Stari načini održavanja poslovanja – povećanjem uspješnosti postojećih sustava i povremenim inkrementalnim ažuriranjima – neće biti dovoljni kako bi se poduzećima omogućilo da se natječu s tvrtkama koje istinski moderniziraju svoje poslovanje.
Jedna od govornica ovogodišnjeg programa „Boardroom Discussions – Digitalna transformacija iz perspektive predsjednika uprave“ je gđa Luisella Giani, Head of Industry Strategy & Transformation, Oracle EMEA, s kojojm smo razgovarali o tome kako su industrijski čelnici u svijetu poboljšali svoje KPI-jeve korištenjem novih poslovnih modela i mogućnosti koje im pružaju aplikacije koje im pružaju aplikacije koje podržavaju strojno učenje, digitalne asistente, glasovne naredbe i druge tehnologije za usklađivanje sa strategijama budućnosti.
Kada govorite o zrelosti digitalizacije, izjavili ste da smo već u eri post-digitalnog doba. Što to znači?
Biti post-digitalan znači da digitalno doživljavate kao zrak i pitku vodu – biti digitalan primjećuje se samo u nedostatku istoga, a ne njegovom prisutnošću. Tipičan primjer je svakodnevna izjava „nemam wi-fi i očajan sam“. Prije post-digitalne ere, dakle prije četiri ili pet godina, bili smo u in-digitalnoj eri – od tada se najveći pomak dogodio s masovnim usvajanjem Umjetne inteligencije (AI), Interneta stvari (IoT) i Blockchaina te sada raspolažemo tehnologijom koja koristi pametne algoritme za upravljanje velikim količinama podataka. Sada možemo poslovati ne samo „bolje, pametnije, jeftinije“ već možemo i moramo razmišljati o tome kako nam nove tehnologije pomažu u kreiranju novih proizvoda, usluga i poslovnih modela. Ja sam optimist i uvijek razmišljam o tome kako nova tehnologija može pomoći u suradnji čovjeka i stroja, u stvaranju novih usluga i mogućnosti.
Koji su pokretači za digitalnu transformaciju?
Moje osobno mišljenje, koje proizlazi iz mog profesionalnog iskustva, jest da pokretače za digitalnu transformaciju dijelimo na interne i Vanjske. Morate se zapitati “Zašto bi moja tvrtka trebala započeti s digitalnom transformacijom?” Kao vanjske pokretače, između ostalog, referiram se na konkurenciju i tržište neke kompanije. Vanjski pokretači su i potencijalni novi kanali, npr. ako vaši kupci koriste društvene mreže, vaša kompanija i vaši brendovi moraju biti prisutni na društvenim mrežama! Unutarnji pokretači su vidljivi ako promatrate vašu tvrtku – to može biti potreba za pokretanjem novog proizvoda ili usluge, jer trenutni proizvodi postaju komoditet ili marža na trenutnoj usluzi pada. Očito, unutarnji pokretači su vaši procesi i operacije u kojima tehnologija pomaže povećati vašu učinkovitost i smanjiti troškove povećanjem automatizacije, npr. uvođenjem jednostavnog chatbota. Tehnologija omogućuje preobrazbu, ali zaposlenici kompanije je moraju prihvatiti. Posljednji pokretač, ali ne najmanje bitan, je strategija – da biste uspjeli u digitalnom poslovanju, zaista morate definirati svoj dugoročni strateški pogled.
Prije pokretanja digitalne transformacije potrebno je pripremiti pozitivan poslovni primjer, dobiti podršku menadžmenta i zaposlenika. Kako odrediti prioritete i s čime započeti?
Podrška je po mojem mišljenju apsolutno najvažnija! A kad razmišljam s čime započeti, budući da sam pragmatična osoba, savjetovla bih da se identificira i započne s aktivnostima gdje možete u kratkom roku dobiti prednost – obično je to povezano s optimizacijom internih procesa i operacija ili implementacijom marketinškog alata s kojom dobivate trenutni povrat ulaganja. S druge strane, ako vaša digitalizacija ide u smjeru implementacije novih poslovnih modela i usluga, radi se o dugoročnom procesu i tu morate definirati strukturiraniji pristup jer uz razvoj novih modela prihodovanja morate upravljati očekivanjima menadžmenta u vezi takve strategije i ulaganjima povezanim s istom.