Nakon fizičkih počeli bujati internetski trgovački centri

Autor: Bernard Ivezić , 25. srpanj 2017. u 12:35
Tana Zimmermann, suosnivačica i direktorica Bazzar.hr-a/Borna Filić/PIXSELL

Iako su poslovni modeli fizičkih i internetskih trgovačkih centara umnogome drugačiji usporedba prihoda i dobiti ukazuje da oni internetski imaju više prostora za rast. Tako je prihod fizičkog trgovačkog centra Avenue Malla u Zagrebu, odnosno tvrtke Euro Structor, koja njime upravlja, prema podacima Fine, lani bio isti kao i godinu ranije, 80,8 milijuna kuna ili 10,9 milijuna eura.

Nije Abrakadabra iznimka. Na internetu u Hrvatskoj stasa nova generacija trgovačkih centara od kojih niti jedan 2017. godinu ne računa zaključiti s prihodom manjih od milijun eura. Lani su svi dosegli pola milijuna eura prometa. Rast im je bio dvoznamenkast, nerijetko i troznamenkast. Uz najvećeg igrača ekupi iz M SAN grupe, te Agrokorovu Abrakadabru, tri najpropulzivnija internetska trgovačka centra u Hrvatskoj su Bazzar.hr, iMall.hr i Mall.hr.

Iako su poslovni modeli fizičkih i internetskih trgovačkih centara umnogome drugačiji usporedba prihoda i dobiti ukazuje da oni internetski imaju više prostora za rast. Tako je prihod fizičkog trgovačkog centra Avenue Malla u Zagrebu, odnosno tvrtke Euro Structor, koja njime upravlja, prema podacima Fine, lani bio isti kao i godinu ranije, 80,8 milijuna kuna ili 10,9 milijuna eura. Jedini skok ostvaren je kroz povećanje profitabilnosti s pola na gotovo milijun eura neto dobiti. Internetski trgovački centar Bazzar.hr, odnosno tvrtka Prati me, koja njime upravlja, lani je pak imala prihod od 3,2 milijuna kuna uz skok prometa veći od pet i pol puta. Pored toga, tvrtka je iz minusa od 190 tisuća kuna skočila u plus od 411,9 tisuća kuna neto dobiti.

Tana Zimmermann, suosnivačica i direktorica Bazzar.hr-a kaže da su ovih dana prošli milijuntu ponudu. "Ta je brojka nekom možda impresivna, ali nama je to samo zagrijavanje. Mi smo tek izašli iz prve razvojne faze koju smo zacrtali i već poslujemo u plusu, zbog automatizacije koju smo postigli. Imamo samo tri zaposlena i nekoliko studenata koji pomažu. To je tajna naših niskih cijena i naše profitabilnosti", kaže Zimmermann. Slično ističe i Damir Jelavić, direktor tvrtke Internet trgovački centar koja upravlja s iMall.hr-om. Navodi da je konsolidirani prihod lani skočio s 2,5 na 3,8 milijuna kuna ili za 52 posto. U prva dva tromjesečja ove godine već je premašio promet u 2015. godini. "Gledajući poslovanje Internet trgovačkog centra iMall.hr u 2016. godini primijetili smo znatan rast u prihodu u odnosu na prethodne dvije godine, otkada je pojačan interes tržišta za internetsku kupovinu", kaže Jelavić. Mall.hr, trgovački centar iza kojeg se nalazi najveći češki internetski trgovac Mall.cz, prema izvorima iz branše bilježi slične rezultate kao i prethodna dva nova igrača.

