Slovenci osvajaju svijet sustavima naplate za energetske tvrtke i električnim punionicama

Autor: Promo , 05. prosinac 2022. u 06:09

Nakon uspjeha sa sustavima naplate u sektoru telekomunikacija i medija, mariborska informatička tvrtka Tridens sada postiže uspjehe na stranim tržištima sa sustavima za upravljanje električnim punionicama i sustavima naplate za pružatelje električne energije, energetskih usluga i opskrbe vodom.

Šira javnost u regiji slabo poznaje tvrtku Tridens, koja se bavi nišnim informacijskim rješenjima na području sustava naplate ili billing systems na engleskom jeziku. Veću prepoznatljivost u regiji tvrtka je stekla tek nedavno, kada su objavili da je i poznata američka tvrtka Dow Jones & Company počela koristiti njihov sustav. Riječ je o jednoj od vodećih svjetskih izdavačkih kuća koja je u 2020. godini ostvarila promet od 1,7 milijardi dolara i zapošljava oko 8000 ljudi. Vjerojatno nema nikoga u financijskom sektoru koji ne čita barem njihovu glavnu publikaciju, The Wall Street Journal.

Počeci tvrtke Tridens sežu u 2007. godinu kada je novoosnovana tvrtka odlučila krenuti u razvoj vlastitog sustava naplate. Danas se mogu pohvaliti gotovo 15-godišnjim iskustvom u ovoj industriji, a već su nekoliko godina i Oracle gold partner.

Sjedište tvrtke Tridens je u Mariboru, gdje se nalazi i razvojni tim, jer se kod proizvoda uglavnom oslanjaju na vlastiti razvoj. Tvrtka također ima podružnice u SAD-u i Indiji, koje su posvećene samo prodajnim aktivnostima.

Iako većina kupaca Tridensa dolazi iz inozemstva, među kupcima možemo pronaći i nekoliko tvrtki iz naše regije, primjerice Telemach Slovenija, Telemach Hrvatska i grupa Petrol. Na stranim tržištima među najvećim referencama su suradnje s tvrtkama kao što su Vodafone, Telefonica, Cisco, Dow Jones & Company, DNA, Mast Mobile, KPN, Tigo, Iridium i Equifax.

S lijeva Mitja Fleišaker (product manager) i Aleš Pristovnik (direktor) na MWC sajmu u Barceloni 2021. na kojem je sudjelovao i Tridens, Foto: Tridens d.o.o.

Početak u telekomunikacijama i medijima

Primarna usluga tvrtke je sustav naplate u oblaku Tridens Monetizaton. Proizvod je vlastitog razvoja koji upravlja platnim prometom, oporezivanjem, odnosima s korisnicima i integriranim upravljanjem glavnim poslovnim procesima u poslovnom sustavu. Namijenjen je tvrtkama koje imaju složene poslovne modele i politike cijena s kojima konvencionalni sustavi naplate imaju problema ili ih ne mogu riješiti. Tridens Monetization prvenstveno je razvijen za potrebe telekomunikacijskih tvrtki, posebice mobilnih operatera. Oni su prvi počeli tražiti bolja softverska rješenja na tržištu od onih koja su tada bila dostupna. Tako je tvrtka Tridens svoje prve uspjehe i reference stvorila upravo u telekomunikacijama s prije spomenutim tvrtkama poput Telemacha, Vodafona i Telefonice.

Uvođenjem 5G tehnologije u telekomunikacije i druge industrije, postavilo se pitanje kako izkoristiti ovu tehnologiju za što veće prihode. 4G je uspješna tehnologija, ali telekomunikacijske tvrtke s njom nisu uspjele ostvariti zadovoljavajući profit.

Uvođenjem 5G tehnologije, telekomunikacijske tvrtke se aktivno bave ovim pitanjem. Toliko da je nastao novi termin – 5G monetizacija ili 5G monetization na engleskom. Tridens je i na ovom području pronašao odgovarajuća rješenja koja je uvrstio u svoju ponudu.

Pojavom plaćenih sadržaja i usluga u medijima, proširili su suradnju iu ovoj industriji, gdje je posljednji uspjeh suradnja s Dow Jones & Company.

Sustav naplate Tridens Monetizacija

Aleš Pristovnik, direktor Tridensa, objašnjava:

“Sve je više tvrtki koje, kako bi se prilagodile potrebama svojih kupaca, kreiraju složene cjenovne ponude usluga i proizvoda. Oni su obično oblikovani u marketingu i prodaji i često stvarajo mnogo problema za računovodstvo, financije i IT. Primjerice, tvrtka kupcima nudi razne pretplatničke pakete, a kupac može kreirati obiteljske pakete te iskoristiti jednokratne ili višestruke popuste i bodove vjernosti. Kod istog pružatelja kupac također iznajmljuje opremo i pretplaćuje se na druge usluge ili čak plaća određene usluge nakon potrošnje. Naravno, kupac želi dobiti zajednički i transparentan račun za sve navedeno te kontrolirati potrošnju putem web portala i mobilne aplikacije.

