Smart Industry
Top 10 trendova u 2022.

Pametne tvornice fokusirane su na oporavak i ‘novo normalno’, ali se oslanjaju na razvoj i napredak tehnologije na kojoj se već dugo radi – neovisno o pandemiji COVID-a

Nakon velikog preokreta u 2020. i oporavka u 2021., ovo je godina uvođenja novih tehnologija.

Borivoje Dokler
18. kolovoz 2022. u 22:00
Zahvaljujući pametnoj tehnologiji roboti danas rade/Shutterstock

Nakon nekoliko izazovnih godina u kojima su se dogodile mnoge neočekivane situacije, tehnologija pametne proizvodnje i dalje je na čelu glavnih trendova u industriji.

Tvrtke diljem svijeta nastavljaju istraživati kako poboljšati procese i povećati učinkovitost proizvodnje te tako spremnije dočekati poremećaje i nepredvidljive scenarije koji bi se mogli dogoditi u budućnosti.

Nakon velikog preokreta u 2020. i oporavka u 2021., 2022. godina donosi niz novih trendova pametne proizvodnje. U Advanced Tehnology Servicesu (ATS) izdvojili su deset najvažnijih trendova te objasnili kako mogu pomoći u optimizaciji poslovanja te povećati njegovu otpornost.

1. Više mogućnosti za operativni rad na daljinu
Sigurnost, fleksibilnost, praktičnost — razlozi za ovaj trend su brojni i sve veći. Čak i dok se svijet vraća u normalu u sjeni COVID-a, pogoni zadržavaju mogućnosti rada na daljinu i nastavljaju istraživati načine za implementaciju još boljeg daljinskog pristupa za svoje operacije — uključujući tehnologiju temeljenu na oblaku, pohranu i analizu.

S golemim količinama podataka koji se koriste u pametnoj proizvodnji – zajedno s mogućnostima za rad na daljinu – usvajanje rješenja temeljenih na oblaku više nije luksuz, već nužnost u proizvodnji.

Od nadzora senzora do virtualnog održavanja i rješavanja problema putem Interneta stvari i tehnologije digitalnih blizanaca, industrijski svijet je dokazao da su učinkovite operacije moguće čak i kada osoblje nije osobno u postrojenju. Ovaj će trend samo rasti kako se komunikacijska tehnologija bude poboljšavala.

2. Povećani fokus na partnerstvo između proizvođača i kupca
Povjerenje i samopouzdanje dvije su glavne teme proizvodnje u 2022., budući da je neizvjesnost u posljednje dvije godine stvorila potrebu za komunikacijom i izgradnjom odnosa izvan pukog transakcijskog, robnog poslovanja — bez obzira na proizvod.

Od proizvođača se sve više očekuje da djeluju kao istinski partneri koji pružaju usluge, a ne samo sredstvo za proizvodnju. Štoviše, očekivanja od uzorne kvalitete i proizvodnje bez grešaka veća su nego ikad jer kupci trpe isti pritisak na krajnji rezultat kao i proizvođači, zbog čega su potreba za automatizacijom i preciznošću kritični.

13,4

posto predviđena je godišnja stopa rasta tržišta pametne proizvodnje do 2030.

3. Praćenje ‘zdravlja’ i stanja stroja pomoću senzora
Primjena senzorske tehnologije u proizvodnji svake godine rapidno raste, a ova godina mogla bi biti ključna jer bi se mogla postići šira primjena po pristupačnijoj cijeni. Povrat ulaganja u senzore bit će sve veći kako će ih sve veći broj pogona koristiti u svrhu praćenja strojeva u stvarnom vremenu, čime se postiže učinkovitije održavanje, duži životni vijek opreme i kvalitetniji rezultat.

4. Očuvanje profitnih marži kroz povećanu proaktivnost i učinkovitost
Senzori također omogućuju aktivnosti kao što je prediktivno održavanje, gdje se podaci o performansama stroja analiziraju kako bi se otkrile manje fluktuacije u područjima kao što su vibracije, koje mogu ukazivati na početke značajnijih problema u budućnosti, omogućujući mogućnost njihova rješavanja u pogodno vrijeme. Ovaj proaktivni pristup smanjuje ili eliminira neplanirane zastoje, omogućujući pogonima da ostvare maksimalnu produktivnost kroz rad strojeva.

5. Značaj prediktivne analitike
U svjetlu globalne katastrofe, prediktivni pristup operacijama bit će široko tražen na makro razini. Proizvodne tvrtke razumljivo žele preduhitriti sljedeći globalni poremećaj, kad god i kakav god on bio. Tehnologija poput umjetne inteligencije i rudarenja podataka sve će se više koristiti za pokretanje globalnih scenarija koji mogu pomoći u predviđanju i pripremi za te događaje.

6. Istraživanje i usvajanje umjetne inteligencije
Umjetna inteligencija spremna je za proboj u proizvodnji. Ova godina bi mogla biti godina njenog postepenog usvajanja, zajedno s povezanom tehnologijom kao što je strojno učenje. U utrci za povećanjem profita, AI tehnologija može se koristiti za točnije predviđanje i planiranje održavanja, proizvodnih kapaciteta, zaliha, prodaje itd.

7. Promjena funkcija zaposlenika i prilike za učenje
Rast AI tehnologije zahtijevat će sposobne ljude da je implementiraju, upravljaju njome i daju joj smisao što pokazuje da nema straha da će zamijeniti ljude. Nadolazeći procvat umjetne inteligencije predstavlja izvrsnu priliku za zaposlenike da uče i napreduju u karijeri.

Također, radni zadaci zaposlenika mogu se mijenjati jer se tvrtke sve više okreću raznim resursima kako bi povećale vrijednost i učinkovitost.

8. Uspon kobota
Iako tehnologija koja olakšava radne zadatke sve više prevladava, ljudi su još uvijek ključni dio proizvodnje. Koboti ili suradnički roboti odličan su primjer tog napretka. Riječ je o svestranim strojevima za automatizaciju s pametnom tehnologijom i sigurnosnim značajkama koje im omogućuju da rade rame uz rame s ljudskim radnicima, ispunjavajući ponavljajuće, opasne ili na drugi način nepoželjne zadatke kako bi se zaposlenici mogli usredotočiti na funkcije veće vrijednosti.

9. Transparentnost i odgovornost opskrbnog lanca vođena tehnologijom
Pametna tehnologija također će utjecati na lanac opskrbe budući da je interes za pouzdanost, transparentnost i fleksibilnost na najvišoj razini nakon poremećaja u posljednjih nekoliko godina. Tehnologije poput umjetne inteligencije, softvera za upravljanje dobavljačima i blockchaina igrat će važnu ulogu u opskrbnom lancu — više to neće biti monolitna funkcija, već ona koja omogućuje veću odgovornost i slobodu izbora.

10. Novi pogled na planiranje scenarija
S pametnom tehnologijom kao što su umjetna inteligencija i Big data koji pružaju bolji uvid u potencijalne buduće poremećaje u proizvodnji, menadžeri i osoblje i dalje su dužni planirati odgovore na te scenarije.

Obično bi ti scenariji bili ograničeni na kratkoročni odgovor na katastrofu i sl.,međutim, COVID je pokazao da se moraju pozabaviti i dugoročnijim problemima. Stoga će ciljevi poslovnog planiranja ići dalje od planiranja trenutnog odgovora i uključiti u obzir agilnost, fleksibilnost, otpornost, odnose sa zaposlenicima i dugoročni oporavak.

Naravno, nitko ne može pouzdano predvidjeti budućnost, kao što su 2020. i 2021. jasno pokazale.

New Report

Close