Poznati svjetski rock bend dolazi u Varaždin, organizacija Špancirfesta košta oko 730.000 eura

Autor: Josipa Ban , 20. kolovoz 2023. u 07:54
Jelena Toth, direktorica Turističke zajednice Grada Varaždina/PD

Jelena Toth, direktorica Turističke zajednice Grada Varaždina o Špancirfestu i njegovu značaju za gospodarstvo, ali i kulturnu i kreativnu industriju.

Održavanje Špancirfesta bio je povod za intervju s Jelenom Toth, direktoricom Turističke zajednice grada Varaždina, organizatorom najposjećenijeg i najstarijeg uličnog festivala u Hrvatskoj. No brzinski pregled ponude događanja u Varaždinu odaje da je u ovom baroknom gradu vrlo živo.

Varaždin danas, kao rijetko koji grad u Hrvatskoj, obilježava pregršt sadržaja. Ne treba niti govoriti da tim turističke zajednice ima pune ruke posla. Dapače, kaže nam Toth, paralelno s organizacijom Špancirfesta, koja počinje već u ožujku, rade i na organizaciji Adventa. Prve sastanke već su odradili. Trud se i isplati jer je Varaždin jedan od najposjećenijih kontinentalnih gradova u Hrvatskoj.

Kako te rezultate uspijevaju postići, koji je značaj Špancirfesta za gospodarstvo, ali i kulturnu i kreativnu industriju Hrvatske, koliko stoji njegova organizacija te kako se financira, o svemu tome govori Toth, diplomirana novinarka koja je na čelu TZ Varaždin već sedam godina. No u razgovor krećemo s najvećom atrakcijom ovogodišnjeg Špancirfesta – gostovanjem škotskog benda.

Kako vam je uspjelo dovesti bend Franz Ferdinand u Varaždin na Špancirfest?

Franz Ferdinand nam je headliner ovogodišnjeg Špancirfesta, iako treba spomenuti da ćemo u ovogodišnjem jubilarnom 25. izdanju imati više od 500 različitih programa od čega 200 glazbenih.

Kada govorimo o Franzu Ferdinandu, svake godine pokušavamo dići ljestvicu i dovesti izvođače koji moraju zadovoljiti naše glazbene uvjete, a to je da budu urbani i poznati. Ove nam je godine jedan od naših dobrih suradnika i menadžera ponudio Franza Ferdinanda.

U razgovoru s Gradom Varaždinom, koji je jedan od glavnih pokrovitelja Špancirfesta, odlučili smo da svjetski poznati škotski rock bend dovedemo na Špancirfest.

Važno je za istaknuti da je ulaz na koncert Franza Ferdinanda koji je na rasporedu 22. kolovoza besplatan, i to zahvaljujući našim sponzorima. Vodili smo računa i o tome da ponuda glazbenih žanrova bude raznolika i šarolika kako bi svatko mogao pronaći nešto za sebe.

35

posto prihoda Špancirfestu donose sponzori, najam površina donese 18%

Koliko stoji organizacija Špancirfesta?

Ove će nas godine stajati oko 730.000 eura. Znatan dio potrebnih sredstava osigurava Grad Varaždin, a velik dio osiguravamo i kroz sponzorstva. Imamo vjerne sponzore koji su uz Špancirfest već 24 godina, dakle od samih početaka. Jedan dio sredstava osiguravamo kroz zakup i najam izlagačkog i prodajnog prostora na Špancirfestu, a jedan manji dio kroz prodaju ulaznica.

Naime, samo je program na pozornici Vile Bedeković pod naplatom i to zato što smo, zbog ograničenog broja sjedećih mjesta, morali regulirati broj posjetitelja. Prijavljujemo se i na natječaje Hrvatske turističke zajednice te osiguravamo financiranje kroz razne nacionalne i EU projekte.

Koji su omjeri financiranja Špancirfesta, odnosno s koliko tko sudjeluje?

Grad Varaždin osigurava oko 38% ukupnog proračuna Špancirfesta, sponzori oko 35%, prihodi od najma površina su oko 18%, prihodi od prodaje ulaznica 1,5%, dok smo oko 6% osigurali kroz prijavu na natječaj Hrvatske turističke zajednice, a ostatak su ostali prihodi.

Sponzori su, dakle, prepoznali vrijednost Špancirfesta?

