kina traži poštivanje antimonopolske regulative

Iz glavnog kineskog tržišnog regulatora oglasili su se danas, u nedjelju, i ustvrdili kako pozorno prate planiranu prodaju većinskog dijela lučkih djelatnosti tvrtke CK Hutchison konzorciju koji predvodi BlackRock te su istaknuli da strane uključene u posao ne smiju pokušati zaobići antimonopolsku provjeru.

Prodaja koju provodi hongkonški konglomerat, koja uključuje dvije luke uz strateški važan Panamski kanal, postala je izrazito politizirana u ozračju sve većih trgovinskih napetosti između Sjedinjenih Američkih Država i Kine. “Bez odobrenja nije dopušteno provoditi koncentraciju poduzeća, a u suprotnom će se snositi pravne posljedice”, stoji u priopćenju Državne uprave za regulaciju tržišta, prenosi Reuters.

Priopćenje je odgovor na članak Wall Street Journal, prema kojem je brodarsko carstvo MSC-a, koje je dio konzorcija predvođenog BlackRockom, vodilo je razgovore o nastavku provedbe većeg dijela sporazuma dok se ne riješe sporovi oko dviju luka u Panami. Sporazum se sastoji od dvije komponente s različitim vlasničkim strukturama – jedna se odnosi na luke u Panami, a druga na ostale luke, dodaje se u tekstu.

Predsjednik SAD-a Donald Trump više je puta izjavio kako želi “vratiti” nadzor nad Panamskim kanalom te je ovaj dogovor opisao kao “ponovno preuzimanje” plovnog puta. Kineski državni mediji, pak, oštro su kritizirali planiranu prodaju, nazivajući je izdajom kineskih interesa, piše Reuters.

Trump je u subotu dodatno istaknuo da američki vojni i trgovački brodovi trebaju imati pravo na slobodan prolazak kroz Panamski i Sueski kanal.

Inače, CK Hutchison, tvrtka u vlasništvu tajkuna Li Ka-shinga, prošlog je mjeseca objavila kako će prodati svoj, 80 postotni udio u poslovanju koje obuhvaća 43 luke u 23 zemlje. Vrijednost cjelokupnog poslovanja, uključujući dugovanja, iznosi 22,8 milijardi dolara.

Izvori su naveli da i PSA International iz Singapura, vlasnik preostalih 20 posto udjela, razmatra prodaju svog dijela. Gledano u cijelosti, hongkonški konglomerat ima interese u 53 luke, pri čemu luke u Hong Kongu i kontinentalnoj Kini nisu obuhvaćene ovom transakcijom.

Komentirajte prvi

New Report

Close