 

187 milijuna

kuna imao je prihod u 2016. godini najveći domaći trgovački centar Ekupi

Međutim, osim podataka na Fini, koji prikazuje tek dio rezultata u 2016. godini, po kojima je Mall.hr imao prihod 81,1 tisuću kuna i neto gubitak od 5,5 milijuna kuna, druge podatke nismo uspjeli dobiti. Najveći na tržištu internetskih trgovačkih centara u Hrvatskoj uvjerljivo je eKupi s lanjskim prometom od 187 milijuna kuna i s rastom od gotovo 20 posto. Još veći rast eKupi je, prema Fini, imao u neto dobiti koja je skočila s 144,4 na 706,2 tisuća kuna. Irena Langer-Breznik, potpredsjednica Uprave M SAN grupe i članica Uprave eKupi nedavno nam je izjavila da su u prvom tromjesečju ove godine na eKupi.hr zabilježili rast od 28 posto te da stoga u 2017. očekuju promet na 230 milijuna kuna. Da prostora za rast ima pokazuju i lanjski rezultati Abrakadabre koja je s 3,3 tisuće skočila na 22,3 milijuna kuna prihoda. No, Abrakadabra je, izuzmemo li Mall.hr za koji nemamo cjelovite podatke, jedini igrač koji je lani završio u minusu. Langer-Breznik iz eKupismatra da bi najveći trgovački centar u Hrvatskoj, koji vodi, u idućih nekoliko godina prihod mogao povećati na 700 do 800 milijuna kuna.

U prilog tom optimizmu idu podaci Eurostata koji je početkom ove godine objavio da u Hrvatskoj preko interneta kupuje gotovo milijun i pol građana. Statistički ured Europske komisije navodi da je 2016. godine u Hrvatskoj kupovao online skoro svaki drugi korisnik interneta, odnosno 1,41 milijun građana. Za usporedbu, desetljeće ranije kupovalo je tek 140 tisuća građana. Damir Jelavić iz iMall.hr-a kaže da je prvenstveno eKupi, a djelom i Abrakadabra, značajno su pomogli razvoju tržišta u Hrvatskoj.

"Popularizirali su ovaj oblik trgovine, širom ponudom i kreiranjem povjerenja samih kupaca. Većom ponudom kreira se znatno veća potražnja na hrvatskom online tržištu pa vjerujem da svaki igrač u e-commercu uz zajedničko djelovanje na tržištu pomaže razvoju cjelokupne online kupovine u Hrvatskoj", kaže Jelavić. Dodaje da oni na konkurenciju odgovaraju poboljšanjem vlastite ponude i korisničkog iskustva pa su stoga u procesu razvoja nove platforme iMall.hr 3.0. S druge strane, u branši ima i onih igrača koji, kad navode one koji pomažu razvoj e-trgovine, Abrakadabru ne izdvajaju kao pozitivan primjer. Tana Zimmermann iz Bazzar.hr-a kaže da su pratili razvoj Abrakadabre. "I moram reći da smo odahnuli kada smo vidjeli da je to još jedan izdanak starog načina razmišljanja o retailu", kaže Zimmermann.

Dodaje da s druge strane, najvećeg igrača na tržištu, eKupi ne smatra prijetnjom. "Imamo istu misiju razvoja e-commercea u Hrvatskoj, a njihova tvrtka-majka M SAN uredno prodaje i preko naše platforme. I mi i oni se agresivno širimo, ali dobra vijest je da ima mjesta za sve. Za neke druge u retailu, to je naravno loša vijest", ističe Zimmermann. Navodi da Bazzar.hr ima 60 tisuća registriranih korisnika, da je u dva mjeseca ove godine imao veće prihode nego cijele prošle godine, a da je zbog automatizacije na istom broju zaposlenika. Daljnji prostor za rast, što je velika prednost internetskih u odnosu na klasične trgovačke centre, vidi u izvozu. "Mnogo ljudi zna proizvesti odličnu stvar, bio to med ili sok od aronije, ali ako ga mogu prodati samo svojim susjedima onda to nije isplativ posao. Zato se spremamo na ekspanziju izvan Hrvatske", zaključuje Zimmermann.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Bilo koji internet trgovac koji ima net profit marzu od 13% je preskup i treba ga izbjegavati. Recimo Amazon (ukljucijuci AWS) ima 1.78%, a i on za vecinu stvari nije najpovoljniji.

Internet trgovina je za naš prostor trend koji danas buja, a sutradan će nestati poput Agrokora

Čudi me rast Bazaar-a, počeli su prije par godina kao obični prilično neinventivni oglasnik. Izgleda su se preorjentirali na prodaju robe

New Report

Close