Riječki studenti samostalno dizajnirali, konstruirali i pripremili električni bolid s kojim će na stazu sljedeće godine

Autor: Domagoj Puljizović , 11. lipanj 2024. u 11:33
Riteh Racing tim je multidisciplinaran i ne uključuje samo studente tehničkog fakulteta; u njemu ima ekonomista,a jedan medicinar radi na aerodinamici bolida/Goran Kovačić/PIXSELL

Mladi inženjeri iz cijelog svijeta od 20. do 25. kolovoza na Bugatti Rimac testnom poligonu u Mičevcu utrkivat će se s prototipovima svojih trkaćih automobila.


Znakovito, upravo je kolovoz rezerviran za sedmo po redu međunarodno studentsko natjecanje Formula Student Alpe Adria na kojem će mladi inženjeri iz cijelog svijeta od 20. do 25. na Bugatti Rimac testnom poligonu u Mičevcu kod Velike Gorice odmjeriti konjske snage i izlizati gume jurilica koje su marljivo gradili kako bi svome timu osigurali pobjedu na jednom od najvećih i najprestižnijih STEM događaja u Jugoistočnoj Europi.

Natjecanje, čija popularnost raste iz godine u godinu, prema svjetskoj rang listi Formula Student – World Ranking osvojilo treće mjesto u konkurenciji od 25 svjetskih događaja u CV/Hybrid kategoriji, dok se u kategoriji električnih EV vozila, pozicioniralo na šestom mjestu.

Studenti Sveučilišta u Rijeci među prvima su izborili plasman, a iduće godine na cestu će izaći električni bolid. Ove će godine tako na natjecanje doći s dva vozila, jednim koje pogoni motor s unutarnjim sagorijevanjem i drugim ‘na papiru’, spomenutim ‘bolidom na struju’ koji će predstaviti visokokvalificiranim sucima iz autoindustrije.

“Naš tim je multidisciplinaran i ne uključuje samo studente tehničkog fakulteta. U timu imamo ekonomiste, pa čak i jednog medicinara koji radi na aerodinamici bolida. Učimo raditi timski, razmjenjujemo ideje te razvijamo komunikacijske i organizacijske vještine”, rekao je Petar Cerin, voditelj riječkog FS tima.

Predstavnici 50 prestižnih tvrtki

Stručni žiri čine profesionalci iz Porschea, Ferrarija, Mercedesa, McLarena, Alpinea, Renaulta, Rimca…

Natjecatelji iz cijelog svijeta
Na ovogodišnji FS Alpe Adria prijavilo se 280 timova, a 60 najboljih izborilo je sudjelovanje. Selekcijski proces uključivao je složen, vremenski ograničen kviz, osmišljen u suradnji s ambasadorima događaja iz automobilske industrije. Studenti koji su ga najbolje i najbrže riješili, zaslužili su mjesto na trkaćoj stazi, ističu organizatori.

“Kviz je bio tehničke prirode, no bio je jako zanimljiv. Nitko od natjecatelja nije riješio sva pitanja jer su zaista teška. Oni najbolji, riješili su od 60 do 70 posto kviza. To je na fakultetu jedva za dvojku, ali za njega ne postoji nikakva priprema i u realnom svijetu, to je ozbiljan rezultat koji pokazuje da su natjecatelji inovativni i da mogu razmišljati izvan okvira.

Prototipe trkaćih bolida s kojima se natječu, studenti su samostalno dizajnirali, konstruirali i testirali/Goran Kovačić/PIXSELL

Premda je bio izazovan, svi hrvatski timovi su, na naše veliko zadovoljstvo prošli, što pokazuje da su naši studenti kvalitetno obrazovani i da mogu konkurirati najjačima u teoriji. Sada je na njima da to dokažu i u praktičnom dijelu natjecanja”, izjavio je Tibor Kezelj, predsjednik Formule Student Alpe Adria.

Zanimanje za događaj koji promiče inovativnost, tehnologiju i strast prema automobilizmu pokazali su mladi inženjeri iz Švedske, Ukrajine, Italije, Poljske, Belgije, Finske, SAD-a, Australije, Saudijske Arabije, Indonezije, Australije, Tajvana, Irana, Jordana, Liberije, Malezije, Indije…

221

kilogram i 92 konja ima riječki bolid koji do stotke stiže za tri sekunde

“Ponosni smo na velik broj prijava na sedmo izdanje natjecanja. U moru odličnih mladih inženjera, proces odabira 60 najboljih timova bio je vrlo izazovan. Maksimalno smo posvećeni organizaciji i novom izdanju događaja koji će, vjerujemo, ponuditi još bolji program i nadamo se, opravdati očekivanja sudionika i gledatelja”, zaključio je Kezelj.

Prototipe trkaćih bolida s kojima se natječu, studenti su samostalno dizajnirali, konstruirali i testirali što im se pokazalo kao sjajna prilika da stečeno teorijsko znanje primijene u praksi. Sudjelovanje u ovom natjecanju mladima predstavlja korak prema budućim karijerama u inženjeringu, priliku za stjecanje neprocjenjivog praktičnog iskustva kao i za brušenje komunikacijskih vještina, istaknuli su organizatori.

Izgradnja šeste inačice riječkog bolida trajala je četiri godine, a stajala je više od 50 tisuća eura s time da motor studenti prenamjenjuju iz prijašnjih verzija, otkrio nam je Cerin. “S druge strane, šasija formule traje godinu dana, nakon čega joj slijedi preinaka ili zamjena novom. Što se tiče dijelova, računalo ubrizgavanja je nekih četiri tisuće eura što je samo jedna mala komponenta bolida. Amortizeri su tri i pol tisuće, telemetrija još četiri tisuće, novi set guma dođe tisuću eura, no ukupan iznos uključuje i obradu materijala od kojih sastavljamo formulu”.

