Nisu ostvarive Vučićeve tvornice baterija i električnih automobila u Srbiji

Autor: Poslovni dnevnik , 09. lipanj 2021. u 22:00
Očekuje se rast globalne potražnje za baterijama/Shutterstock

Rio Tinto je rudarska kompanija, oni će prodavati litij onom tko im najviše plati, a niti u Čileu nema tvornice baterija iako su veliki proizvođač litija.

Jesu li zalihe litija koji se koristi u baterijama, a koje je u Srbiji pronašao Rio Tinto, dovoljan razlog da proizvođači baterija otvore tvornicu, i hoće li za njima doći i proizvođači električnih automobila, kao što tvrdi Aleksandar Vučić, predsjednik Srbije?

Prema mišljenju stručnjaka, to bi bilo odlično za srpsku ekonomiju, ali je malo vjerojatno, piše Danas. Vučić je, naime, izašao s projekcijama koje izgledaju previše dobro a da bi bile stvarne, ocjenjuje beogradski list.

“Kod nas ne dolazi u obzir samo rudarenje. Proizvodnja bi krenula tek 2026. godine, a za 56 godina, samo s tim, prihodi bi bili 600 milijuna eura“, rekao je predsjednik Srbije.

Napravio je još jedan korak s procjenom da bi godišnji prihodi samo od baterija bili 3,4 milijarde eura, ako bi Srbija imala takvu tvornicu. A kada već to imamo, zašto se onda i cijeli električni automobil ne bi proizvodio u Srbiji, ironično pita Danas citirajući Vučića.

Fiat najavio zaokret

“Tražit ćemo da dođe jedan od najvećih proizvođača automobila i da ovdje proizvodi električna vozila. Ne damo sirovine izvan naše zemlje. Radite baterije, ali i vozila u Srbiji. Utjecaj na BDP godišnje bi bio 10,3 milijarde eura, a ukupni prihodi bili bi nevjerojatnih 19,7 milijardi eura na godišnjoj razini“, rekao je Vučić.

Nema sumnje da su električni automobili budućnost prijevoza, kao i da se u Srbiji nalazi veliko nalazište minerala jadarita u kojem se nalazi litij, i to prema procjenama 158 milijuna tona te rude u vrijednosti od 56 milijardi dolara.

Međutim, koliko je izvjesno da bi taj litij mogao doprinijeti srpskoj ekonomiji s oko 20 posto sadašnjeg BDP-a, pita Danas. Milorad Filipović, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, ističe da je to teško ostvarivo.

“Od rudnika litija do tvornice baterija veliki je korak, a od tvornice baterija do električnih automobila još veći”, objašnjava Filipović.

Njegov kolega Ljubodrag Savić skeptičan je prema velikim Vučićevim obećanjima.

“Dobre su šanse da će Rio Tinto početi s iskopavanjem rude, daleko manje su šanse za tvornicu baterija, a najmanje za tvornicu električnih automobila“, objašnjava Savić.

Mihailo Gajić, ekonomist Kluba Libek, ističe da se očekuje veliki rast globalne potražnje za baterijama i da bi cijena litija mogla znatno porasti za deset godina. I Fiat, koji ima tvornicu u Kragujevcu, najavljuje da će 2030. proizvoditi isključivo električna vozila.

Političari računaju na naivne

“Moguće je da se poreznim poticajima dođe do tvornice baterija, ali tvornica električnih vozila je upitna jer nemamo znanja u tim visokim tehnologijama“, ocjenjuje Gajić. Za Milana Kovačevića, konzultanta za strane investicije, nema logike u najavama predsjednika Srbije.

“Bit ćemo i jedan od velikih proizvođača automobilskih guma, pa zašto ne bi netko otvorio tvornicu automobila? U autoindustriji dijelovi se proizvode na raznim mjestima i onda se sklapaju u tvornici automobila.

Ovo podsjeća na socijalističke ideje da se grade tvornice tamo gdje ima sirovina, ne uzimajući u obzir zahtjeve tržišta. Nije vjerojatna niti tvornica baterija jer Rio Tinto je rudarska kompanija, oni će prodavati litij onome tko im najviše plati.

Zašto, na primjer, u Čileu već nema tvornice baterija budući da su oni veliki proizvođač litija“, pita Kovačević, dodajući da političari uvijek računaju kako ima naivnih ljudi koji će povjerovati u razna obećanja.

Komentirajte prvi

New Report

Close