Da, imamo vjerne sponzore koji nas prate. S druge strane očito je da imamo i kvalitetan sadržaj i program i sponzori to prepoznaju pa nam se svake godine javljaju i novi, zainteresirani za suradnju. To su sponzori prepoznali kao priliku ne samo da se promoviraju već i da podupru lokalnu zajednicu u stvaranju festivala koji je već 24 godine na sceni i slovi kao najpoznatiji i najveći ulični festival u Hrvatskoj.

Koliko je festival evoluirao u posljednjih 24 godine?

Pokrenut je kao malo lokalno događanje namijenjeno lokalnoj zajednici. Cilj mu je bio da oživi gradsku jezgru te da potakne turistički promet. Temeljio se na tradiciji, tradicijskim obrtima, cehovima, baroknim kostimima. No tijekom godina festival se morao razvijati, ići naprijed i pratiti trendove da bi zadržao konkurentnost na tržištu i da bi mu se posjetitelji vraćali. Morali smo stoga osluškivati želje publike, a ponekad i malo riskirati. Mislim da se taj rizik isplatio.

Koje bi najznačajnije promjene Špancirfesta u 24 godine njegova održavanja izdvojili?

Prva se velika promjena dogodila kada je uvedena velika, glavna pozornica s ozbiljnijim izvođačima. Sljedeća promjena je bila kada se podignula ljestvica i počeli se dovoditi svjetski poznati izvođači. Tada je uvedena i naplata ulaznica na glavnoj festivalskoj pozornici kako bi se festival mogao financirati.

No tadašnja gradska vlast donijela je odluku kojom vraća besplatne koncerte. Što se tiče promjena u proteklih 5-6 godina, uveli smo nove zone, a stari su sadržaji dobili novi prostor. Primjerice, Vinski grad, jer su to posjetitelji tražili, premješten je s jednog manjeg prostora na puno veću lokaciju ispred dvorca Stari grad. Prošle smo godine otvorili još jednu zonu i u goste nam je došao poznati Špancir Burger festival. To se pokazalo kao dobar potez jer smo dodatno pojačali gastro ponudu, a ove će godine, moram reći, ona biti bogatija nego ikada.

Također, i ulični je program ove godine najatraktivniji. S godinama je postao prava umjetnost. Ove nam godine tako stižu performeri iz desetak europskih zemalja, a na ulici će izvesti prave spektakle. Dolaze nam, između ostalih, štulaši, bubnjari te Orkestar sirena iz Francuske, što će biti njihovo prvo gostovanje u Hrvatskoj.

U tom uličnom, umjetničkom programu, pokušavamo posjetiteljima svake godine ponuditi nešto drugačije i dosad neviđeno. Posebno me veseli činjenica da su performeri koji su proteklih godina gostovali u Varaždinu svi redom sa Špancirfesta otišli s prekrasnim uspomenama i svi se vrlo rado vraćaju u Varaždin.

Također, dobar se glas o festivalu širi među umjetnicima pa nam se nerijetko događa da kada nekoga prvi put kontaktiramo da nam kažu da su o festivalu čuli sve najbolje. To su sitnice koje publika možda ne primjećuje ali koje nas organizatore itekako vesele jer su pokazatelj da doista radimo dobar posao.

Potaknuli privatnike

Našim aktivnostima uspjeli smo potaknuti i privatne subjekte u Varaždinu da počnu promišljati i organizirati događanja u gradu.

A kakav je utjecaj festivala na domaću kulturnu i kreativnu scenu?

Špancirfest je postao platforma za razvoj kulturne i kreativne industrije, a to se možda najbolje vidi iz primjera zone Kreativnica. Ona je nastala s namjerom da okupimo sve najbolje što se nudi s područja produkt dizajna te da kreativcima damo mogućnost da se predstave pred 250 do 300 tisuća ljudi koji posjete festival u 10 dana trajanja.

Prvih smo godina imali petnaestak do dvadesetak kreativaca koji su se javili na natječaj, a ove smo godine imali rekordan broj prijava, čak 60. Zonu Kreativnica, koja se nalazi u Uskoj ulici, stoga smo morali proširiti na dvije okolne ulice gdje će izlagati njih 50 odabranih na natječaju.

Osim za kreativce i umjetnike Špancirfest je važan i za poduzetnike koji izlažu svoje proizvode na festivalu. Koliko će ih ove godine sudjelovati?

