Mladi inovatori i poduzetnici postali junaci stripova u udžbenicima

Autor: Lucija Špiljak , 22. ožujak 2021. u 22:00
Ivan Mrvoš, Ankica Kovač, Albert Gajšak i Ana Sović Kržić

Udžbenici koji slave mlade inovatore i poduzetnike mogu se pronaći u svim knjižarama.

Ivan Mrvoš, Ankica Kovač, Mate Rimac, Albert Gajšak i Ana Sović Kržić samo su neka od imena mladih hrvatskih inovatorica i inovatora čije su priče u obliku stripa dio novih udžbenika za peti, šesti i sedmi razred tehničke kulture pod nazivom Svijet tehnike 5.

Ova mala riznica inspirativnih priča ideja je Maje Mačinko, učiteljice tehničke kulture u OŠ Ivana Cankara u Zagrebu i urednice za tehničku kulturu u Školskoj knjizi, koja je mladima htjela približiti njihove uzore.

“Razmišljajući o svim dosadašnjim udžbenicima koje sam osobno koristila kao dijete, sjetila sam se kako su svi oni slavili velikane poput Tesle, Penkale itd. No kako su današnje generacije učenika sasvim drugačije i odrasle u digitalnom svijetu, takve priče nisu nešto što je blisko njima.

Današnje generacije djece prije će inspirirati netko blizak njima ili godinama ili dobu u kojem su stvarali i žive. Hrvatska ima ogroman broj uspješnih inovatora, poduzetnika i ljudi koji se bave strukovnim zanimanjima, o kojima naši učenici ne znaju ništa niti su ikada čuli za njih.

Druga stvar koja me motivirala jeste ono vječno dječje pitanje: ‘A što će mi to u životu?’ I tako se rodila ideja o stripu; da kroz par slika i kratkih rečenica na uvodu u svaku nastavnu temu djeci pokažemo što sve mogu raditi učeći taj dio sadržaja, i time ih zainteresiramo za učenje i proučavanje”, objašnjava nam Mačinko koja se već više od deset godina bavi se robotikom i automatikom, a na tu je temu napisala nekoliko radova i priručnika za učenike i učitelje, za koje je dobila priznanja i nagrade.

S kolegama je osnovala i vodi udrugu za promicanje tehničke kulture na području Velike Gorice, a želja joj je kod djece i mladih razviti želju za stvaranjem i istraživanjem, te ih potaknuti na kreativnost i ljubav prema znanosti i tehnici.

Ambasadorica je mreže znanstvenih edukatora Scientix u organizaciji EU te ambasadorica finske mreže HundrEd gdje radi na prepoznavanju obrazovnih inovacija koje mijenjaju način učenja naše djece.

Primjeri iz prakse

Za vizualni dio udžbenika Svijet tehnike 5 zaslužan je ilustrator Emir, udžbenici su već u uporabi i školskim klupama, a može ih se pronaći u svim knjižarama. Trenutno se dovršava i Svijet tehnike 8 za osme razrede, koji će školskim klupama biti iduće nastavne godine, odnosno na jesen.

Stripovi se unutar udžbenika nalaze kao uvod u svaku nastavnu temu, a cjelinu čini i udžbenik s kutijom za izvođenje praktičnih vježbi. Učitelji i škole koje su odabrale Školsku knjigu za svog nakladnika o njima već uče i čitaju.

Mačinko kaže kako su tijekom izrade stripa inovatori dobili zadatak pronaći čim veći broj svojih fotografija od djetinjstva do danas, crteža projekata/inovacija ili diploma koje su na natjecanjima osvajali. Dobili su niz pitanja o sebi, o tome što ih je inspiriralo, kako je njihov put izgledao, a Mačinko je zanimalo i jesu li imali i negativnih iskustava na svomu putu.

“Nakon toga, moj zadatak je bio pretočiti sve u kratku priču i dijaloge. Taj je dio bio na meni kao urednici, te na ilustratoru da tekstove koje je dobio čim bolje pretvori u slike.

Nakon prve verzije stripa, slali smo im sve na odobrenje da provjere jesu li podaci točni. Iako djeca danas sve manje čitaju tiskanu riječ, strip je i dalje nešto što bi im moglo biti zanimljivo u toj mjeri da ih zainteresira za istraživanje.

Iznimno je važno da današnjim generacijama pokazujemo dobre primjere iz prakse oko nas kako bi shvatili da i oni mogu biti i postići sve što žele.

Za bolje društvo

Današnje generacije treba učiti i tome da je neuspjeh dio života te da smo i mi u svom odrastanju imali metode pokušaja i pogrešaka kada smo učili i radili. Hrvatska ima ogroman broj uspješnih ljudi čiji uspjehe svi međusobno trebamo dijeliti i veseliti im se, naučiti surađivati jedni s drugima i međusobno si pomagati.

Takvih odgojem djece mijenjamo svijet na bolje”, ističe učiteljica. Učenicima je, kaže, tehnička kultura zanimljiv školski predmet na kojem uče korisna praktična znanja, tim više što na satu stvaraju rukama, rade na projektima i istražuju.

“Kako što je satnica za tehnički iznimno malena, jedan sat tjedno, tako su i strukovna zanimanja sve više zanemarena.

Cilj svih učitelja tehničke kulture je zainteresirati djecu u raznim područjima tehnike, usmjeriti ih prema strukovnim zanimanjima ili im jednostavno pronaći iskru u njima u području koje im leži, pokazati im koliko je važan timski rad te kroz projektnu nastavu dati ideju o tome kako neki gotov proizvod prezentirati i predstaviti dalje”, pojašnjava Mačinko.

Smatra i kako bi ovakvih primjera, poput udžbenika za osnovnoškolce, trebalo biti i za srednjoškolce koji također vole istraživati. Prednost je u tome što su stručnjaci iz stripova živi, stoga im se učenici mogu javiti, razgovarati s njima i možda ostvariti suradnju.

“Važno je učiti povijesne ličnosti bez kojih svijet danas ne bi bio ono što jest, no isto tako je važno i slaviti uspjehe današnjice jer tako potičemo djecu razvoju kreativnosti i guramo ih naprijed kako bi i oni dali svoj doprinos još kvalitetnijem društvu”, zaključuje učiteljica tehničke kulture Maja Mačinko.

Komentirajte prvi

ORGANIZATOR
Glavni partner
Partneri

New Report

Close