Iako se na prvi pogled ne čini komplicirano, tradicionalni sustavi naplate ne mogu podnijeti takve izračune. Ili barem ne bez dodatnog ručnog rada i improvizacije, što oduzima puno vremena i može dovesti do pogrešaka.

Sljedeći problem nastaje kada menadžment ili pojedini odjeli žele brzo pristupiti složenim analizama i izvješćima o poslovnim rezultatima, plaćenoj realizaciji, uspješnosti kampanje ili kupovnim putovima kupaca. Bez odgovarajućeg sustava to jednostavno nije moguće.

S takvim smo se slučajevima prvi put susreli i uspješno riješili kod telekomunikacijskih operatera. S pojavom takvih poslovnih modela u drugim industrijama pojavio se ogroman potencijal. Sada također ulazimo u energetiku, komunalna poduzeća, financijski sektor, B2C prodaju, zdravstvo, obrazovanje i drugdje.”

S obzirom na tržišne uvjete i nove prilike, tvrtka se odlučila prvenstveno fokusirati na dvije nove industrije, za koje su razvili namjenske proizvode, odnosno prilagodili sustav naplate na način da osiguraju optimalne performanse prema specifičnostima industrije.

Ta dva sektora su rastuće tržište električnih automobila, a time i upravljanja električnim punionicama, te tržište tvrtki za opskrbu električnom energijom, energetske usluge i vodoopskrbu, koje uvodi mnoga nova tehnička rješenja.

Tridens EV Charge – budućnost je u e-mobilnosti

Više nema sumnje da je budućnost mobilnosti u električnim vozilima, no za nesmetan rad i zadovoljstvo korisnika u sljedećih nekoliko godina trebat će postaviti nekoliko milijuna punionica za električna vozila diljem svijeta. Prema nekim procjenama, samo u Hrvatski će nam relativno brzo trebati više tisuča javnih i barem 10 puta više punionica u privatnim domovima.

Zbog toga je Tridens razvio proizvod EV Charge, sustav za upravljanje punionicama i sustav naplate (monetizacije) koji koriste pružatelji usluga punjenja električne energije. Koliko je popularno područje električnih punionica (engleski-EV Charging) pokazuje činjenica da tvrtka ima kupce raštrkane od SAD-a i Europe do Bliskog istoka i Azije, te su u svakodnevnim pregovorima s tvrtkama iz praktički cijelog svijeta. )

Aplikacija Tridens EV Charge

O tome zašto je sustav EV Charge “pametan”, a ne samo još jedan “normalan” program za kontrolu punjenja, voditelj proizvoda Mitja Fleišaker kaže: “Većina današnjih punionica nije “pametna”, jer znaju samo stalno puniti vozilo s određene snage, dok se vozilo ne napuni ili ne dosegne postotak napunjenosti koji je odredio korisnik. U svijetu se već ističe kao nužnost da će punionice morati postati “pametne” ili ćemo imati velikih problema s preopterećenjem električne mreže. Same stanice naravno nisu pametne, za to se brine softver koji njima upravlja.

Pametne punionice mogu same komunicirati s vozilom, sustavom upravljanja i električnom mrežom, bez obzira radi li se o kućnoj ili javnoj punionici. To je posebno važno kako bi se spriječila moguća strujna preopterećenja i kako bi se iskoristilo vrijeme kada je električne energije više, a time i jeftinija.

Ponudatelji punjenja također će se početi natjecati za kupce i nuditi im različite cjenovne pakete za punjenje, pretplate, dodatne popuste i koristiti sve druge komercijalne metode koje već poznajemo u drugim industrijama. Sustavi za upravljanje naplatom tako će morati upravljati naplatom ovisno o stanju mreže, a pritom će voditi računa o različitim cijenama i paketima naplate koje korisnik ima, te u konačnici sve raspodijeliti i obračunati.

Proizvod EV Charge tako kombinira napredna rješenja za upravljanje električnim punjenjem sa sustavom naplate. Upravo zbog potonjeg naše iskustvo nam daje veliku prednost u odnosu na većinu drugih pružatelja usluga, a već imamo dosta korisnika koji koriste ovo rješenje. Pod njihovim brendom, naravno. Sustav nudimo kao „white-label“, što znači da ga kupci opremaju svojim brendom, a korisnik niti ne zna da je to zapravo naš sustav.“

Nove pametne tehnologije u energetici i komunalnim uslugama

Pojavom “Interneta stvari” ili IoT (Internet of Things) povezivanje uređaja dobiva nove dimenzije. S očekivanim dolaskom 5G tehnologije otvaraju se prilike koje će dramatično promijeniti stvari čak iu tradicionalnijim industrijama poput opskrbe električnom energijom, energetskih usluga, vodoopskrbe i komunalnih usluga.