Sudjelovanje u natjecanju mladima predstavlja korak prema budućim karijerama u inženjeringu, priliku za stjecanje neprocjenjivog praktičnog iskustva/Goran Kovačić/PIXSELL

Različite discipline
Električni bolid u nastanku, bit će skuplji za 30-ak tisuća eura, procjenjuje Cerin. “Općenito, električna vozila su skuplja po komponentama. Na primjer, od jednog konektora koji koristimo kako bi se spojili samo jedan kabel dođe 200 eura, do samih baterijskih paketa, ćelija, upravljanja energijom motora, invertera.

Usto, izgradnja takvog bolida je kompleksnija i zahtjeva više vremena. Ima mnogo sigurnosnih stvari na koje treba paziti. Kupili smo ćelije za bateriju, motor i inverter. Trenutno slažemo baterijski paket, imamo ga nacrtanog. Imamo shemu kako to sve želimo spojiti, no još moramo kupiti sustav za upravljanje baterijom te senzore”, naglasio je Cerin.

Bolid s kojim se natječu težak je 221 kilogram, a ima 92 konja. “Maksimalna brzina nije toliko bitna jer naše staze su kratke. Jako rijetko premašujemo brzinu od 120 kilometara na sat. Ubrzanje je vrlo bitno kao i brzina kroz zavoje. Od nula do sto postižemo za tri sekunde. Postoje različite discipline u kojima se natječemo, dinamične gdje je staza ravna i mjeri se ubrzanje, a druga je skidpad, to jest, ‘osmica’, a tu je i autocross gdje vozimo dva kruga oko postavljene staze sa šikanama i raznim elementima.

Cerin: Učimo raditi timski, razmjenjujemo ideje te razvijamo komunikacijske i organizacijske vještine.

U dinamičkom dijelu natjecanja važna je i endurance gdje vozimo 22 kilometra, a sudci ocjenjuju vrijeme i efikasnost odnosno koliko se goriva, energije potrošilo. Jako malo timova završi tu zadnju disciplinu jer im auto zna krepat na pola staze ili im neki dio vozila pukne čime dolazi do diskvalifikacije. Tu su i statičke discipline. Jedna od njih je razvoj poslovnog plana gdje ekonomisti iz tima rade na pitchu. Druge dvije su inženjersko projektiranje te izvještavanje o troškovima”, opisao je Cerin.

Riteh Racing Team lani je sudjelovao na tri natjecanja. U Češkoj su kotirali kao deveti od 15, u Austriji su zauzeli 13 u konkurenciji 21 tima, a bili su i na natjecanju u Nizozemskoj. “Trudimo se ići na barem jedno natjecanje godišnje. Dakle, da imamo što za pokazati i da nas ljudi vide jer to nam je važno za publicitet. Nastojimo biti uz bok najvećim europskim timovima koji imaju mnogo novaca, onima iz Njemačke, Nizozemske, Italije i Austrije”, kazao je Cerin.

Riteh Racin Team, Petar Cerin leader tima/Goran Kovačić/PIXSELL

Povezati teoriju s praksom
Izvedbe natjecatelja ocjenjuje stručni žiri koji čine profesionalci iz automobilske industrije. “Više od 50 automobilskih firmi poslalo nam je svoje suce na dosadašnja natjecanja. Dakle, stručnjake iz Porschea, Ferrarija, Mercedesa, McLarena, Alpinea, Renaulta, Rimca, Bugattija, Boscha, Siemensa. Kada mlade ljude koji sada stvaraju svoja rješenja, zaposli neka od tih kompanija, oni na sličnim rješenjima rade kod njih”, istaknuo je Kezelj.

Poanta Formula studenta je popularizirati STEM područja znanosti kroz posredovanje u zapošljavanju odnosno promijeniti stigmu da svi mladi ljudi bježe iz Hrvatske jer u njoj nema posla, objasnio je Kezelj.

“Svrha studiranja je učiti na primjerima iz industrije i povezati ih s teorijom koju usvojiš na fakultetu, a u ovom natjecanju to se realizira izradom visokotehnoloških i ekstremno brzih trkaćih vozila što je i najbolji način da proaktivnim mladim ljudima pomognemo osigurati prvo zaposlenje koje će ih katapultirati u karijeri. To uspješno radimo od 2019. godine. Najviše naših sudionika i članova zaposleno je u Rimac Grupi, više od stotinjak Hrvata i stranaca”, zaključio je Kezelj.

Riteh Racing Team djeluje u sklopu Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci od 2007. godine, a danas broji 42 člana. Najviše je elektrotehničara 24, a slijede strojari njih 9, ostatak čine ekonomisti i studenti računarstva. Već niz godina, studente mentorira prof. dr. sc. Sanjin Braut. “U nekim trenucima i do 30 ljudi zna raditi na bolidu, no projekt koji traje cijelu sezonu na kraju izgura pet do deset ljudi.

Natjecanje se zna poklopiti ispitnim rokovima pa uvijek apeliram na kolege da studenima koji sudjeluju na Formula Studentu izađu u susret što najčešće i učine. Štoviše, Sveučilište je prepoznalo strateški značaj projekta za budući karijerni razvoj studenata. Ovogodišnja priprema bolida ide po planu i nadam se da će tim s njime moći ostvariti dobre rezultate”, poručio je Braut.

Izgradnja šeste inačice riječkog bolida trajala je četiri godine, a stajala je više od 50 tisuća eura/Goran Kovačić/PIXSELL

Komentirajte prvi

ORGANIZATOR
Glavni partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner

New Report

Close