Hrvati osmislili pametne naočale kojima gluhi ‘vide’ riječi koje ne čuju

Autor: Lucija Špiljak , 29. siječanj 2022. u 09:36
Josipa i Kristijan Bencek vode startup koji se u Las Vegasu predstavio s projektom Eye Hearing i pripadajućim gadgetom/N. Ćutuk/PIXSELL

Grow i Hiroma Design, startupi 2 bračna para, ‘stanari’ inkubatora PISMO u Novskoj, svijet su na CES-u upoznali s VR naočalama Voicee i edukativnom aplikacijom Moopies.

Među globalnim kompanijama koje su predstavljale svoja tehnološka rješenja u Las Vegasu na najvećem svjetskom sajmu potrošačke elektronike – Consumer Electronics Show (CES), bilo je i nekoliko hrvatskih predstavnika među više od 2000 tvrtki iz 160 zemalja svijeta.

Osim Iron Bulla, Orqe, Sportreacta, Codelaba i Zuluhooda, svoje su inovacije i proizvode predstavila dva startupa nastala u Novskoj u Poduzetničkom inkubatoru Pismo – Grow i Hiroma Design – čiji su nam idejni začetnici otkrili kakva iskustva nose sa svog prvog CES-a i što planiraju dalje.

Ispisuju na leće kao titl
“Želimo ostvariti svoj cilj – pomoći gluhim osobama da vide riječi koje ne čuju”, kažu supružnici Josipa i Kristijan Bencek koji su prije dvije godine službeno pokrenuli startup Grow nakon završene gaming edukacije u Poduzetničkom inkubatoru Pismo. Razvili su prototip pametnih AR naočala VOICEE namijenjenih gluhim osobama i osobama s oštećenim sluhom, koji su pod radnim nazivom Eye Hearing predstavili na ovogodišnjem CES-u.

“To su naočale koje generiraju zvuk u tekst i u realnom vremenu ga ispisuju na leće naočala u obliku titla, odnosno podnaslova. Kada gledate kroz naočale, imate osjećaj kao da gledate strani film. Istraživanjem i razvojem VOICEE-a bavimo se posljednje dvije godine.

Na razvoju smo radili u suradnji s gluhim ljudima, udrugama, stručnjacima za razvoj hardverima. Radi se o vrlo opsežnom i kompleksnom projektu. Trenutačno imamo funkcionalan prototip, ali svakodnevno radimo na poboljšanju. Uskoro pokrećemo Kickstarter kampanju kako bi naš drugi prototip mogao biti pušten na tržište”, najavljuje Josipa Bencek.

Predstavljanje proizvoda među najvećim proizvođačima tehnologije u Las Vegasu bilo je za startup Grow značajno iskustvo koje ih je, kako Josipa kaže, motiviralo da svoj proizvod prezentiraju najbolje što mogu, da se umreže i pronađu potencijalne partnere za daljnji rad.

“Bez obzira na tehnologiju ‘divova’ koja je na CES-u bila predstavljena, za naše pametne naočale bio je stvarno velik interes. Kontinuirani posjetitelji oko našeg izlagačkog prostora upijali su svaku našu riječ. I sami smo bili pomalo iznenađeni, ali nam je to dalo vjetar u leđa i poticaj za rad. S nekima smo ostali u kontaktu i vjerujemo da su neki od njih bili i naši potencijalni ulagači”, kaže Josipa.

Val pozitivnih promjena
Startup Grow bazira se na gamingu, ali i proizvodima koji se vežu uz gaming, a nisu isključivo igre. U poduzetničke vode Josipa i Kristijan zaplivali su sa željom da pokrenu val pozitivnih promjena u svojoj okolini i da dokažu da i u izazovnim vremenima mogu ostvariti ono što žele.

Pritom im je značajna bila podrška inkubatora Pismo gdje su imali pristup mentorima, raznim radionicama za unaprjeđenje poduzetništva i bolji networkinga. Preko projekta Crown koji je Razvojna agencija Sisačko-moslavačke županije Simora organizirala uz partnere iz prekogranične suradnje, upravo je Grow osvojio nagradu za jednu od najboljih poduzetničkih ideja.

“Kada pričamo o igrama, bazirani smo uglavnom na proširenu stvarnost, odnosno AR. S obzirom na današnju sveprisutnost tehnologije, igre koristimo u edukativne svrhe, kao zabavu, ali i za promociju određenih proizvoda, odnosno kompanija.

Uspješnost djelovanja igara na ovim poljima dokazali smo više puta ne samo mi, već i trendovi izvan granica Hrvatske. Uz igre nudimo i gaming edukacije. Educiramo djecu i odrasle za proizvodnju video igara i upoznajemo ih s gaming industrijom.

Edukacije smo razvili u dva smjera. Prvi smjer je programerski, odnosno polaznici uče osnove programiranja i korištenja alata za programiranje koji su prilagođeni dobnoj skupini.

Moopiesi su mala slatka čudovišta koja padnu na Zemlju, a dijete s jednim od njih kreće u avanturu učenja/E. Žuko/PIXSELL

Drugi smjer je grafički. Polaznici edukacije uče izraditi grafike, animacije ili modele koji se koriste kod proizvodnje igara pa tako mogu u igru implementirati vlastite ideje i tako je potpuno personalizirati”, pojašnjava nam J. Bencek.

