Državi bi koristio prijevoz nafte željeznicom, ali bi bez posla ostali vozači autocisterni

Autor: Poslovni dnevnik , 30. kolovoz 2021. u 12:03
Foto: Shutterstock

Kontrolu nad uvozom nafte imala bi država, čime bi se smanjila mogućnost krijumčarenja, a naplata carine i PDV-a bila bi urednija.

Prijevoz nafte i naftnih derivata u Bosni i Hercegovini uglavnom se obavlja cestama, a nisu rijetke prometne nesreće u kojima sudjeluju upravo cisterne s naftom. Takve nesreće sigurno bi se smanjile kada bi se prijevoz obavljao željeznicama, piše Klix.ba.

Iz državnih Željeznica Federacije BiH kažu kako za to imaju kapacitete.

“Imamo 100 vagona cisterni spremnih za prijevoz. Na taj način dobili bi se značajni financijski prihodi za daljnji razvoj Željeznica FBiH. Ako bi se nafta i naftni derivati u cijelosti prevozili na taj način Željeznice FBiH imale bi dodatni prihod od oko 25 milijuna KM (oko 12,7 mil. eura) godišnje, a učinci za državu bili bi višestruki.

Država bi imala izravnu kontrolu nad uvozom nafte i naftnih derivata, čime bi se smanjila mogućnost krijumčarenja.

Naplata carine i PDV-a bila bi urednija, što bi rezultiralo povećanjem prihoda. Osigurala bi se kontrola kvalitete tekućih goriva i zaštita okoliša budući da Željeznice u prijevozu koriste čisti energent”, kažu iz Željeznica FBiH.

Povećanje sigurnosti na cestama

Iz Željeznica dodaju kako bi se povećanjem obujma prijevoza željeznicom povećala i potrošnja domaće struje, a i izravno bi se utjecalo i na rasterećenje cestovnog prometa i povećanje sigurnost na cestama.

100.000

tona nafte i naftnih derivata godišnje prevoze Željeznice FBiH

“Trenutačno prevozimo 100.000 tona nafte godišnje po cijenama koje su prihvatljive za naše partnere poput Holdine, za koju prevozimo od Ploča do Podlugova i od Siska do Podlugova, te za Gazprom za koji prevozimo od Pančeva do Zenice. Da bi se ostvario puni potencijal u prijevozu nafte nužno je da Terminali Federacije BiH stave u funkciju terminale za prijem i skladištenje nafte i naftnih derivata”, poručili su iz Željeznica FBiH.

Željeznice Republike Srpske također pružaju usluge prijevoza nafte i naftnih derivata, a to rade u skladu sa zahtjevima i potrebama korisnika. “Cijena usluge određena je tarifom i tržišnim uvjetima, a zainteresiranost naftnih kompanija je na niskoj razini, prije svega zato što imaju vlastiti vozni park”, kažu iz Željeznica RS.

Distributeri bilježe gubitke

Kompanija Hifa Petrol željeznicu koristi za uvoz plina. Kažu kako je tu vrstu prijevoza moguće koristiti za uvoz, ali ne i za isporuku krajnjim kupcima.

“Navedeni oblik transporta može biti povoljniji za druge vrste roba, ali kada je riječ o nafti, postoje dodatni čimbenici koji na to utječu. Cijene nafte podložne su stalnim promjenama, a željeznički prijevoz je znatno sporiji od cestovnog, pa se gotovo uvijek cijena na dan ukrcaja i na dan iskrcaja značajno razlikuju, zbog čega distributer u većini slučajeva ima gubitke.

Nesreće se događaju i u željezničkom prijevozu zbog loše infrastrukture, kvarova ili pogrešaka strojovođa”, objašnjavaju iz Hifa Petrola.

Teško je veći dio transporta obavljati željeznicom, s obzirom na trenutačnu lošu infrastrukturu i nefleksibilnost željezničkog prijevoza.

“Željeznički promet je znatno sporiji u startu te su česta kašnjenja zbog kojih može doći do značajnih problema u isporukama.

Prijevoz cestovnim prometom je dosta fleksibilniji, a i sigurniji kada je riječ o cijeni nafte, te se distributeri manje izlažu rizicima i spremniji su za reagiranje u slučaju značanijih promjena cijena.

Također, cestovni prijevoz zahtijeva veliki broj cisterni i vozača te bi prebacivanjem na željeznički prijevoz bila ugrožena brojna radna mjesta vozača u BiH”, poručili su iz Hifa Petrola.

Komentirajte prvi

New Report

Close