Zahvaljujući hrvatskoj pameti, banke mogu krenuti u kontranapad na Google i Apple!

Autor: Ana Blašković , 11. lipanj 2021. u 13:20
Siniša Slijepčevič; algoritmi za AI prilagođeni su ‘open banking’ standardima/Pixabay

Njihovu platformu za bankarstvo koriste banke na tri kontinenata, poput Nedbanka u Južnoj Africi.

Britansko-hrvatski startup Cantab PI, koji razvija platforme za banke i farmaciju na bazi umjetne inteligencije, pomeo je konkurenciju na nedavno završenom startup programu mađarske OTP banke. Obje prve nagrade odnio je u žestokoj konkurenciji 469 startupa u naprednoj fazi razvoja iz 50-ak država čiji su proizvodi, odnosno usluge, testirani u šest europskih zemalja kroz tri mjeseca.

Šećer na kraju, dobili su i nagradu publike za najbolji ‘pitch’ (prezentaciju). Osnivač tog startupa je Siniša Slijepčević, redoviti profesor zagrebačkog Prirodoslovno-matematičkog fakulteta s doktoratom iz primijenjene matematike u Cambridgeu.

Otuda i inspiracija za ime budući da Cantab označava latinski naziv tog britanskog sveučilišta, dok je PI kratica za predictive intelligence, u slobodnom prijevodu strojno učenje.

“Cambridge je naš spiritualni dom gdje u suradnji sa Sveučilištem, gospodarskom komorom te nekoliko velikih poduzeća (uključujući jednu od vodećih svjetskih farmaceutskih tvrtki sa sjedištem u Cambridgeu) vodimo razvoj poduzeća te posebice globalnu prodajnu mrežu”, kaže Slijepčević.

Platforma i za farmaciju

Za razliku od većine kolega iz domaće akademije Slijepčević je odavno iskoračio u privatni sektor. Bio je jedan od osnivača ureda McKinseya u Zagrebu, direktor GTC-a za Hrvatsku (developer koji je izgradio Avenue Mall), a vodio je projekte transformacija i restrukturiranja velikih korporacija u 15-ak europskih država. U Cantab PI-u pretočio je znanja iz statistike, matematike i programiranja u algoritme koje koriste banke za naprednu ocjenu kreditne sposobnosti klijenata.

“To je esencijalno pitanje za svaku banku, a one uglavnom danas imaju nedovoljno iskorištene vlastite podatke koje imaju o svojim klijentima. Naš algoritam kombinira postojeće modele ‘credit-scoringa’ s umjetnom inteligencijom i omogućuje daleko efikasnije ocjene vjerodostojnosti klijenta”, otkriva.

Objašnjava da platforma automatizira razvoj i implementaciju umjetne inteligencije, a radi se o originalnoj AI arhitekturi specijaliziranoj za potrebe bankarstva.

“Naši algoritmi za umjetnu inteligenciju su prilagođeni ‘open banking’ standardima (obveza razmjene podataka o klijentima između banaka, op.a.) te postižu iznimne rezultate – točniji su od svih drugih pristupa. Algoritam za procjenu kreditnog rizika, primjerice, omogućava značajno smanjenje troška rizika te davanje kredita klijentima bez kreditne povijesti i ikakve “papirologije”, kaže.

Njihovu platformu za bankarstvo koriste banke na tri kontinenata, poput Nedbanka, jednog od vodećih južnoafričkih kreditora. “Nedbank je revolucionirala bankarsko tržište u Južnoj Africi zahvaljujući našim algoritmima te značajno povećala udjele na tržištu i korištenje digitalnih kanala uključujući 250.000 novih klijenata njihove nove digitalne platforme koja se temelji na našoj AI platformi”, ističe.

Priča je, zapravo, puno šira od same ocjene rejtinga. Bankama se otvaraju vrata ne samo da se odupru izazivačima na svoj dio tržišnog kolača, poput Googlea i Applea i lepeze drugih fintecha, već i mogu krenuti u kontranapad. Zašto se ograničiti aplikacijom na ponudu standardnih proizvoda banke, poput kredita ili provjere stanja na računu?

