Izgradnja autoceste Banja Luka – Prijedor konačno počinje u listopadu

Autor: Poslovni dnevnik , 01. rujan 2021. u 22:00
Nova autocesta omogućit će sigurniji i brži promet u sjeverozapadnom dijelu RS/Shutterstock

Da bi se Banja Luka povezala autocestom s Prijedorom treba izgraditi 23 nadvožnjaka, 10 podvožnjaka, 9 mostova i brojne druge objekte.

Izgradnja autoceste Banja Luka – Prijedor, u Republici Srpskoj, trebala bi konačno početi u listopadu. Ugovor za izgradnju te autoceste dugačke 42 kilometra, potpisan je još 2018. godine.

Krajem te godine Neđo Trninić, ministar prometa i veza RS i Yang Xu, glavni direktor kineske tvrtke SDHS-CSI BH (u vlasništvu Shandong Internationala), potpisali su ugovor o koncesiji za izgradnju autoceste Banja Luka – Novi Grad, čija je prva faza prometnica od Banja Luke do Prijedora.

Prema ugovoru, Kinezi će izgraditi autocestu s dvije prometne trake, a Republika Srpska se obvezala da će im u idućih 30 godina plaćati godišnju naknadu za tzv. raspoloživost autoceste u iznosu od 32,5 milijuna eura.

Taj novac trebao bi se osigurati od naplate svih cestrina na svim autocestama u RS, a ne bude li to dovoljno razlika će se osigurati iz proračuna Republike Srpske.

Kinezi bi trebali plaćaju godišnju naknadu od pet posto od prihoda ostvarenih cestarinom.

Kinezi kasnili s projektima

Vrijednost te autoceste je 297 milijuna eura, a kako je 2018. godine rekao Trninić, potpisivanje ugovora je rezultat trogodišnjih razgovora i dogovora, te je istaknuo da u sljedeće dvije godine treba biti završeno izvlaštenje zemljišta.

Prema pisanju BiH medija, da bi se Banja Luka povezala autocestom s Prijedorom bit će potrebno izgraditi 23 nadvožnjaka, 10 podvožnjaka, devet mostova i brojne druge objekte.

Do zapleta je, međutim, došlo kada kineska kompanija u rujnu 2020. godine treći put nije ispoštovala zadane rokove za izradu projekata, a vlada RS još jednom im je dala dodatno vrijeme, opravdavajući kašnjenje pandemijom koronavirusa.

Rok u kojem su Kinezi trebali završiti idejni projekt, pribaviti lokacijske uvjete, završiti procjenu utjecaja na okoliš i izraditi studiju izvodljivosti, kao i utvrditi određene priloge Ugovora o koncesiji, istekao je 13. prosinca 2019. godine.

297

milijuna eura vrijednost je autoceste od Banja Luke do Prijedora

Budući da je taj rok probijen, vlada im je dan prije isteka roka izašla ususret i dala novi rok. Niti taj rok, koji je vrijedio do 13. lipnja 2020. godine, nije poštovan. Vlada im je zatim dala novi rok, do 30. rujna 2020. godine, a koji je također produžen.

U veljači 2019. godine premijer Radovan Višković rekao je da će vlada gradnju autoceste prema Prijedoru odgoditi sve dok se ne izgradi autocesta do granice sa Srbijom kako bi se povezala Banja Luku i Beograd. Međutim, Kinezi nisu pristali na odgodu.

Iz vlade RS rekli su kasnije portalu Capital.ba da zbog kašnjenja Kineza zapravo nema odgode i da sve ide svojim tijekom, što se pokazalo netočnim, ne samo zbog pandemije koronavirusa, nego i kada je riječ o izvlaštenju zemljišta, kojeg je vlada RS trebala obaviti do prosinca 2020. godine, a tada nije još niti počelo.

U svibnju prošle godine iz Ministarstva prometa i veza RS rečeno je da je prije početka izvlaštenja nužno da Narodna skupština RS usvoji Plan parcelacije za tu dionicu.

Sada se najavljuje početak radova u listopadu i navodi da će ta autocesta omogućiti sigurniji i učinkovitiji promet u sjeverozapadnom dijelu RS.

Dok građani Prijedora vide mogućnost višeg stupnja sigurnosti prometa i kraću vožnju, poduzetnici smatraju da je ta autocesta značajna za gospodarski razvoj RS.

Tu autocestu trebala bi pratiti i izgradnja brze ceste prema Kozarskoj Dubici, objašnjava RTRS. Tu je i veza s Novim Gradom, gdje je granica.

Prijevoznici uvode nove linije

Na području prijedorske regije, na sadašnjoj magistralnoj cesti, koja je jedna od frekventnijih u RS, obilježene su četiri kritične tačke, a ove godine zabilježeno je oko 50 prometnih nesreća, pri čemu je jedna osoba izgubila život.

Vozači kažu da će autocesta Banja Luka – Prijedor omogućiti uvođenja dodatnih linija za prijevoznike u sjeverozapadnom dijelu RS.

“To vrijedi za autobusni prijevoz, i za ostale prevoznike jer će vjerojatno uvoditi neke nove linije. Mislim da bi to bilo od najveće koristi”, rekao je Marinko Todoran, vozač Autototransporta Prijedor.

Kvalitetna cestovna infrastruktura značajna je i za gospodarstvo, ističe Pero Gavranović, koji na europsko tržište plasira namještaj proizveden u RS.

“To je temelj za sve, ako dođe neki ozbiljan poduzetnik s kojim radimo on prvo gleda kakve su ceste, kakva je cestovna infrastruktura, te kakvi su strojevi koje koristimo, ali najvažnije su ceste”, objašnjava Pero Gavranović.

Komentirajte prvi

New Report

Close