Kada zbrojimo izlagače, privremene ugostitelje koji nam stižu, kreativce u Kreativnici te vinare u Vinskom gradu dođemo do broja od oko 210 izlagača. Moram napomenuti i da je Špancirfest, osim promocije, i prilika za mnoge da ostvare poslovne suradnje.

To nam je potvrdilo više izlagača koji su upravo na Špancirfestu uspjeli dogovoriti plasman proizvoda, razvoj brenda ili dogovoriti vrlo unosne poslove.

Mnogo je, dakle, pluseva Špancirfesta. A što kažu brojke?

Brojke govore da je broj posjetitelja, koji procjenjujemo u dogovoru s varaždinskom Policijskom upravom, iz godine u godinu sve veći. Potvrđuju to i podaci eVisitora koji su vrlo konkretni. U vrijeme trajanja festivala, ali i dva tjedna prije festivala, u Varaždinu je teško pronaći slobodan krevet.

Tako je tijekom Špancirfesta prošle godine broj noćenja bio 60% veći u odnosu na 10 dana prije festivala te čak 150% veći u odnosu na 10 dana poslije festivala. Zadovoljni su i hotelijeri i privatni iznajmljivači, ali i ugostitelji i trgovci.

Podaci varaždinske Porezne uprave govore da je prošle godine u 10 dana festivala promet u trgovini i ugostiteljstvu u Varaždinu iznosio 10,5 milijuna eura te raste svake godine.

Kakva su očekivanja ove godine, što govore vaše procjene?

Brojke o broju posjetitelja dosta ovise o vremenu. Naravno i o programu. S obzirom na to da vremenska prognoza pokazuje da bi nam svih 10 dana Špancirfesta moglo biti sunčano i lijepo vrijeme, te s obzirom na to da su nam programi na Špancirfestu doista kvalitetni, mislim da bi ove godine brojke, što se tiče broja posjetitelja, mogle biti rekordne. Što se tiče prometa, s obzirom na inflaciju, očekujemo da će i te brojke biti veće.

No, moram napomenuti, da nam nije u interesu jako povećavati broj posjetitelja. Povijesna jezgra grada, naime, nije velika pa ne želimo prenatrpati grad. Važnije nam je zadržati kvalitetu kako bi se ljudi željeli vratiti na Špancirfest.

Kakvi su općenito turistički rezultati u Gradu Varaždinu ove godine?

Treba istaknuti da je Grad Varaždin kontinuirano jedna od najposjećenijih turističkih destinacija kontinentalne Hrvatske. Bilježi i stalno povećanje broja dolazaka i broja noćenja, ali moram istaknuti i da u Turističkoj zajednici u suradnji s Gradskom upravom kontinuirano radimo na osmišljavanju novih sadržaja, proizvoda i događanja u gradu koji su zasigurno jedan od većih mamaca dolazaka turista u grad.

Osim Špancirfesta, u Varaždinu se održavaju i poznate Varaždinske barokne večeri, u organizaciji Koncertnog ureda, a tu su i Advent, ali i Festival varaždinskih dvorišta.

Koordinatori smo Proljeća u Varaždinu i Ljeta u Varaždinu, događanja koja donose pregršt sadržaja kako Varaždincima, tako i svim posjetiteljima. Posebno veseli da je rezultat svih naših aktivnosti činjenica da smo uspjeli potaknuti i privatne subjekte u Varaždinu da počnu promišljati i organizirati događanja u gradu kako bi obogatili široku tablicu događanja. To je, naime, i naš cilj – potaknuti privatna događanja kojima bi Turistička zajednica grada Varaždina bila podrška u organizaciji i realizaciji. Tako bi nam ostalo više novca i resursa za njihovu promociju.

Varaždin nudi uistinu mnogo događanja, i to tijekom cijele godine. Koliko su ona važna u privlačenju turista?

Današnji turisti se mijenjaju i više ih ne privlače samo znamenitosti i povijesne građevine već posjetitelji traže više. Traže doživljaje, žele osjetiti tradiciju, pričati s lokalnim stanovništvom i osjetiti puls grada, a to u Varaždinu mogu kroz razne manifestacije.

Turisti možda u periodu kada nisu planirali doći u Varaždin ipak odluče doći potaknuti nekim događanjem. Treba svakako spomenuti i sportski dio turizma koji također razvijamo. Varaždin ima odličnu sportsku infrastrukturu. Imamo stadion Varteks, stadion Sloboda, atletsku stazu, bazene, relativno novu dvoranu na Dravi. Dakle, imamo dobre predispozicije za razvoj takve vrste turizma.

