CRBC nema pravo na dodatno plaćanje za crnogorsku autocestu

Autor: Poslovni dnevnik , 05. travanj 2021. u 22:00
Foto: Shutterstock

Kinezi su tražili od države da produži rok za završetak radova i da im dodatno plati, smatrajući da na to imaju pravo prema ugovoru uslijed događaja ili okolnosti koji utječu na projekt.

Kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC), glavni izvođač radova na crnogorskoj autocesti, nema pravo na opravdano produženje roka i dodatna plaćanja za završetak prioritetne dionice, pokazao je nalaz glavnog inženjera, javlja agencija Mina.

Glavni inženjer je, kao nadzorno tijelo, kako su listu Dan priopćili iz Ministarstva kapitalnih investicija, prema ugovoru trebao utvrditi je li zahtjev CRBC-a za produženjem roka i dodatnim plaćanjima opravdan.

Na taj nalaz inženjera CRBC se može prvo žaliti Komisiji za rješavanje sporova, a u krajnjem slučaju može zahtijevati arbitražu pred sudom u Zürichu, što bi dodatno zakompliciralo izgradnju autoceste.

“Zbog toga se još nisu stekli uvjeti za utvrđivanje novog roka za završetak radova, odnosno zaključenje novog aneksa ugovora”, rekli su iz Ministarstva kapitalnih investicija.

Rok za završetak radova na autocesti istekao je 30. rujna 2020., a Kinezi su tražili od države da produži rok za završetak radova i da im dodatno plati, smatrajući da na to imaju pravo prema ugovoru, uslijed događaja ili okolnosti koji, prema njihovoj ocjeni, utječu na projekt, a spadaju među rizike investitora.

Počinje otplata glavnice

“Podnošenjem potraživanja jedne ugovorne strane, zbog događaja odnosno okolnosti na strani druge ugovorne strane započinje ugovorna procedura u kojoj inženjer obavlja vrednovanje i utvrđivanje podnesenih zahtjeva, nakon čega nezadovoljna strana zaštitu svojih prava može tražiti na ugovorom utvrđenim instancijama”, dodali su iz Ministarstva kapitalnih investicija.

127,6

milijuna eura potrebno je za završetak radova na autocesti

U dosad završenim utvrđivanjima izvođačevih potraživanja, inženjer je utvrdio da CRBC nema pravo na opravdano produženje roka i dodatna plaćanja. Kinezi su zahtjev za novim rokom i dodatnim plaćanjem dostavili prije dolaska nove crnogorske vlade, početkom prosinca 2020.

Za završetak radova potrebno je još 127,6 milijuna eura. Vlada ima taj novac u proračunu, ali i mogućnost da ga posudi.

Iz Ministarstva kapitalnih investicija naveli su da je na temelju glavnog ugovora i zaključenih aneksa ugovorena cijena od 867,9 milijuna eura, odnosno po osnovu zaključenih aneksa oko 58 milijuna, što je unutar predviđene okvirne svote od 10 posto vrijednosti ugovorene cijene. Cijena 41 kilometra autoceste prema osnovnom ugovoru bila je 809,6 milijuna eura.

Kineska Exim banka dala je kredit Crnoj Gori od 809 milijuna dolara, a otplata glavnice počinje sredinom ove godine. Prema mišljenju Vladimira Gligorova, suradnika Bečkog instituta za međunarodne ekonomske studije, kineski kreditor za autocestu bi, budući da je gospodarstvo Crne Gore teško pogođeno pandemijom, trebao reprogramirati dug jer je riječ o kreditu državi.

Gligorov je komentirajući to što je Dritan Abazović, potpredsjednik crnogorske vlade, zatražio od Europske unije pomoć za otplatu kredita kojeg je Crna Gora uzela od kineske Exim banke za izgradnju dionice autoceste Bar-Boljare, rekao da postoji više načina za pomoć.

“Sve se na kraju svodi na pronalaženje održivog načina da Crna Gora servisira dug. Rizik koji bi EU preuzela bio bi relativno malen, znajući da Unija pomaže Crnu Goru financijski.

867,9

milijuna eura stajat će ukupno prva dionica autoceste

Nije mi jasno zašto kineski kreditor ne bi reprogramirao dug s obzirom da je riječ o kreditu državi i da je gospodarstvo Crne Gore teško pogođeno pandemijom”, rekao je Gligorov listu Pobjeda. On je dodao da kamatna stopa od dva posto godišnje za taj kredit nije niska u sadašnjim uvjetima.

“To bi imalo smisla reprogramirati. Iako nije posve izvjesno kako bi se kreditor naplatio u slučaju moratorija na dug. Tako da bi vjerojatno i za kreditora bilo povoljno da EU pomogne Crnoj Gori, što je možda i razlog zbog kojeg sami ne nudi rješenje”, objasnio je Gligorov.

Pregovaraju o novom kreditu

Dritan Abazović je pred Odborom za vanjske poslove Europskog parlamenta rekao da je veliki problem dug prema Kini.

Iz EU je priopćeno da su spremni pomoći Crnoj Gori u pronalaženju rješenja za vraćanje duga kineskim bankarima.

Milojko Spajić, crnogorski ministar financija i socijalne skrbi, potvrdio je da vlada pregovara o dodatnom kreditu s Exim bankom u iznosu od 127 milijuna eura.

Očekivani završetak krajem ove godine

Prva crnogorska autocesta treba voditi sve od Jadranskog mora do granice sa Srbijom, na pravcu Bar-Boljare. Radovi na prioritetnoj prvoj dionici autoceste počeli su 11. svibnja 2015. godine i trebali su završiti do 11. svibnja 2019. Taj rok je probijen i dogovoren je novi, 30. rujan prošle godine, međutim, niti tada dionica nije bila završena. Iz Ministarstva kapitalnih investicija rekli su da je, prema procjeni glavnog inženjera, očekivani završetak radova na prvoj dionici autoceste kraj ove godine.

Komentirajte prvi

New Report

Close