Pametna brojila za daljinsko očitavanje potrošnje već se uvode, a postoji niz uređaja koji dolaze. Kao primjer treba spomenuti “pametne” spremnike za otpad odnosno pametne senzore koji mjere gubitke i kvalitetu vode u vodoopskrbnim sustavima. Pametni gradovi koji se temelje na povezanosti, protoku ogromne količine podataka i upravljanju njima više nisu futuristički koncept, već bliska budućnost.

Tvrtka Tridens stoga je kreirala namjenska softverska rješenja (na engleskom – utility billing software) koja ovim tvrtkama  omogućuju upravljanje uređajima, analizu podataka, naplatu usluga i upravljanje odnosima s korisnicima.

U inozemstvu se u području električne energije može detektirati snažan trend “samodostatnih zajednica”. Radi se o pojedincima koji imaju svoje solarne ćelije i povezuju se u zajednicu. Unutar njih međusobno dijele energiju i naplaćuju račune, a viškove vraćaju u mrežu. To je složen sustav upravljanja i naplate.

Tridens je već krenuo u realizaciju takvog pilot projekta u Brazilu gdje će spojiti 100 solarnih elektrana, deset vjetroturbina i više od 10.000 pretplatnika. Sličan projekt priprema i jedna austrijska start-up tvrtka, koja će također najvjerojatnije odabrati sustav Tridens za upravljanje.

Model samodostatnih zajednica s električnom energijom

“Uvođenjem pametnih brojila u području opskrbe električnom energijom za kućanstva ili poslovne prostore otvorilo se sasvim sigurno dosta mogućnosti u ovoj industriji za inovacije u uslugama naplate. Ne govorimo samo o električnoj energiji, već i drugim izvorima poput npr. vode, topline i plina. Pametna brojila omogućuju primanje mjerenja u relativno kratkim intervalima kroz cijelo obračunsko razdoblje, čime se krajnjim kupcima omogućuje bolja transparentnost potrošnje, a ujedno pružatelju usluge uvođenje složenijih cjenika i metrika naplate.

U većini slučajeva naplata električne energije i sličnih usluga je zakonski jako ograničena, no tamo gdje zakon to dopušta pojavljuju se novi pristupi na tržištu. Između ostalog, samodostatnim kupcima je omogućeno da svoju energiju “prodaju” drugim članovima svoje zajednice izravno na razini ugovora o zajednici koji sami sklapaju. Zanimljiva je i mogućnost „prepaid“ grijanja i struje, što korisniku daje veću kontrolu i mogućnost uštede sredstava u razdobljima manje potrošnje – što bi moglo zamijeniti paušalno plaćanje“, dodaje Aleš Pristovnik.

Novi dinamični poslovni modeli i širenje u druge industrije

Navike potrošača se neprestano mijenjaju, a najnoviji svjetski trendovi pokazuju da se nove generacije od želje za posjedovanjem stvari odmiču prema većoj mogućnosti izbora i fleksibilnosti. Ono što se nekada smatralo nezamislivim sada postaje stvarnost. U inozemstvu se sve više tvrtki odlučuje na uvođenje novih pristupa poslovanju, posebice različitih kombinacija pay-as-you-go s pretplatničkim paketima na temelju prethodno zakupljenih ili neograničenih količina. Istovremeno, tvrtke uvode i nove marketinške pristupe, a sve u cilju pridobijanja kupaca i poticanja na ponovnu kupnju.

Ako se tržište već naviklo na iznajmljivanje softvera kao usluge (SaaS), više nije neobično da Starbucks uvede mjesečnu pretplatu na neograničenu kavu ili da Taco Bell nudi pretplato na dnevne tacose. Lista novih pretplata i poslovnih modela postala je beskrajna, od redovite mjesečne dostave britvica, do hrane ili odjeće.

Veliki je porast i kod najmova, jer je danas moguće unajmiti praktički sve, od bušilice do automobila, a Ikea, primjerice, nudi najam namještaja.

Budući da se njihov sustav naplate može jednostavno koristiti gdje god tvrtke ne žele biti ograničene tradicionalnim metodama naplate i usluga fakturiranja, Tridens svakodnevno prima upite od tvrtki iz različitih industrija koje traže napredne sustave naplate.

“Poslovni modeli koji se temelje na pretplatama i najmovima su u porastu jer korisnicima omogućuju veću slobodu izbora. Kada kupujete, dugoročno se obvezujete, jer proizvod je racionalno koristiti sve dok djeluje. Uz pretplatu ili najam u svakom trenutku možete odabrati drugi proizvod, pa se ovi poslovni modeli pojavljuju i na područjima gdje do sada nismo bili navikli na njih. Odjeli marketinga i prodaje neprestano testiraju nove pristupe prodaji koje je teško podržati tradicionalnim sustavima naplate. Ovo je naša prilika, jer naši proizvodi više nisu samo niša za velike tvrtke u određenim industrijama, već sve više prelaze u svakodnevnu širu upotrebu“, dodaje Aleš Pristovnik.

New Report

Close