Tu malo kiksamo sa smještajem jer da bismo ugostili neko veće natjecanje na europskoj ili svjetskoj razini, posebno što se tiče seniora, potrebno nam je više smještajnih kapaciteta, odnosno hotel s većim brojem smještajnih jedinica.

Hoće li Varaždin ove godine uspjeti nadmašiti rekordne turističke brojke iz 2019. godine? Kako trenutno stojite?

Do 15. kolovoza ove godine, prema podacima iz eVisitora bilježimo 22,4% više dolazaka te 25% više noćenja u odnosu na isto razdoblje lani. U odnosu na rekordnu 2019. godinu imamo 6,5% više dolazaka te 6,9 % više noćenja. Kako je Špancirfest tek pred nama, a do kraja godine bit će održano nekoliko važnih manifestacija poput Trash Film Festivala, Varaždinskih baroknih večeri i Adventa u Varaždinu, vjerujemo da ćemo nadmašiti rekordne turističke brojke iz 2019. godine.

Brojna događanja koja organizirate, a koja u tolikom broju nudi rijetko koji grad u Hrvatskoj, ipak nisu jeftina. Kako ih financirate?

Prilično smo aktivni u traženju dodatnih izvora financiranja naših projekata. Tako nam je ove godine odobreno 14, što nacionalnih što EU projekata, a za još tri projekta čekamo rezultate. Također, treba napomenuti da smo, prema podacima koje smo dobili iz Ministarstva kulture i medija, jedina turistička zajednica u Hrvatskoj koja je u proteklih 10 godina prijavila i dobila projekt na natječaju Kreativne Europe, i to ne jedan već dva. Iznimno smo ponosni na to da smo odabrani za financiranje iz Kreativne Europe.

Kakva je struktura financiranja projekata, odnosno koliko novaca osiguravate iz gradskog proračuna, a koliko iz natječaja na koje se prijavljujete?

Prošle smo godine za programe koje smo realizirali, 32,3% potrebnih sredstava osigurali iz proračuna Grada Varaždina, od prihoda od obavljanja gospodarskih djelatnosti osigurali smo 38,5%, a kroz potpore prijavljujući se na razne domaće i europske natječaje više od 8%. Ostalo su naši izvorni prihodi Turističke zajednice grada Varaždina.

Veliki naglasak stavljate na glazbu. Ljeti subotom u Varaždinu organizirate glazbu s balkona, imate glazbenu kampericu te koncerte orguljaša Višeslava Jaklina u katedrali. I tijekom Špancirfesta veliki je naglasak upravo na glazbi, a tu su i Varaždinske barokne večeri. Glazba je u Varaždinu važna?

Tako je. Varaždin želimo brendirati kao grad glazbe jer imamo dugu glazbenu tradiciju. Zato smo Varaždin ove godine kandidirali za titulu UNESCO kreativnog grada iz područja glazbe. Uspijemo li dobiti tu titulu, bit ćemo prvi grad u Hrvatskoj koji će se s njom moći pohvaliti.

Što će vam ta titula značiti?

Ona je važna za imidž Varaždina ali i za suradnju s ostalim gradovima iz Europe i svijeta koja bi tako trebala biti lakša te bi mogla rezultirati brojnim gostovanjima. Također, ta bi titula bila važna za daljnji razvoj glazbe u Varaždinu. Mislim da na tom polju imamo što za pokazati.

Komentari (1)
Pogledajte sve

ZAŠTO  NE VOLIM   ŠPANCIRFEST ?

 

1.  U izvještajima i statistikama uvijek se služe brojkama:  600, 1000 preko 2 milijuna  isl…..      Ovijek preuveličavaju svoju malenkost.

 

2, Neorganiziranost  GRADA Varaždina:  nema parkirališta,  nema dovoljno mjesta za  sjedenje,  gdje da ostaviš  auto kad dođeš?

 

3. NAPLATA KONCERATA ….sad su počeli davati i nešto zabadava….prije su naplaćiali sve . skriveno panoima, i sl..

4. Srame se ljudskih potreba….najveći redovi su na  langošima,  pivama, hrani..

općenito…ali, ne žele dati više prostora tim aktivnostima,  jer bi oni / grupacije

hotelijerske i ugostiteljske (  premalo zaradili..

5.  Puno svega…..cirkusa  i umjetnosti ….?…………..NE. hvala

 

New Report

Close