Snažan rast kineskih kredita odobrenih Bosni i Hercegovini

Autor: Poslovni dnevnik , 22. ožujak 2024. u 23:00
Foto: SHUTTERSTOCK

Prema podacima Centralne banke BiH, Kinezi više ulažu u Republiku Srpsku nego u Federaciju BiH, i to najviše u ceste i elektroenergetski sektor.

Kinezi su ponajviše kreditno uložili više od tri milijarde američkih dolara u BiH do 2023. godine, pokazuju podaci Agencije za unapređenje stranih investicija (FIA), koji se pozivaju na istraživanje “China Global Investment Tracker”.

Prema podacima Centralne banke BiH, Kinezi više ulažu u Republiku Srpsku nego u Federaciju BiH.

Rast intenziviran od 2019.
Kineske investicije uglavnom se svode na kredite, koje kineske banke daju kineskim kompanijama za izgradnju cesta i elektrana.

BIh je od 2010. do 2022. od Kine uzela više od 2,44 milijarde dolara kredita za izgradnju autocesta, hidroelektrana, ulaganja u plinofikaciju i proizvodnju ugljena – navodi FIPA, napominjući da investicije i krediti drastično rastu nakon 2019. godine. piše srpskainfo.

Kako to izgleda u RS-u svjedoče primjeri najavljene izgradnje dijela autoputa Brčko – Bijeljina, koji bi trebao graditi konzorcij kineskih kompanija, u “suradnji” s China Construction Bank, te ugovor za izgradnja HE Dabar, vrijedna 190 milijuna dolara.

Hidroelektranu će graditi kineska kompanija “China Energy Gezhouba Group”, a financirat će je kineska državna banka Exim.

Privilegirana pozicija u RS-u

Često je riječ o kreditima ili koncesijama u kojima su Kinezi u privilegiranom položaju, a ponekad se radi i o nekim drugim “detaljima ugovora”, koji imaju neobične zahtjeve.

Nekoliko velikih kineskih kompanija u posljednjih nekoliko godina otvorilo je svoje podružnice u Republici Srpskoj, a radi se uglavnom o državnim tvrtkama koje se bave izgradnjom autocesta ili elektrana.

Kompanija Shandong gradi autocestu Banjaluka – Prijedor. Posao je vrijedan oko 300 milijuna eura, a ugovor između Shandonga i Vlade Republike Srpske godinama se skrivao od javnosti. Shandong već je duže vrijeme prisutna u Srbiji, a 2018. godine otvorila je tvrtku kćer SDHS-CSI BH d. u Banjoj Luci. Iste godine s Vladom RS-a potpisao je ugovor o koncesiji za izgradnju autoceste Banjaluka – Prijedor.

Taj ugovor je objavljen tek nedavno, nakon nekoliko presuda Okružnog suda u Banjoj Luci. No, ugovor je objavljen bez ključnog dijela: onog koji se odnosi na “financijski model”, odnosno trošenje novca.

Ista kompanija nedavno je iskazala interes za izgradnju brze ceste Sokolac – Bijeljina, a kako je rekao direktor Mingha Wang, “postoje i dugoročni planovi za rekonstrukciju željeznica u Republici Srpskoj”.

Da su ovi planovi realni svjedoči i činjenica da Vlada RS već uveliko pregovara s “Chinese Railway Engineering Corporation”, koja je službeno objavila da će svoje europsko predstavništvo preseliti iz Varšave u Banju Luku, jer ” Republika Srpska ima veliki potencijal”.

CRBC je nedavno potpisao Memorandum s Vladom RS-a o izgradnji 15 kilometara autoputa Foča – Šćepan Polje. Prema izjavi premijera RS-a Radovana Viškovića, projekt je vrijedan oko 100 milijuna eura.

Detalji, naravno, nisu poznati, a sudeći po ranijim “kineskim projektima”, neće ni biti otkriveni, piše portal Impuls.

Magloviti detalji
Javnost ne zna koliko su zapravo vrijedni poslovi kineskih kompanija i banaka u Republici Srpskoj. Vlada RS krije ove podatke pozivajući se na “komercijalne interese kineskih partnera”, iako je najčešće riječ o milijunskim sredstvima iz budžeta RS ili javnih preduzeća u Srpskoj.

Prema podacima FIPA-e, Kinezi su ugovorili izgradnju autocesta Banjaluka – Mliništa, Brčko – Bijeljina i Prijedor Banjaluka. Kinezi će graditi i HE Dabar i 3 hidroelektrane na rijeci Bistrici, kao i tvornicu gipsanih ploča u Ugljeviku, a zainteresirani su i za izgradnju cementare i tvornice boja u Novom Gradu. 

Komentirajte prvi

New Report

Close