Aplikacija Nedbanka, primjerice, može kombinirati naručivanje namirnica iz trgovačkog centra ili kupnju ‘snacka’ iz McDonald’a. Uz strojno učenje kombinacije su neograničene i sve predstavljaju mogućnost da banke dramatično povećaju vrijednost svoje ponude za klijente.

Povrh bankarske, razvili su i platformu za farmaciju koju s odvojenim timom skaliraju. Ne spominjući imena, kaže da im je klijent jedna od vodećih svjetskih farmaceutskih tvrtki kojoj podržavaju tri brenda što je rezultiralo povećanjem prodaje više od 10 posto na nekim od najvećih svjetskih tržišta.

Osnovan u Cambridgeu prije nešto više od tri godine Cantab PI zapošljava tim od 30-ak matematičara, fizičara i programera te prodajnog osoblja od kojih je dio u Hrvatskoj. Odluka na Veliku Britaniju pala je (očekivano) s obzirom na tamošnji startup ekosustav koji intenzivno radi na privlačenju inovacija.

“U Engleskoj dobijete doslovno jednu uplatnicu godišnje, nema članarine za Turističku zajednicu, spomeničke rente, predujma poreza na dobit i HGK. Štoviše, tamošnja nas je gospodarska komora samoinicijativno kontaktirala s pitanjem na kojima tržištima i bankama nudimo proizvod i nakon toga počeli nas spajati s mrežom financijskih institucija.

Danas su naš neformalni kanal prodaje”, pocrtava kardinalne razlike s praksama domaće poslovne klime. Premda se u Hrvatskoj svi deklarativno kunu u inovacije, istraživanja i razvoj Slijepčević napominje da su na natječaju za potpore odbijeni u Hrvatskoj, dok su ju u Engleskoj bez većih problema ostvarili.

O tome kako Cantab PI posluje Slijepčević je zasad tajnovit. Kaže da je trenutna valuacija “osmeroznamenkasta u eurima”, no više ne otkriva zbog povjerljivosti. I osvojena priznanja bit će im vjetar u leđa uz podršku njujorškog KiwiTecha, jednog od vodećih svjetskih akcelerator programa za startupe, koji je njihovoj platformi dodijelio Global Innovation Award. S KiwiTechom upravo dogovaraju dublju suradnju koja će ubrzati globalno širenje, posebice u Aziji.

Na pitanje hoće li uskoro platfomu koristiti europske, možda i lokalne banke, otkriva da se platforma već koristi na više europskih tržišta uključujući Veliku Britaniju, a nakon uspjeha na OTP-ovom programu, broj tržišta na kojima su prisutni sigurno u sljedećim mjesecima povećati.

B2B problemi

Vizija za narednih pet godina je skalirati rješenja za retail banking i farmaciju da postanu globalno vodeći u svojoj niši što, tvrde, već jesu po točnosti algoritama te rezultatima u postizanju poslovnih ciljeva klijenata. “Uz to, želja mi je imati razvojni tim koji će dalje razvijati optimalne arhitekture umjetne inteligencije za druge bitne B2B probleme.

Duboko sam uvjeren da “off-the-shelf” rješenja za umjetnu inteligenciju imaju malu vrijednosti i upotrebljivost te da je za većinu ključnih problema businessa, ali i šire, potreban razvoj AI arhitektura posebno za taj problem, kombiranjem primijenjene matematike, dubokog razumijevanja poslovnog problema te primjenom i prilagodbom najbolje AI tehnologije”, otkriva Slijepčević.

Dodaje da su pokazali da taj pristup može donijeti značajnu vrijednost kompanijama osiguravajući povrat investicije za obje platforme u 3-6 mjeseci od početka primjene kroz mjerljivi skok prodaje.

Komentirajte prvi

ORGANIZATOR
ZLATNI PARTNER
PARTNER
PARTNER
partner
PARTNER
partner
partner

New Report

Close