Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

EK želi uvesti novi porez na emisije CO2

Autor: Darko Bičak
29. rujan 2009. u 22:00
Podijeli članak —

Na udaru novog poreza našli bi se transport i poljoprivreda, čemu se opiru neke zemlje

Europska komisija razmatra uvođenje poreza na emisiju ugljičnog dioksida u Europskoj uniji, a na udaru bi se mogli naći sektori poput transporta i poljoprivrede. I dok bi takav porez bio u skladu s ciljem vezanim uz klimatske promjene, vjerojatno bi povećao maloprodajne cijene energije u Europi.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Klima i konkurentnost
Od početka devedesetih bilo je nekoliko pokušaja uvođenja zajedničkog poreza na CO2, no ta ideja nije nikada zaživjela. I dok su zemlje poput Velike Britanije isticale kako će im dodatno porezno opterećenje ugroziti konkurentnost, sada neke države pogođene gospodarskom krizom upozoravaju kako bi to dovelo do produbljenja recesije. Među najglasnijima su Irska i Španjolska.Slijedom toga klimatska politika EU i dalje se zasniva na trgovini emisijama stakleničkih plinova, odnosno velika industrijska postrojenja kupuju i prodaju dozvole za ispuštanje plinova u atmosferu. No trgovina emisijama ne uključuje dva sektora koja znatno zagađuju okoliš – transport i poljoprivredu. Stoga se obnovila ideja o njihovu oporezivanju. Predloženi amandman europskoj Direktivi o oporezivanju energije obvezao bi članice EU na dodatno oporezivanje goriva. Europska komisija smatra da su se stvari bitno izmijenile u odnosu na prije donesene zakone te da su promjene nužne ako Europa želi postići cilj vezan uz klimatske promjene. Prema prijedlogu svaka bi članica uvela porez, uz onaj koji već postoji na potrošnju goriva, a njegov iznos ne bi smio biti niži od razine koju zada Komisija. Motorna goriva oporezivala bi se sa 0,01 ili 0,03 eura po kilogramu CO2, dok bi minimum za prirodni plin i kerozin iznosio 0,01 po kilogramu. Međutim, točni iznosi mogli bi biti poznati u nadolazećim tjednima, ovisno o cilju koji će Europska unija zauzeti uoči globalne konferencije u Kopenhagenu u prosincu. Dobro upućeni izvori tvrde da je to pitanje na dnevnom redu Komisije još od prošle godine. Navodno je Švedska, koja sada predsjeda Unijom, jedna od pobornica uvođenja poreza na emisiju štetnih plinova u transportu i poljoprivredi pa je ideja obnovljena. Osim toga krajem godine se održavaju globalni pregovori vezani uz klimatske promjene, a Europa želi predvoditi svijet u novoj klimatskoj politici.

Europska komisija razmatra uvođenje poreza na emisiju ugljičnog dioksida u Europskoj uniji, a na udaru bi se mogli naći sektori poput transporta i poljoprivrede. I dok bi takav porez bio u skladu s ciljem vezanim uz klimatske promjene, vjerojatno bi povećao maloprodajne cijene energije u Europi.

Klima i konkurentnost
Od početka devedesetih bilo je nekoliko pokušaja uvođenja zajedničkog poreza na CO2, no ta ideja nije nikada zaživjela. I dok su zemlje poput Velike Britanije isticale kako će im dodatno porezno opterećenje ugroziti konkurentnost, sada neke države pogođene gospodarskom krizom upozoravaju kako bi to dovelo do produbljenja recesije. Među najglasnijima su Irska i Španjolska.Slijedom toga klimatska politika EU i dalje se zasniva na trgovini emisijama stakleničkih plinova, odnosno velika industrijska postrojenja kupuju i prodaju dozvole za ispuštanje plinova u atmosferu. No trgovina emisijama ne uključuje dva sektora koja znatno zagađuju okoliš – transport i poljoprivredu. Stoga se obnovila ideja o njihovu oporezivanju. Predloženi amandman europskoj Direktivi o oporezivanju energije obvezao bi članice EU na dodatno oporezivanje goriva. Europska komisija smatra da su se stvari bitno izmijenile u odnosu na prije donesene zakone te da su promjene nužne ako Europa želi postići cilj vezan uz klimatske promjene. Prema prijedlogu svaka bi članica uvela porez, uz onaj koji već postoji na potrošnju goriva, a njegov iznos ne bi smio biti niži od razine koju zada Komisija. Motorna goriva oporezivala bi se sa 0,01 ili 0,03 eura po kilogramu CO2, dok bi minimum za prirodni plin i kerozin iznosio 0,01 po kilogramu. Međutim, točni iznosi mogli bi biti poznati u nadolazećim tjednima, ovisno o cilju koji će Europska unija zauzeti uoči globalne konferencije u Kopenhagenu u prosincu. Dobro upućeni izvori tvrde da je to pitanje na dnevnom redu Komisije još od prošle godine. Navodno je Švedska, koja sada predsjeda Unijom, jedna od pobornica uvođenja poreza na emisiju štetnih plinova u transportu i poljoprivredi pa je ideja obnovljena. Osim toga krajem godine se održavaju globalni pregovori vezani uz klimatske promjene, a Europa želi predvoditi svijet u novoj klimatskoj politici.

Britanci protiv
I dok su početkom devedesetih prve korake u oporezivanju goriva učinile Švedska i Finska, nedavno je Francuska najavila uvođenje svog poreza, koji bi iznosio 17 eura za tonu ugljičnih plinova. No u Komisiji naglašavaju da takvi porezi moraju biti ujednačeni na razini čitave Unije. Da će to pitanje biti predmet žestoke rasprave i vjerojatno podjela unutar EU, naznačila je britanska ministrica za energiju i klimatske promjene Joann Ruddock. Ona je prošli tjedan istaknula kako Britanija neće podržati zajednički porez jer on ne bi odgovarao Britaniji.

Izdvojeno

Potreban brz sporazum na svjetskoj razini
U Kopenhagenu se u prosincu održava UN-ov ‘summit’ posvećen borbi protiv klimatskih promjena. “Predugo smo razgovarali, svijet očekuje odluke”, naglasio je danski ministar za energetiku Connie Hedegaard.

Autor: Darko Bičak
29. rujan 2009. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close