Od projekata koji su vezani uz gaming najviše se istaknula njihova edukativna igra za Lonjsko polje s naglaskom na autohtone životinje. U timu ih je dvoje, Josipa i Kristijan, no surađuju s udrugama i stručnjacima s raznih polja, a s povećanjem obima posla očekuju i skora zapošljavanja.

Njihovi klijenti dolaze iz različitih područja poslovanja, a dosad su radili za A1 telekom, Hrvatsku poštu, Coding Giants, agenciju Simora, Lonjsko polje. Surađuju i s nekim stranim tvrtkama i domaćim franšizama, a vjeruju da će toga biti i više jer su još mladi na tržištu.

“Ova godina je tek počela, no mi smo krenuli s punim zamahom. Uz edukacije, igre i VOICEE očekujemo da će ova godina poslovno biti još uspješnija od prošle. Idući veliki cilj nam je uspjeh Kickstarter kampanje, a daljnji koraci usmjereni su na uspješan završetak projekata na kojima radimo te još uspješnije dogovore oko novih projekata.

Također se nadamo da će nas prepoznati strani ulagači i s našim osobnim razvojem započeti i razvoj novih ljudi u našoj zajednici”, zaključuje Josipa Bencek.

Supružnici Stefan i Mateja Vedrina osnovali su prije tri godine startup Hiroma Design u kojem izrađuju video igre, 3D projekcije i aplikacije proširene i virtualne stvarnosti. Posebno su se istaknuli svojom edukativnom aplikacijom za djecu Moopies na temu razvrstavanja otpada i ekološki pozitivnog ponašanja, koju su i predstavili na CESU-u.

“Istina je da djeca danas provode mnogo vremena pred malim ekranima, no u našoj aplikaciji za taj problem imamo rješenje. Fokus projekta Moopies je edukativna aplikacija za djecu u kojoj djeca uče, a da toga ni svjesna. Inovativnost našeg proizvoda je da dijete stavljamo u poziciju učitelja, a ne učenika kao što je praksa kod naše konkurencije.

Moopiesi su mala slatka čudovišta koja padnu na planet Zemlju, a dijete s jednim od njih kreće u avanturu učenja. Dijete svog Moopyja uči o znanju naše planete poput matematike, stranih jezika, boja. Kako Moopy uči, tako i evoluira. Prilikom preuzimanja aplikacije, roditelj određuje koliko će vremenski njegovo dijete igrati našu igru.

Nakon što prođe taj period, Moopy s kojim dijete trenutačno igra odlazi spavati te igru može nastaviti tek sljedeći dan. Također, uz aplikaciju će dolaziti i popratni sadržaj koji je tematski vezan uz aplikaciju, odnosno merchandise; plišanci, katalog sa sličicama, olovke za tablet, majice”, pojašnjava nam Vedrina.

Stefan i Mateja Vedrina vode Hiroma Design/E. Žuko/PIXSELL

Radni i ambiciozni
Reakcije posjetitelja na CES-u dale su im, kaže, dodatnu motivaciju i samopouzdanje, a do njih su došli brojni distributeri, potencijalni suradnici i investitori.

“S nekim distributerima već ostvarujemo dogovore o distribuciji naših merchandisea. Dobili smo odličan feedback i interes svih dobnih skupina i zanimanja. Najveću pažnju privukla je činjenica da nam je jako važna fizička aktivnost djeteta – trenutak kada Moopy odlazi spavati – te način kako djeca uče, odnosno da uče a da toga nisu ni svjesna. Također, posjetitelji su bili oduševljeni dijelom u aplikaciji koji koristi proširenu stvarnost tako da se kroz ekran uređaja vide 3D modeli Moopiesa iznad sličica u albumu”, ističe Stefan Vedrina.

Obrt su on i supruga Mateja odlučili otvoriti po završetku šestomjesečne edukacije za izradu video igara – smjer Unity i Blender – kako bi se lakše kretali na vanjskom i unutarnjem tržištu gaming industrije.

Stefan je prije toga završio studij na Tehničkom veleučilištu u Zagrebu, dok je Mateja magistrirala kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti, a s tradicionalnog je kiparstva prešla na digitalno. Danas je Stefan u Hiroma Designu glavni programer, a Mateja glavni 3D/2D artist.

Hiroma Design u tri godine iza sebe uz Moopies ima još zanimljivih projekata – 3D projekciju na pročelju zgrade Poduzetničkog inkubatora Pismo, te aplikaciju proširene stvarnosti edukativnog karaktera namijenjenu svim dobnim skupinama u kojoj korisnik kroz ekran svog mobilnog uređaja vidi 3D modele poznatih novljanskih građevina koje više ne postoje ili su izmijenjene. Pritom su veliku podršku od samog početka imali od Simore.

Premda su njih dvoje jedini zaposleni, na aktualnom projektu Moopies rade s još osam stručnjaka, a kako je projekt opsežan, planiraju zaposliti još ljudi s kojima bi upotpunili potreban kadar za daljnji razvoj. Dosad im je fokus bio uglavnom na domaćem tržištu, no sve više se šire van granica Hrvatske gdje, kako ističu, postaju sve prepoznatljiviji.

Pritom su njihovi klijenti najčešće gradovi, institucije i udruge, no imaju i nekolicinu privatnih klijenata u obliku tvrtki. Još krajem prošle godine dogovorili su poslove vezane uz izradu video igara i aplikacije proširene stvarnosti koje će se koristiti u nekim gradovima Hrvatske, ali i izvan nje, stoga su njihovi planovi i ciljevi, zaključuje Stefan – radni i ambiciozni.

Komentirajte prvi

New Report

Close