Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovna 2026.
Damir Čaušević, Monri Payments, suosnivač i predsjednik Uprave

Korisničko iskustvo postaje valuta – tko to ignorira, završit će kao dinosauri – veliki, ali izvan igre

U fintech industriji svjedočimo nastavku trenda konsolidacije – veliki tehnološki igrači preuzimaju regionalne payment tvrtke, čime se europsko tržište ubrzano koncentrira.

Autor: Damir Čaušević
03. prosinac 2025. u 22:00
Damir Čaušević, suosnivač i predsjednik Uprave Monri Paymentsa/PD

Inflacija i ekonomska neizvjesnost iscrpile su potrošačku moć, a mlađe generacije sve više biraju iskustvo umjesto impulzivne kupnje. Taj zaokret mijenja dinamiku potrošnje i tjera biznise, osobito u platnom sektoru, da iznova definiraju što zaista znači vrijednost za korisnika. U fintech industriji svjedočimo nastavku trenda konsolidacije – veliki tehnološki igrači preuzimaju regionalne payment tvrtke, čime se europsko tržište ubrzano koncentrira.

To sa sobom nosi rizik: manje prostora za male, inovativne tvrtke i manje svježe inovacije koju startupi donose. Paralelno, borba za kvalitetnu radnu snagu u poslovima budućnosti – u koje se ubraja i fintech – ostaje globalni izazov s kojim se suočavamo na svim tržištima na kojima Monri posluje. Ipak, upravo u ovom okruženju otvaraju se i najveće prilike. Izdvojit ću nekoliko ključnih…

Umjetna inteligencija ulazi u drugu fazu – iz ere “chatbotova” prelazimo u eru AI agenata koji mogu samostalno obavljati složene financijske procese: od provjere usklađenosti i detekcije prijevara u stvarnom vremenu, do optimizacije investicijskih portfelja. Za fintech kompanije to znači ne samo veću automatizaciju, nego i mogućnost stvaranja potpuno novih business modela i hiperpersonalizacije.

Europa, pak, kroz inicijative poput digitalnog eura i kompanija poput Bizuma, Blika i EPI-ja (Wero) pokušava ostvariti “stratešku autonomiju” u plaćanjima. No, pravi izazov nije u ideji, nego u fragmentiranosti tržišta. Ako europski sustavi ne postanu interoperabilni, neće postati ni relevantni. Konačno, u svijetu u kojem se korisnik jednim klikom može prebaciti konkurenciji, iskustvo korisnika (CX) je više nego ikad valuta lojalnosti i rasta. Umjetna inteligencija i prediktivna analitika omogućavaju nam da potrebe korisnika predvidimo prije nego što se pojave, umjesto da na njih reagiramo.

U idućoj godini i onima iza njih pravila igre diktiraju korisnici – svojim ponašanjem i povjerenjem. Oni će odlučiti žele li integrirane financijske usluge, koliko vjeruju AI agentima i koliko daleko dopuštaju bankama i fintech kompanijama pristup svojim podacima. Oni koji to ignoriraju završit će kao dinosauri – veliki, ali izvan igre, dok će oni koji uspiju spojiti regulatorni okvir, tehnologiju i povjerenje korisnika usmjeravati pravac nove financijske industrije.

Autor: Damir Čaušević
03. prosinac 2025. u 22:00
Podijeli članak —

New Report

Close